/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træbriketter
Fra : omahexen
Vist : 389 gange
200 point
Dato : 05-08-17 08:35

Er der nogen,der har erfaring med træbriketter,man kan købe de lyse til fornuftige priser,og så er der "overnight"briketter,som er noget dyrere,men jeg ved ikke,om det kan betale sig.Vil gerne høre,om nogen har prøvet begge varianter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-17 10:54

Jeg plejer at købe 8 pakker for 100.- i H Nyborg.
Har også prøvet de langtidsbrændene som egentlig ikke brænder længere, men de holder gløden længere og syntes ikke der er den store forskel, hos mig har jeg gløder efter 6 timer med de billige, lige nok til at starte op på ny - og det er med alt ilt tilførsel lukket.
Ellers brænder de lyse en times tid, hvilket er bedre end de meste flækket træ man kan smider i ovnen - men vægtmæssig er der ingen forskel på træ.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-17 10:57

Med andre ord, jeg ville ikke bruge penge på de dyre.

Det er vist mere for dem der går ind for Miljø osv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-17 16:29

Det er noget forbandet miljæsvineri at gløde træ overnight.
Hvis træet ikke brænder med en klar flamme og rigelig luft får man en bunke sunhedskadeligt tjære og sod ud af det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-08-17 16:37

"Det er noget forbandet miljæsvineri at gløde træ overnight.
Hvis træet ikke brænder med en klar flamme og rigelig luft får man en bunke sunhedskadeligt tjære og sod ud af det."

Helt enig med transor.

Udover miljøsvineriet samt røg- og lugtgener hos naboerne, risikerer du en rask lille skorstensbrand, fordi de uforbrændte tjærestoffer mv. sætter sig på den kolde skorsten, og kan gå i brand når du fyrer op for alvor!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-17 17:15

Citat
"Det er noget forbandet miljæsvineri at gløde træ overnight

ikke når ilden er ved at dø ud.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 06-08-17 09:17

Jeg går ud fra,at transor og vagnr ikke selv har en brændeovn,så havde de nok ikke skrevet ovenstående.Hvor skulle tjæren komme fra i miljøvenlige træbriketter ? Vi har aldrig fået en påtale fra skorstensfejeren om aflejringer,ejheller har nogen naboer besværet sig.Jeg tror,at hetzen mod brændeovne kommer fra de der ikke selv har en brændeovn,for fyrer man rigtigt,og ikke smider alt i ovnen,har det ikke noget med "miljøsvineri"at gøre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-08-17 10:01

Jeg har haft brændeovn fra barnsben af til nu, og brændt masser af træ, selvskovet, savet, kløvet og tørret.

Der er tjære i alt træ (det udvindes af træet ved opvarmning/milebrænding til trækul/grillkul og hedder trætjære), så der er også tjære i træbriketter.

Ved ordentlig forbrænding, dvs passende lufttilførsel, brænder røggasserne med bl.a. trætjære af i ovnen, ved mig-selvs metode med ingen/meget lille lufttilførsel afsætter trætjæren sig i skorstenen eller kommer ud som ildelugtende røg!

Tal med din skorstenfejer, næste gang han kommer, han/hun? kan rådgive om korrekt fyring!

Eller læs her

http://braendefyringsportalen.dk/borger/korrekt-fyring/

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 06-08-17 19:19

Man behøver bare at se " Bolius",der står alt om,hvordan man fyrer korrekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-17 01:37

Det er da rigtigt at der ikke er tjære i træet. Det dannes først når træet opvarmes. Ved rigelig luft og høj flammetemperatur forbrændes tjæren. Når man gløder træ overnight, så kommer tjæren i skorsten og til hele nabolaget. Desuden dannes rigeligt kulilte,som er meget giftigt.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-17 02:56

Citat
mig-selvs metode med ingen/meget lille lufttilførsel

Hvor skriver jeg at der ikke er ilt tilførsel under afbrænding - når briketten er brændt færdig efter en times tid lukkes der for ilt og der er gløder efter 6 timer.

Har aldrig fået en påtale af fejeren, tvært imod

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 07-08-17 08:19

Tak for svaret mig-selv. Rart at få svar på det man spørger om !