/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Frøformering kartofler
Fra : jensviggo
Vist : 256 gange
100 point
Dato : 31-07-17 11:27

Jeg har fundet to tomatlignende grønne "kugler på mine kartofferplanter", gad vide om det er frugter med frø til frøformering af kartoflen.
Er der nogen der ved noget om dette? evt med billeder af fænomenet vil være godt.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 31-07-17 11:40

Du skal lade dem blive modne, og så kan du så dem. det er på den måde, man udvikler nye kartoffelsorter, og det har man gjort i et århundrede i Irland, belært af kartoffelskimmelen. Det er vist nok lykkedes at fremelske skimmelresistente sorter.
Men ligesom med de fleste andre haveplanter med mange fremelskede sorter skal du aldeles ikke regne med, at barnet kommer til at ligne moderen!
Man laver det samme med jordbærsorter, æble- pæresorter, bærbuske, og en gang imellem kommer der noget nyt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 13:00

Vi kalder dem kartoffelæbler, og spis dem ikke, de er giftige.

Og ja, der kan komme nye sorter fra disse,
men kartofler i de gode sorter vi kender
får du ved at sætte/så nye spirende kartofler om foråret.

Hvis du skulle få en ny type kartofler bedre end de vi kender
ud fra kartoffelæbler er det rent lykketræf....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-07-17 13:24
Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 08-08-17 05:07

Tak for svaret pbp_et.