/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tryk i "serie forbundne" haner
Fra : hojriiskim
Vist : 218 gange
134 point
Dato : 29-07-17 21:53

Har en vandpumpe der efter spec skulle levere 9m3/t - det er dog en ældre pumpe så mængden er nok ikke helt deroppe.
Har jeg min vandingsmaskine på (ca 10mm hul i sprinkler og 2 stk 5mm huller på de vinger der driver maskinen. Dette holder samlet tryk ved pumpen lige under de 5,5 bar maks tryk anlægget kan køre med.
Jeg har til andet formål lavet en enkelt kuglehane på 1/2" rør. Åbnes kun denne hane bliver trykket ved pumpen for højt og den slukker.

Jeg vil gerne have en ny hane på anlægget til brug ved have vanding bilvask etc. Jeg tænker at sætte to haner på, så der på hane 2 kan sættes en sprinkler eller andet, med det ene formål at holde trykket under max.
Min plan er at sætte et t-stykke i hovedrøret (100mm plast rør) hvor delen der går ud fra t stykket er ca 55mm. Herpå skal der på laves haner. Min oprindelige plan var at sætte 2 stk 1/2" rør parallelt på dette, hver med en kuglehane. Jeg er dog i tvivl hvorvidt 2 haner er nok og tænker derfor om jeg kunne lave 1 stk 1/2" rør op af jorden og derpå ved hjælp af t-stykker tilføje flere haner, altså lidt i en serieforbundet opsætning.

Men vil det første 1/2" rør begrænse flowet ligegyldigt hvor mange haner jeg serieforbinder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-17 22:08

Til dit formål bruges normalt en hydroforbeholder.

Men for at undgå at den stopper skal du sætte et forbrug parallelt med den 1/2" hane.
Flere haner i serie vil kunne reducere udgangstrykket ved den sidste hane, men det hjælper jo ikke. Det er det parallelle forbrug som du kan regulere med.............en 1/2" hane er sikkert ikke nok.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-07-17 22:17

Det var også det jeg regnede med ville ske, og nej det hjælper mig ikke. Så jeg skal have flere haner på. Ville gerne have dem ved samme udtag på hovedrøret så jeg ikke skal hele ejendommen rundt for at åbne haner. Men skal gerne ende med at koble min haneslange på, så jeg skal ned i diameter på et tidspunkt. Derfor tænkte jeg to 1/2" haner ved samme udtag, så jeg kunne lade en af dem tage overtrykket ved hjælp af en sprinkler og den anden kunne jeg sætte slangen på og vande haven.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-07-17 00:47

Hvad med at prøve? Så bliver du da så meget klogere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-17 10:36

Hvis du ikke har en hydroforbeholder (altså en beholder med Ca. ½ luft og ca. ½ vand)

Hvis du tapper mindre vand end pumpen kan yde.

Hvis dit start / stop tryk er sat til for lille hysterese (hvileområde)

Så vil din pumpe lave det der kaldes pjatkørsel = start-stop-start-stop-start stop og det har den ikke godt af.

Det kan ikke af hjælpes med ventiler i serie, altså efter hinanden.

Det kan afhjælpes med parallelt forbrug, altså flere forbrug samtidig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-07-17 11:13

Pressostatkontakterne bliver hurtigt slidt af pjatkørsel, men pumpen er ligeglad. Til gengæld slipper du for vandspild og en masse logistik, hvis du sætter en hydrofor på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-17 10:22

Nej pumpen er ikke ligeglad .
Startstrømmen til motoren er voldsom , så det fører til overhedning med mangehyppige starter.

Det kan lade sig gøre uden hydrofor, hvis man kun har en enkelt stor forbruger og det hele er korrekt dimensioneret til den. Eksempelvis er der ikke hydrofor på brandpumper til sprinkling og lignende.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-08-17 09:46

Tror jeg har fået lavet det så jeg kan tage nok tryk af på et punkt. Har fået lavet et t-stykke i 60mm rør hvor på der er 4 haner i toppen - 1 i 1" og 3 1/2".
Har dog den lille udfordring at jeg ikke kan få samlingen mellem metal t-stykket og plastrøret (sort rør fra vandingsmaskine - ø100 - godstykkelse ca 10mm) helt tæt. Har varmet det op og klemt det omkring med kraftige spændebånd (sådan er det i øvrigt lavet ved alle aldre samlinger også med fint resultat. Har kæmpet ret meget med det, og der pibler stadig lidt vand ud mellem plast og metal.

Nu er det ikke et prof system der skal være 100% tæt, men ville alligevel gerne tætne det lidt. Findes der er lim/fuge/flydende pakning der kan binde på metal og plast? Er ikke helt sikker på plast typen.