/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Altan med hårdtræ
Fra : kipumi
Vist : 315 gange
100 point
Dato : 29-07-17 15:13

Endelig har jeg fået altan efter flere års tovtrækkeri. Den skulle være behandlet før den blev sat op. Men det skal også gøres af mig. På garantipapir står. Før alt er gennemgået og fejl rettet, må ingen smøre noget på altanen eller på gelænderet, da garantien så bortfalder. Altså ha jeg intet gjort. Nu har der været problemer, med at få hjørnealtanerne op i et stykke tid. Min altan er den øverste ( ikke et hjørne) men da der er gået flere måneder nu, er gelænderet og altanbunden ikke flot rødbrune mere men grå og kedelige. I dag hvor det regner er bunden dog igen brun. Jeg har kontaktet firmaet, og de siger: Ingen behandling før syn. Men... kan den tåle at stå sådan i al slags vejr ?? og de smårevner der er kommet i plankerne, vil de forsvinde igen? Jeg kan forstå, at man skal bruge en vandbaseret olie til hårdtræ? - skal den så være transparent eller med farve. Jeg har jo stole og bord stående, og under disse, er altanen jo ikke blevet grå/hvis, men er stadig brunlig. Dog ikke helt så flot som fra begyndelsen. Hvordan får jeg altanen flot igen?? og skal det smøres på med pensel eller rulle. Hvorfor bliver altanen brun, når det regner.? God lørdag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-07-17 15:37

Det meste brune hårdttræ kan tåle at stå ude om natten. Det grå skyldes at træets yderste celler er tomme for fugt og olie og derfor vil fremtræde nærmest hvidt ligesom sæbeskum skumplastic og glasuld, er altsammen er luft i små doser omgivet af tyndt gods. Ved regn fyldes tomrummet med vand.
Hvad hulen mener du med vandbaseret olie? Hvis du vil have vandfarve på, så smør vandfarve på. Hvis du vil have olie på, så brug olie. Mit forslag er rå linolie, gerne kolddpresset. Du kan også købe dig fattig i alkydting med masser af mineralsk terpentin og masser af farvestof, men som du har opdaget, så ser træet rigtigt ud, når de yderste celler er fyldt op med vend eller helst med olie. Hvis du smører noget på, som er fyldt med vand eller mineralsk terpentin, ser det fint ud - lige til næste morgen, hvor det meste er fordampet.
Tag du hellere og smør ufortyndet linolie på i et tyndt lag. Efter en halv time går du det over med pensel, flytter fra de blanke steder hen til de matte og stiller penslen i vand. Næste dag, eller når det ikke klistrer, gentager du processen, i alt tre eller fire gange. Det må IKKE sejle i olie. Hvis du får olieoverskud, så dup det af efter en halv time med køkkenrulle eller avispapir. Papiret drypper du lidt opvaskesulfo på og drukner i køkkenvasken. Endelig propper du det i en tæt plastpose, som lukkes og smides ud. Papir og stof med linolie kan finde på at selvantænde, hvis det er knuget sammen og tørt. Med masser af vand er der kun lithium, kalium og natrium, der selvantænder.
Penslen vasker du i sæbe, skyller og lægger til tørre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-07-17 16:46

som du selv skriver, rører du selv ved det = ingen garanti.

Lad det stå til der kommer syn - og som allerede skrevet, hårdtræ og den slags til udendørs brug kan sagtens holde - til der kommer syn på altanen - selvfølgelig inden for rimelig tid og kan fejlene/ revner ikke rettes, må de jo starte forfra.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-17 17:55

Det er normalt, at der udleveres en en rengøring og vedligeholdessesvejledning fra firmaet, bed om det.

Ex. http://danskaltan.dk/Materialer.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-17 19:29

Morsomt indslag med dette firma.
http://danskaltan.dk/Materialer.html
Lidt ned af siden "Materialer" hvor der står at de skruer træet nedefra.
Men alle skruehuller kan vist ses oppefra.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 29-07-17 19:42
Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 30-07-17 22:43

Tak for svaret katekismus.