/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
ULÆKKERT ? er jeg pivet?
Fra : ingelein
Vist : 634 gange
50 point
Dato : 22-07-17 14:40

Hej
Flere forskellige dokumentarfilm på TV har betydet for mig at jeg aldrig spiser frugt, der ikke kan skrælles og grøntsager, der ikke skal koges.
De film jeg har set, viser kæmpemarker med frugt, f. Eks. Jordbær og dertil flere hundrede importerede plukkere fra østeuropæiske lande. De bor også hos arbejdsgiverne under lejrlignende forhold i høstperioden. Men hvor forretter de deres nødtørft under det daglange arbejde. Pisser de i hækken og fortsætter med plukkeriet uden at vaske hænder? Jeg tvivler også på hygiejnen hos danske bærplukkere, simpelthen, fordi faciliteterne ikke er til det.
I dag hjemkaldes agurker fra Spanien på grund af e-colibakterier. Hvor er det ækelt!
Jeg er som skrevet holdt op med at synes at købte jordbær er lækre! Hvordan har I det? Med tanke på toilethygiejne under en lang plukkedag og at kunne nyde frugterne? Det samme gælder iøvrigt frugt og grøntsager fra lande, hvor der vandes med forurenet vand eller spildevand.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-07-17 15:50
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-17 16:40

Netop det med jordbær, har jeg egentlig ikke tænkt på. Vi har ellers købt mange i år. Men efter hvad du skriver, tror jeg da jordbær Sæsonen, er slut for vores vedkommende.
Jeg tror heller ikke plukkerne har toiletvogn med, med rindende vand.

Generelt, tror jeg der foregår meget, også på spisesterne, som vi ikke har godt af at se....ville hurtigt blive mæt.

En ting jeg synes er ulækker, er når vi ser selv professionelle tv kokke står og roder i maden, med de bare næver. Okay, hygiejnen er da nok i orden, men det ser ikke videre appetitlig ud. Enkelte har dog tynde handsker på.

Forleden så vi, godtnok på Ekstra-pladeren, en stewardesse hælde champagne sjatter sammen på flaske. Nu ved jeg ikke om det var beregnet til ny servering, men det så ikke godt ud.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-17 16:47

spisesterne= spisestederne.

Det får mig til at tænke på vores bager, for mange år tilbage. I hans brød kunne man godt finde øl kapsler og brugte tændstikker.

M.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-17 17:12
Kommentar
Fra : AG112

Dato : 23-07-17 00:53

DU HAR RET I AT DET ER UTROLIG ULÆKKERT OG UHYGIEJNISK.

VI ER GLADE FOR DET, VI SELV HAR I HAVEN, OG JA MAN SKAL HUSKE AT RENSE DET KØBTE MEGET GRUNDLIGT, UANSET HVAD DET ER, HELST KOGEN SOM DU SKRIVER.

DET ER IKKE LET, DA VI JO GERNE VIL HAVE TING DER ER RÅ.

MEN, VI MÅ PASSE PÅ. TAK FORDI DU MINDER OS OM DET

DE BEDSTE HILSENER AG112

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-17 15:41

Hm... jeg spiser jordbær og blåbær og andet godt uden at tænke så meget på renligheden.
Man kan jo alligevel hverken skrubbe hænder eller jordbær rene, hvis der skulle være slemme bakterier på.
Når jeg køber en bakke bær i supermarkedet, så kan jeg bare ikke vente. Jeg smager på dem inden jeg kommer ud af butikken. Og småspiser af bærrene hele vejen hjem..
Heldigvis har jeg ikke fem beskidte småunger derhjemme, som skal slås om resterne.

Hvordan kan nogen bilde sig selv ind, at de fine røde og saftige jordbær bliver desinficerede bare af at blive holdt under vandhanen et øjeblik?
Hvis et æble ser beskidt ud, så bliver det skyllet. Ellers bliver det bare pudset i et ærme og spist.
Bær i skoven bliver plukket... og spist på stedet.

Men jeg spiser helst dansk frugt. Og helst økologisk. Men det har ikke noget med bakterierne at gøre. Det er fordi det smager bedst....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-07-17 16:03

Hej Birgitta
Hvad vil du i grunden fortælle?
At du er ligeglad? Hvad er der med de 5 beskidte unger, som du ikke har? Hvordan kommer de ind i billedet?
Næh, en tur under vandhanen kommer ikke ind i jordbærrenes krinkelkroge og hvorvidt evt. Pesticider sidder på frugternes overflader/skal og kan skylles af, ved jeg heller ikke nok om, men så meget, at jeg skræller frugt og ikke har spist jordbær udover de 10 stk, jeg selv har avlet i en krukke ??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-17 22:31

Citat
Det får mig til at tænke på vores bager, for mange år tilbage. I hans brød kunne man godt finde øl kapsler og brugte tændstikker

Det kan man stadig, og ikke kun hos bageren.

Man kan også blive for hysterisk hvad angår fødemidler/ andet - men ulækkert når man lige får det at vide.

I gamle dage brokkede man sig ikke over den slags ting, spyfluer hos slagteren osv, om man så blev syg af samme ting den gang som nu, ved jeg ikke.

Om man har handsker på eller ej, skal man klø ´næsen´ så klør man sig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-07-17 22:44

Ja, det er ikke rart at tænke på! Har jeg læst at især mænd springer håndvask over efter toiletbesøg? Det er jo ikke bare at de har rørt ved deres kæreste eje, men de har også været i kontakt med alt andet inde på tønderummet.
Modsat har kvinder jo ikke noget at styre med håndkraft. Tværtimod er det også her, på offentlige toiletter kvinder lærer sig at undgå "sit down". Det kræver bare lidt mere!
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-17 01:03

Jeg må indrømme, at min bevidsthed mest går på, at jeg ikke vil ende med, at blive hysterisk.

Og det tror jeg, at jeg ville blive hvis jeg, når jeg står i supermarkedets grøntafdeling, ikke bare skal tænke på hvad jeg og resten af familien kan lide, hvad der passer til dagens menu, hvad der er bedst/billigst for årstiden, hvad vi her især kan tåle, men også skal tænke på hvilke frugter der kan skal skrælles og hvilke grøntsager der kan koges.

Citat
En ting jeg synes er ulækker, er når vi ser selv professionelle tv kokke står og roder i maden, med de bare næver. Okay, hygiejnen er da nok i orden, men det ser ikke videre appetitlig ud. Enkelte har dog tynde handsker på.

Tjaaa, jeg bruger altså aldrig handsker når jeg laver mad, og jeg har heller aldrig set min mor eller mine bedstemødre gøre det.

Citat
Hm... jeg spiser jordbær og blåbær og andet godt uden at tænke så meget på renligheden.
Man kan jo alligevel hverken skrubbe hænder eller jordbær rene, hvis der skulle være slemme bakterier på.
Når jeg køber en bakke bær i supermarkedet, så kan jeg bare ikke vente. Jeg smager på dem inden jeg kommer ud af butikken. Og småspiser af bærrene hele vejen hjem..

Det kan jeg også finde på, og min holdning er, at sådan noget som jordbær, de skal altså nydes når det er sæson for de danske, og helst i store mængder.

Citat
Man kan også blive for hysterisk hvad angår fødemidler/ andet - men ulækkert når man lige får det at vide.

Helt enig, men man når langt med, at bruge sin sunde fornuft.

Citat
Ja, det er ikke rart at tænke på! Har jeg læst at især mænd springer håndvask over efter toiletbesøg? Det er jo ikke bare at de har rørt ved deres kæreste eje, men de har også været i kontakt med alt andet inde på tønderummet.
[B]Modsat har kvinder jo ikke noget at styre med håndkraft[/B].

Hmmm, jeg ved ikke hvad andre gør, men jeg tørrer mig da efter toiletbesøg, og kommer derved meget tæt på "div. bakteriekilder", og vasker derfor hænderne bagefter.

Jeg har hele mit liv været rigtig glad for tomater (og alt hvad der indeholder tomater) og tomatskiver ovenpå en æggemad skal hverken være skrællede eller skoldede.

Her i huset spiser vi meget blandet af både frugt og grønt, noget grønt bliver spist råt, andet bliver brugt i varme retter, noget med skræl, andet uden. Ovnbagte kartoffelbåde med skræl på, drysset med salt og timian er et hit om vinteren.

Jeg er faktisk mere bevidst om, at undgå div. tilsætningsstoffer i maden, jeg er overbevist om, at de er skyld i større skader end de bakterier vi kan få med frugt og grønt.

Da jeg var barn fik vi mange grøntsager og bær fra mine bedsteforældres have, men jeg kan da blive i tvivl, om min farmor nu også havde vasket hænderne inden hun plukkede jordbærrene. Men jeg ved med sikkerhed, at mindst én af deres hunde færdedes i jordbærbedet, for den spiste bærrene direkte fra planterne.

Ja, nogle (ganske få) bliver syge af nogle bakterier fra frugt og grønt, men generelt er jeg overbevist om, at de fleste af os kan tåle mere end vi tror.
Jeg har en veninde, som er i starten af 60'erne, da hun var ganske lille tabte hun sin sut på en mark, der var gødet med hønsemøg, og blev så syg, at hun lå længe på sygehuset, til gengæld har hun ikke været syg siden, heller ikke da hun ´faldt i "lorten" (rensningsanlægget).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-17 03:05

Citat
men generelt er jeg overbevist om, at de fleste af os kan tåle mere end vi tror.

Mener at have læst et eller andet sted, at efter videnskaben fandt bakterien? begyndte man så småt med at vaske sig mere end de par gange om året? som man sikkert gjorde i gamle dage, og så kom der straks nye sygdomme, måske fordi de også vaskede sunde baktusser væk.

I TV for mange år siden i et at datidens ´spare´ penge programmer, blev der vist et klip hvor der blev påstået at det ikke var nødvendig at bruge sæbe til opvask, men bare skylle med det varme vand - hvilket for mig er helt ude i hampen - så dyrt er sæbe heller ikke.

Maven er en fantastisk maskine der kan klare rigtig meget, men på samme tid er særdeles følsom.

Citat
tilsætningsstoffer i maden, jeg er overbevist om, at de er skyld i større skader

Enig, samt Talater (og sødemidler) i børns sutter/ for meget tun pr måned osv - listen er lang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-17 07:04

Ja... man er jo i dag blevet klar over, at det ikke er tarmbakterierne, der er farlige. Tværtimod. Man forventer at mange sygdomme (også kræftsygdomme) i en nær fremtid kan kureres med..... tarmbakterier... Man bruger allerede kapsler med andre menneskers tarmbakterier, altså lort, på forsøgsbasis, til at kurere visse alvorlige sygdomme.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/her-vil-tarmbakterier-revolutionere-behandling

Vi havde kun een vandhane i huset, i køkkenvasken, da jeg var lille. Og der var koldt vand i. Vi var 3-4 hjemmeboende børn og to forældre.
Jeg var den yngste. Der var ingen, der fortalte mig, at jeg skulle vaske hænder.

Det var først, da jeg kom i skole: hvis vi havde beskidte hænder, så det kunne ses- når vi mødte i skole, så fik vi et rap over hænderne med lærerens trælineal.
......så jeg lærte da at spytte på ærmet og gnide det værste skidt af hænderne med det.. og så trække ærmet ned over håndleddet, så man ikke kunne se den beskidte rand på armen.

Så jeg fik aldrig smæk over fingrene. Ak ja... det var da også en slags "renlighed".
Og vi børn var ikke specielt syge. Bare snottede i ny og næ.
Det bliver børn nok uanset hvor renlige de er.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-17 08:46

Der er jo en grund til at Fødevaresrtyrelsen må trække store partier madvarer tilbage fra markedet. Tænk på Salmonella historien ... blandt andet.
Egen renlighed står man selv for, men jeg vil ikke spise jordbær, plukket af hænder, der er uvaskede efter en tur i hegnet. Så må alle, der synes at det er hysteri spise lige, hvad DE har appetit til.
OG JA, PIS ER OGSÅ GØDNING.
EN GANG IMELLEM HAR JEG SYNTES AT POMELO FRUGTER SMAGER LIDT AF KLOAKVAND. (De er oftest dyrket i Kina).
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-17 09:06

Ps.
Jeg har læst at man i fremtiden vil bruge GODE tarmbakterier til at kurere DÅRLIGE eller manglende tarmbakterier med. Jeg har også læst at en kvinde, som havde fået slået alle sine naturlige tarmbakterier ihjel, fik daglige indsprøjtninger med tarmbakterier fra sin far.
Men e-coli bakterier kan vi undvære på vores frugt og grønt.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-17 10:04

Citat
Der er jo en grund til at Fødevaresrtyrelsen må trække store partier madvarer tilbage fra markedet. Tænk på Salmonella historien ... blandt andet.

Jeg betvivler slet ikke div. bakterie-skandaler, eller hvad vi nu kan kalde det.

Hvad angår salmonella, så har jeg altid lært, at holde fjerkræ adskilt fra andre fødevarer og, at de skal gennemsteges/-koges.

Det største problem vi har haft her var, at min datter fik børneorm gang på gang da hun var mindre. Lægen mente, at børneorm kom fra katte, og når vi ikke havde kat, så kunne det ikke passe, at min datter fik orm igen og igen. Men en dag kom min datter ind og viste mig en lille bitte hvid orm og spurgte, om det var sådan nogen hun havde i numsen. Hun havde fundet den ude i jorden, og det var præcis sådan en.
Jeg blev så mere striks med, at børnene skulle vaske hænder inden de spiste, og så stoppede orme-problemerne. Lige indtil for nylig,

Tøzen er nu 20 år, og ringede for nyligt hjem fordi hun havde fundet en syg due, som hun ikke bare ville efterlade. Hendes mormor har jo fortalt hende hvordan man tager livet af fjerkræ, og tøzen havde drejet hovedet så kraftigt om på duen, at hovedet var røget af, men tøzen var blevet forskrækket over, at duen stadig bevægede sig.
Og selvom hun vaskede hænder bagefter har vi nu været igennem første etape af en orme-behandling.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-07-17 11:37

Citat
Tjaaa, jeg bruger altså aldrig handsker når jeg laver mad, og jeg har heller aldrig set min mor eller mine bedstemødre gøre det.

Der vist ingen der vil kalde mig, hygiejne fanatiker. Jeg har heller aldrig set nogen i min omgangskreds bruger handsker.

Men jeg mener der er stor forskel på privat madlavning, og til professionelle kokke. Jeg synes de tv-kokke jeg har set, roder usansynligt meget med maden.

F. eks. en bøf, står de og "kærtegner" helt unødvendig, inden den bliver lagt på panden. Salat bliver vendt og drejet i skålen, måske 30 gange, inden servering. Med bare næver, altså.

Ske og gaffel, er opfundet. Heldigvis er det ret sjældent vi spiser ude. Netop der, har jeg nok, en slags fobi.
Det stammer måske fra militærets storkøkken, for over 50 år siden.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-17 13:26

Uha Mosebaek. Nøjagtig mine tanker, hvorfor vi heller ikke kan se den store fornøjelse i at spise ude. Det er jo heller ikke hygejnen hjemme hos os selv jeg skriver om. Jeg bruger ikke en gang den samme ske til at smage på maden, men har ofte et helt arsenal, når der er smagt til. Jo, jeg blander fars med hænderne, iført engangshandsker. I det hele taget er der mange ting, jeg bruger eengangshandsker til.
Mens jeg ventede på en Taxa på Kolding Sygehus, stod jeg nedenfor trappen og iagttog, hvor mange... eller snarere få mennesker, der efter at have brugt gelænderet, benyttede sig af "spritteren" placeret lige nedenfor trappen. På vejen op af trappen var der faktisk ingen, som sprittede hænderne.
Jeg vasker hænder enormt ofte. Måske en vane, fra dengang vi havde hund.
Ingelein
Ps. Hvem husker en film, hvor stjernekokkene til slut sendte en spytklat ned i maden? Eller noget, der var værre?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-17 15:22

Citat
F. eks. en bøf, står de og "kærtegner" helt unødvendig, inden den bliver lagt på panden. Salat bliver vendt og drejet i skålen, måske 30 gange, inden servering. Med bare næver, altså.

Ske og gaffel, er opfundet.

Jeg er helt enig, jeg bruger såmænd også "værktøj" hvor det er muligt. Frikadellefarsen bliver rørt med en ske, men er det en mere fast fars, så vasker jeg hænderne en ekstra gang og bruger dem,

Efter min mening er der også forskel på, om det er noget der skal steges ved god varme, eller om det er noget der skal serveres råt.

Står jeg i en situation, hvor jeg kun har et enkelt skærebræt, så bliver grøntsagerne til salaten ordnet først, og så kan kødet komme på brættet bagefter.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-07-17 15:56

Forholdene for jordbærplukkere er altså iorden, og ikke som i 2011.
Jordbæravleren er i dag bekendt med situationen og har lært at tackle den.
Der er så meget opsyn og holden øje med....
Og var situationen så grel, som fantasien fortæller, kan du være vis på, at du ville kunne finde billeder af skidende jordbærplukkere i avisen, på nettet og i nyhederne. Det skorter jo ikke på mangel på mobilkameraer!

Du kan regne med, at de oplæres, og at det er stabilt arbejdskraft, som vender tilbage år efter år.

http://dengronneportal.dk/2016/06/21/fair-forhold-i-jordbaermarken/

http://www.bt.dk/forbrug/fem-gode-grunde-til-at-gaa-amok-i-jordbaer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-17 17:22

Citat
så bliver grøntsagerne til salaten ordnet først, og så kan kødet komme på brættet bagefter.

Man kan bare vende brædtet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-07-17 17:32

De, der plukker, har handsker på, så de bakterier, vi alle har på hænderne, ikke skader bærrene.

http://samvirke.dk/artikler/den-danske-jordbaersaeson-begynder-i-april-og-slutter-i-december

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-07-17 17:42

Jeg synes, du skulle besøge en lokal gårdbutik
http://www.findgaardbutik.dk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-17 19:18

Eller hvad med "plukselv"?
Ingelein
Ps. Der e eksempler på, hvordan personer bevidst har forurenet fødevarer. Siden den tid er alt forseglet, når det er i glas og lignende emballage.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-07-17 19:20

Nu, hvor jeg er ved emnet, væmmes jeg også ved de kulørte overpyntede og overgramsede kager i BAGEDYSTEN. JEG SÅ INGEN HANDSKER, UNDTAGEN NÅR DE IKKE VILLE BRÆNDE FINGRENE.
INGELEIN

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-07-17 20:13

Citat
Man kan bare vende brædtet

Selvfølgelig kan man det, og det kan jeg da også finde på.
Men når jeg skal lave sådan en skål frisk salat, så er jeg altså lidt hys med, ikke at få kødsaft o.l. på.

Citat
Nu, hvor jeg er ved emnet, væmmes jeg også ved de kulørte overpyntede og overgramsede kager i BAGEDYSTEN. JEG SÅ INGEN HANDSKER, UNDTAGEN NÅR DE IKKE VILLE BRÆNDE FINGRENE.

Det er meget lidt, og længe siden, jeg har set Bagedysten, men mon ikke det overgås af supermarkedernes bake-off?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-07-17 00:56

Citat
længe siden, jeg har set Bagedysten

Som at se andet/ vild med osv/ spild af tid, men sikkert den nye Trend af underholdning
DE` skal bage en kage osv og kameraet/ kommentarer kører rundt på TV OG pludselig har de bagt en ? kage og skal bedømmes = ? men om men ser de enkelte deltagere lave kager - NEJ

Frem med:
https://www.youtube.com/watch?v=3hk16vxpchY

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-07-17 07:04

Jeg er ikke så nervøs ved de kager, der bliver bagt ved mere end 100 grader i længere tid. Det er mere alt det sukkerpynt de fumler med i lang tid. Og uanset de anvendte farvers godkendelse, synes jeg ikke om en kornblå kage.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-17 13:13

Tak for svaret katekismus.