/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stiga SP 405 Q kædesav justering
Fra : Brassovitski
Vist : 378 gange
100 point
Dato : 21-07-17 22:11

Hej Min søn har købt en Stiga Kædesav. Det er som om den ikke tager gassen ordentlig og heller ikke tager omdrejninger nok ved fuld gas, den har været til kontrol hos et autoriseret Stiga værksted og de siger de har stillet den ind til standard fabriks indstilling, mærkeligt, tænker jeg så, burde den ikke være justeret til denne indstilling fra fabrikken? Vi har i hvert fald ikke stillet på noget.
Iøvrigt kører den stadig lige dårligt. Jeg satte mig så for at ville justere lidt på den selv (det er ikke den første kædesav jeg har fået til at køre ordentligt), så finder jeg desværre ud af at Stiga har gjort et forsøg på at gøre det meget vanskeligt for os almindelioge brugere, da indstillingsskruerne ikk ehar nogen kærv, så hvordan er det så lige man justerer henholdsvis High og Low på den??
Så vidt jeg kan se skal der en eller anden form for speciel rørnøgle til for at kunne pille ved indstillingen. Og det er så her jeg håber at der er en af Kanduerne der kan hjælpe evt. med et link til et sted man kan få fat i de/det nødvendige værktøj til justering af saven(motoren?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-17 12:10

Måske et billede ville hjælpe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-17 12:13

Du kunne tage et ´aftryk´ i gips eller ler og støbe med bly - hvis det kan holde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-17 12:32

Tror du ikke bare Stiga har lavet en fornuftig hastighedsregulering.
Der er da ingen grund til at køre med høje omdrejninger uden at den arbejder som sav.

Løbskkørsel i "tomgang" er bare med til at slide unødigt på motor og kæde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-17 17:05

Er du sikker på, der i det hele taget er indstillingsskruer på den. Mange små motorer er idag, udstyret med en udskiftelig membran. Så blanding er umulig at justere.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-17 17:32

Citat
Måske et billede ville hjælpe
Umuligt at tage et billede, da skruerne sidder ca. 4 cm inde ude fra skjoldet.

Citat
Er du sikker på, der i det hele taget er indstillingsskruer på den. Mange små motorer er idag, udstyret med en udskiftelig membran. Så blanding er umulig at justere.

Ja der er indstillingsskruer, ingen tvivl om det, der står faktisk H og L ud for hullerne.

Citat
Tror du ikke bare Stiga har lavet en fornuftig hastighedsregulering.
Der er da ingen grund til at køre med høje omdrejninger uden at den arbejder som sav.

Den kører jo lige præcis ikke fornuftigt, den tager ikke gassen, og trækker ikke for en skid. Og ja den er helt ny., og ja det er det rigtioge brændstof.

Fortæl nu bare hvilket værktøj der skal bruges og hvor det kan skaffes. TAK!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-07-17 18:53
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-17 23:57

Citat
Side 279
https://ns323666.ip-37-187-156.eu/manuals/Stiga%20Chainsaw/Stiga%20SP%20405%20Q%20Chainsaw.pdf

Når jeg klikker på linket får jeg beskeden "403 Forbidden, nginx"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-07-17 10:06

Mon ikke du kan finde noget i manualen.

https://manuall.dk/stiga-sp-405-q-kaedesav/

Her en anmeldelse med et har et andet problem
https://shopping.coop.dk/vare/stiga-motorsav-sp-405-q-benzindrevet-40-cm-svaerdlaengde/8008984506954

En ny sav, der ikke er ok, ville jeg returnere!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-17 10:47

Der findes skruer (spærrer for pillefingre) som er en "alm" kærvskrue med tap i midten.
Det kan klares med en skruetrækker hvor der lige slibes et hak i midten.
Sådan en brugte jeg til en kaffemaskine.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-17 01:39

Hakket i midten klarer man med en nedstryger

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-07-17 09:40

Citat
Der findes skruer (spærrer for pillefingre) som er en "alm" kærvskrue med tap i midten.
Det kan klares med en skruetrækker hvor der lige slibes et hak i midten.
Sådan en brugte jeg til en kaffemaskine.

Citat
Hakket i midten klarer man med en nedstryger

Tak alle disse 'smarte' tricks kender jeg godt, men for at kunne få skruerene ud skal saven splittes totalt af, da karburatoren er omgivet af selve sav- huset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-17 09:51

Citat
Hakket i midten klarer man med en nedstryger

Det vil jeg gerne se på en skruetrækker, der som regel er hærdet.