/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Hvordan får man bolde runde
Fra : svendgiversen
Vist : 445 gange
183 point
Dato : 07-07-17 18:36

Når man puster noget op, eksempelvis sæbe bobler, så bliver de automatisk runde,
en ligevægt mellem overflade spænding og indre trykkræfter,
men, inden for sport, skal de jo gerne holde til noget mere, udefra kommende slag/spark.

Jeg husker vor første fodbold, et læder hylster, vist med sekskanter, syet samen,
inden i den var der en gummiblære, der skulle pustes op,
og så skulle snøvsen bindes og stoppes ind i læderet.

Den var hverken rund eller afbalanceret i modsætning til vor tids læder bolde?

Så spillede jeg bordtennis, små hvide celluloid bolde, der også var runde??

I vor første have spillede vi kroket med helt runde træbolde???

Så spillede jeg tennis, også med runde bolde af forskellig kvalitet og pris????

Sidst spillede jeg golf, også runde bolde men med vindafvisende groups?????

Og nu spiller vi Krolf og det der undrer mig, kuglerne er helt runde men der er en lille plet??????

Jeg kan godt forstå at man kan støbe runde kugler,
lige som når man laver æbleskiver, der jo slet ikke er skiver,
men hvordan laver man runde kugler, eksempelvis af et fast materiale som træ???????

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 193 point
Dato : 07-07-17 19:31
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-17 20:59
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-17 10:52

Godt fundet ans, men jeg forstår stadig ikke,
hvordan man kan undgå at lave et par små pinol huller i den ellers runde trækugle?

Og mig-selv,
stålkugler har jo ikke ret meget med sport at gøre,
med mindre man tænker på kuglelejer i ræser biler.

Her kræves der høj præcision, hvor svenskerne vist var foregangsmænd??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-17 18:57
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-17 19:27
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-17 20:40
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-17 10:06

Tak for svaret ans.