/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Tilbyde gratis arbejdskraft? kan man de
Fra : wmm4
Vist : 483 gange
25 point
Dato : 04-07-17 13:29

hej.

Kan man tillade sig at søge et arbejde og tilbyde gratis arbejdskraft?

jeg er studerende, og søger et studierelateret job.

I den forbindelse har jeg overvejet at tilbyde min gratis arbejdskraft, for at få jobbet.

Kan man tillade sig det??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-17 17:09

Selv om du ikke tjener noget, kan du risikere at miste dine studie penge, nok SU?
I stedet, gør dit studium færdigt hurtigt, uden forstyrrende job.

Og, studie relateret, er der ikke praktik pladser?
Det var der da jeg studerede...

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-07-17 08:06

Det er en uskik at arbejde ulønnet, uanset om man er studerende eller ej.
Det undergraver overenskomster, og mange andre rettigheder som arbejderne har kæmpet for at opnå.
Tilbyd dig selv på prøve, i en aftalt periode, til evt. en lavere løn end den normale på området.
Men ikke 'gratis', da du på den måde ikke har nogen rettigheder hvis du 'bare er der'.
Mange virksomheder udnytter på det groveste de studerende for at få gratis arbejdskraft, for så bare at smide dem ud når det passer dem.

Kommentar
Fra : wmm4

Dato : 05-07-17 21:38

Du skriver jeg skal gøre mit studium færdigt, uden forstyrrende job.
Jeg ville ønske jeg kunne, men jeg er i en hård branche, hvor det er et krav, at man har haft noget studierelateret job.
De stiller høje krav, og med mindre man kun har fået karaktererne 10 og 12, bliver man ikke taget i betragtning med mindre man har noget erfaring.

Til spørgsmålet om praktikpladser er svaret, nej.
Der er ingen praktikpladser i mit studium.

Kommentar
Fra : wmm4

Dato : 05-07-17 21:41

Jeg forstår godt, hvad du mener, og er sådan set enig med dig, men jeg er nødt til at tilbyde noget de andre ikke vil tilbyde.
Jeg har det helt fint med at arbejde gratis 1 år, så længe det betyder at mine chancer for at få arbejde efter endt uddannelse øges.

Jeg er ”ligegald” med mine rettigheder, jeg elsker mit felt og har ikke noget imod jeg bliver udnyttet 20 timer i ugen, så længe jeg laver det jeg brænder for.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 25 point
Dato : 06-07-17 11:24
Godkendelse af svar
Fra : wmm4

Dato : 07-07-17 14:06

Tak for svaret katekismus.

Extraordinær god besvarelse