/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win10/win7
Fra : kj
Vist : 406 gange
100 point
Dato : 04-07-17 11:14

Jeg sidder med en bærbar, hvor min datter har opdateret til Win10 fra win7 da det var gratis, problemet er nu. at der er ballade fordi win7 stadig er på maskinen.
Hvordan kommer jeg af med win7.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 04-07-17 11:21

Hvori består balladen?
Prøv at klikke på luppen ved siden af Windows Start og skriv "diskoprydning". Då får du nogle muligheder for at fjerne ting, der ikke bruges.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-07-17 11:33
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-17 13:19

..men husk: Fjerner du Win7 og installerer Win10?

..så kan du ikke længere 'rulle tilbage' ...hvis du sletter: Windows.old

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-07-17 13:19

Du kan også lave en "reset" af computeren - og starten forfra enten med alle dine gamle data i et nyt win10-styresystem - eller lave en helt frisk win10-installation (Alle data forsvinder).

Søg på reset/gendan.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-07-17 13:36

Ser jeg i stifinder ligger der en tom win.old, men der er intet i den, hvor pokker ligger den win7 så og gnaver.

Jeg har win10 på en brændt CD fra dengang man kunne gøre det gratis, men kan ikke få den til at virke, ellers ville jeg reinstallere en frisk win10.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-07-17 14:04

Hvis du allerede er på win10 - så behøver du ikke en USB/DVD.

Så kan du resætte hele installationen. Søg efter "reset" i den engelske version.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-07-17 11:21

Jeg kan ikke finde "RESET" nogen steder, er bange for hun selv har prøvet, men uden at gøre det rigtigt.
Jeg har en brændt ISO fil med win10 som virker, men den vil have et password, hvor i al verden finder jeg det.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-07-17 11:53

Jeg forstår ikke, hvad du mener, med at der "ligger en Windows 7 og gnaver". Hvordan viser det sig?
Molekyle: Det er et år siden man kunne få Windows 10 gratis og tilbagerulning virker kun i en måned, så windows 7 kan under ingen omstændigheder genetableres.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-17 12:27

Når du vil installere Windows 10 på en computer der allerede har kørt med Windows 10 og vinduet kommer hvor du bliver bedt om at skrive password, så klik på Spring dette trin over.
Windows 10 bliver aktiveret gennem en digital licens som er knyttet til Microsoft kontoen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-07-17 12:42

Til ThomasCSR: der er både en Win7 og Win10 på den, og når du starter får du valget af enten 7 eller 10, begge styresystemer virker men ikke sælig godt.

OK O.V.N

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 14:42

Citat
men der er intet i den, hvor pokker ligger den win7 så og gnaver.

Du giver selv svaret
Citat
der er både en Win7 og Win10 på den, og når du starter får du valget af enten 7 eller 10

Hvis ikke de ligger på hver sin partition skal du regne med problemer - ellers slet en af partitionerne og det burde køre?? kan du køre begge systemer hvis du vælger det under opstart.
Ligger de på samme partition, har du sikkert lavet en ´opgrade´ af din Win7.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 14:46

Citat
begge styresystemer virker men ikke sælig godt.

Så kan du frit slette den ene - men pas alligevel på, der kan være filer der skal bruges.

Et andet problem kan være at dine ´systemer´ ikke bliver tilkendt det rigtige drev-bogstav = C
det samme kunne være sket da du installerede Win10, altså at visse filer ligger og roder rundt i et andet system.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 15:00

Nb, sletter du den ene partition/ system, kan du stadig få en startmenu med begge systemer på, som kan være træls at se på.
Den kan du fjerne i kontrolpanel System og/ System/ Avancerede indstillinger/ egenskaber for/ START og genoprettelse/ sæt den til O eller intet - men vær sikker på at systemet starter op før du retter på det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-17 18:04

Inden du kører den computer helt ud, hvor det koster penge at få et nyt styresystem ind igen.
...................så lav en total backup med det gratis program aomei og læg det på en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-07-17 13:04

Jeg har kørt computeren helt ud. Jeg har installeret Win7 fra en CD, nu er problemet hvordan jeg får win 10 ind, jeg har en diskafbildningsfil(ISO) med Win10 lave efter Microsoft's anvisninger sidste sommer, men hvor dan installerer jeg fra den.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-07-17 13:54

Starter den ikke når du sætter den i?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-07-17 15:04

Jo drevet stater. men så sker der ikke mere, i stifinder står der bare
WINDOWS diskafbilningsfil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-17 18:14

Så har du ikke lavet den rigtig.

Lav en mappe på skrivebordet
Læg den iso fil som ligger på den cd/dvd over i mappen

Hent denne brænder

https://cdburnerxp.se/ og installer den
Start cdburnerxp
Vælg brænd iso fil
Find din isofil i den mappe du lavede .........åbn den
Nu kan du lægge en skive i og den brænder en skive der kan boote computeren op og så installere.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 08-07-17 09:52

Her er et input til hvordan jeg gør det.

Du har formodentlig tag backup af de data der skal gemmes.
Tjek hvilken version af win 10 du har, Home eller pro.
Gå til denne side: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Her kan du downloade win 10, og der er et værktøj der kan lave en dvd eller et usb stik du kan instalere fra.. Jeg bruger et usb stick, Da det er meget nemmere..
Når du har lavet den, Start en instalation på den maskine, Og vælg den version du skal bruge, Det er vigtigt ellers bliver win 10 ikke aktiveret.
Når der kommer valg muligheder frem, klik avanceret, og slet alle partioner, Så er harddisken helt ren.
Og så er det bare derudaf..
så har du en hel ren instalation.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-17 10:37

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-17 10:39

Her er det direkte link til YOUTUBE :

https://www.youtube.com/watch?v=Q3iL3BJCCOI

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-17 10:22

Ældre maskiner er ikke særlig gode til Win 10. Det kan bl.a. forekomme at visse ydre enheder eller programmer ikke vil fungere under win10.
Ved opgradering fra tidligere versioner beholdes derfor data fra gammel version, så man i en periode kan rulle tilbage og afinstallere win10,hvis man fortryder.

der findes også en oprydningsfunktion, som sletter gammel version totalt. Det er kun aktuelt,hvis man mangler diskplads.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-07-17 12:55

transor, den er ikke så gammel. Medion Arkoya Core I3 4GB RAM

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-07-17 22:03

Prøv at resorter BIOS også til standard indstillinger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-17 11:06

For at undgå 'diskrepans' i Windows systemet registreringsdatabase ved afinstallation af såvel ældre operativsystemer (= opgradering), som ved opgradering ef div. Windowsprogrammer ..bør man også rense registreringsdatabasen for 'knækkede'/'ukorrente' registreringsnøgler/-værdier.

Dette gøres 'nemmest' med Ccleaner: https://www.piriform.com/ccleaner/download

Så kan man let/nemt fjerne 'gamle' *.old filer ..og deres dertilhørende registreringsnøgler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-07-17 15:48

edison Jeg har prøvet din metode, men så vil den have et password, og jeg kan ikke springe over.
Jeg havde forinden lavet ern ren installation af Win7.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-07-17 11:38

Det er fordi du skal oprette en Microsoft konto, Og den bliver normalt oprettet med ejerns email konto, DVS tast email ind og kode til email

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-07-17 11:39

det er noget nyt i win 10, da der er indbygget email program i win 10