/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
førtidspension
Fra : jensviggo
Vist : 374 gange
50 point
Dato : 28-06-17 08:12

Calle er på førtidspension, bliver 64 10 juli i år, han siger, at han ikke skal på folkepension når han bliver 65, men at hans førtidspension fortsætter. Kan det passe? han har fået førtidspension i en 10 år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-17 08:41

Indtast din fødselsdato for at se, hvornår du tidligst kan gå på folkepension

Hvornår er du født?

Resultat af dine indtastninger
Du kan gå på folkepension, når du i år 2018 fylder 65 år.

Så Calle kan få folkepension, mener den vil blive udbetalt første gang den 1. september 2018, men indtil da vil han modtage sin førtidspension.

https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=8557b9eb-947a-48cb-bef2-2f37aa5c9d32

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-17 10:11

Han får folkepension uanset, ingen fortsætter med førtidspension da den ifølge navnet er beregnet på personer som ikke kan få folkepension grundet at de ikke er gamle nok.

Han kommer så under andre hjælpeordninger efter behov, hvad det drejer sig om kan vi ikke fortælle her da det udelukkende kommer an på hans behov som kan være små eller store.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 28-06-17 10:24

Husk at han skal søge om folkepension et par måneder før, den kommer ikke automatisk da kommunerne ikke ved om folk fortsætter i deres job.

Men nogle kommuner sender en reminder til folk så de husker at søge, det sker via nettet i dag, men han kan jo let få en forudgående samtale med sin sagsbehandler i og med han er førtidspensionist .......... andre borgere bliver regnet som "dumme" hvis de ikke bruger nettet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-06-17 11:14

Hans førtidspension stopper automatisk når han fylder 65, så hvis han ikke har søgt om folkepension vil han få et problem

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 01-07-17 06:21

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-17 07:49

Sæl tak