/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Afretter- og tykkelseshøvl
Fra : myg
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 27-06-17 16:03

Er der nogen her, der kan sige for eller imod et eller flere af mærkerne her, som jeg har kigget på ?
Jeg er udmærket klar over, at de ikke hamler op med Makita, DeWalt osv. men det er også til hjemmebrug jeg vil anskaffe mig en og smartegrænsen er max. 4000,-.

Jeg kan godt tænke mig, at høvlebredden er 25 cm (og/eller der er udsugning), men hvis en anden så er vældig meget bedre, er det ikke et kriterium.
Helt andre relevante forslag til maskiner er meget velkomne

Håber på nogle gode råd

Her er mine "fund":

globaltools.dk

* Ferax: Afretter og tykkelseshøvl Ferax FRP 1250 til 1999,- (+49)

*** Bernardo: PT 250 Tykkelseshøvl og afretter til 3747,50 (+49) 25 cm høvlebredde!

*** Bernardo: PT 200 ED Tykkelses og afretterhøvl med udsugning til 3708,13 (+49)

*** Power Plus: Afretter og tykkelseshøvl. til 2749,- (+49)

skabditværksted.dk

**** Güde: Tykkelseshøvl GADH 254. til 2918,- (+99) 25 cm høvlebredde!

** Güde:Tykkelseshøvl GADH 204. til 2203,- (+99)

fruugo.dk

** Einhell Desgruesadora SP th-204 til 2649,- (+177)

dorchdanola.dk

* Ferax Afretter og tykkelseshøvl FRP 1250 til 1895 (+129)

* Scheppach HMS 850 afretter- & tykkelseshøvl til 1995,- (+129)

** Scheppach: Afretter & tykkelseshøvl HT1050 til 3495,- (+399)

primusdanmark.dk

*** Primus: Afretter og tykkelseshøvl Model: MBY8X med udsugning
til 3618,75 (+375)

** Güde:Tykkelseshøvl GADH 204. til 3368,75 (+375)

————————————————

* Alle har for svag motoreffekt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-17 18:59

Citat
* Alle har for svag motoreffekt

Det har min bil også, men derfor kan den sagtens køre.

Du kan være sikker på at motoren og udveksling er tipasset formålet, hvis du skal jage 500 meter hårdttræ igennem hver dag skal du nok vælge en som er 10 gange så dyr.
For 3 uger siden købte jeg en elhøvl til 348 kr, har ikke prøvet den endnu, men jeg har da fuld tillid til at den kan klare mit behov som ikke indebører voldsomt pres så motoren bliver varm.

Altså, lad maskinen arbejde selv uden at presse den.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-06-17 22:33

Er der slet ikke nogen, der har erfaringer med de forskellige mærker generelt ?

Jeg er lun på en Güde (**** Güde: Tykkelseshøvl GADH 254. til 2918,- (+99) 25 cm høvlebredde! ) og i forvejen har jeg en tallerken-/båndsliber i det mærke, som faktisk fungerer OK, men motoren kunne dog være lidt stærkere.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 01-07-17 12:32

Citat
Er der slet ikke nogen, der har erfaringer med de forskellige mærker generelt ?

Der står nok ikke mange i private hjem, det er mere almindeligt med bordrundsav eller båndsav som kan købes for omkring en tusse.
Og hvis du taler med fabrikanten om en kraftigere motor vil han nok sige at det er hele maskineriet ikke beregnet på, eller også vil han foreslå en større maskine som helhed.

Har du prøvet brugtmarkedet ?
Jeg fandt en billig brugt båndsav, men sælgeren solgte den for næsen af mig, jeg var kun blevet forsinket i trafikken.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 03-07-17 12:53

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-17 04:27

Selv tak.