/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
råd søges - Første jobsamtale
Fra : mabou
Vist : 523 gange
50 point
Dato : 25-06-17 22:03

hej.

Så er jeg indkaldt til min første rigtige jobsamtale på et advokatkontor.

Hvordan forbereder jeg mig bedst.

Kom frisk med alle jeres råd.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-06-17 23:02

Du er indkaldt - så dine kvalifikationer er nok OK - så nu er det personligheden.

Hvis jeg var dig - så vil jeg vise respekt over for manager og interesse for de øvrige ansatte og så indgyde at du elsker at arbejde hårdt og loyalt. Prøv at være nysgerrig på hvad jobbet indebære og find ud af hvad du skal lave og hvordan samarbejdet er. Prøv at finde ud af hvor du kan skabe værdi og hvordan du kan bidrage bedst mulig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-06-17 23:46
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-17 06:40
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-17 09:46

Du skal lige så meget vurdere om det er nogen du vil arbejde sammen med.

Nu kan jeg ikke se om du er kvinde, mange arbejdsgivere vil ikke have unge kvinder som er i "risiko" for at blive gravide og derved skal have barselsorlov hvad der har medført ulovlige fyringer når de er blevet gravide.
De er så luskede at spørge med humor om kvinden har planer om at få et barn, og så kan der komme et afslag hvor det ikke er skrevet ....... hvad det jo ikke må på linie med afslag grundet religion, alder m.m.
Og vent med at spørge om løn til et godt stykke inde i samtalen.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 26-06-17 10:42

jeg er en ung fyr

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 26-06-17 10:44

de vil højst sandsynlig spørge hvorfor jeg netop har søgt den stilling, og hvorfor jeg ønsker at arbejde med det område jeg har søgt.

hvad skal man svare der?

jeg mener hvordan undgår jeg de standard svar, såsom

jeg brænder for det
det er jeg finder mest interessant osv.

hvordan sørger jeg for at skille mig ud?

hvad med påklæding - er det nødvendigt med jakkesæt?

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 26-06-17 10:46

god video tak for den..

stærke og svage sider?

hvad har i af forslag?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-17 10:52

Svag side kan du sige at du har svært for at sige nej.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-17 11:35
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-17 12:17

Stil spørgsmålstegn ved; ..om hvorfor de har indkaldt lige netop DIG til samtale ???

..og sig; at du jo har fået andre tilbud.

Afslut samtalen med at du har en god 'mavefornemmelse' for fremtidigt samarbejde

..og derfor ser frem til at; uddybe dine kvalifikationer ved en opfølgende samtale.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-17 13:56

Citat
..og sig; at du jo har fået andre tilbud.

Skal kun bruges hvis man har et CV med tidligere jobs hvor man har været dygtig, så er man som regel kendt af konkurrenterne og kan føre til at man bliver "headhuntet" af dem til en bedre løn selv om man er i job.

Hvis de spørger så nøjs med at sige at du kigger på flere muligheder ......... egentligt unødvendig bemærkning da man som ledig skal have gang i flere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-17 14:22

LuffeA -> ...det handler dog også om, at få stillet spørgsmål til virksomhedens motiver for at få besat stillingen og hvad deres forventninger er til en ny medarbejder. Disse fås ved at få 'bolden' spillet ned på 'modstanderens' bane!

DERFOR er det vigtigt at man ikke 'kun' svarer på spørgsmål, men også stiller relevante selv.

Det viser engagement og indsigt i den jobfunktion man evt. kommer til at bestride.

Mao. : Vær proaktiv ..istedet for alene responsiv. (..men glem ikke at lytte!)
Det er noget af en balancegang.

<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-17 15:23
Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 27-06-17 17:13

Tak for svaret katekismus.