/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Omvendt eksamens snyd
Fra : svendgiversen
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 21-06-17 13:03

Man må selvfølgelig ikke snyde til eksamen, ved hjælp af ulovlige midler/kilder,
men noget jeg kom til at tænke på:

Når man nu forsøger at begrænse adgangen til nettet under eksamen,
er det så ikke lige den slags studerende vi har brug for fremover?

Nogle har snydt den danske stat for milliarder,
de der kan omgå eksisterende regler og udnytte alle tilgængelige informationer,
det er dem vi har brug for, måske kan de senere få arbejde i et eller flere af det nye skat??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-17 14:27

Hvis man kan sine sager, hvorfor så snyde - dem der snyder? er vel mennesker som Stein Bagger og andre der finder diverse smuthuller i systemet, og senere finder ud af de egentlig ikke var så kloge alligevel og som samtidig smider gælden over på Staten = dig og mig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-17 15:22

Misforstået.
De bedste låsesmede er tidligere tyveknægte.

Tilsvarende ved de, der har bedraget os for milliarder, mere end vor nuværende Skat.

Og de der kan omgå vore nuværende regler ved eksamen,
har egenskaber vi fremover kan udnytte,
de skal bare ansættes legalt, ikke kriminaliseres.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-17 15:31

Citat
Misforstået.
De bedste låsesmede er tidligere tyveknægte.

Tvivler på de kan have egen forretning, med mindre de har en ren straffeattest.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-17 15:32

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-17 15:48

Og de der kan omgå vore nuværende regler ved eksamen,
har egenskaber vi fremover kan udnytte,
de skal bare ansættes legalt, ikke kriminaliseres.

Ikke rigtigt, det er et spørgsmål om at snyderne ikke har lært, hvad der er rigtigt og forkert, en mangel i opdragelse!
Deres hjerner er ikke specialudviklede indenfor IT.
De der ikke snyder kender, da også til hvorledes det foregår.

https://www.version2.dk/blog/det-er-nemt-snyde-til-eksamen-265805
http://www.sdu.dk/da/snyd
http://www.bodybuilding.dk/eksamen-og-snyd-t58955.html
http://octavius.vibygym.dk/skr-eksamen-med-net.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-17 16:30

Hvis studerende 'snyder'; på f.eks. Cand. Polit. studiet ..os andre?
..så gør politikerne dem 'kunsten' efter !

Det er jo de samme personager ..og 'familer'!

Joeh... nepotisme trives i bedste velgående.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-17 16:38

Man kan ikke tjene 100.000 kr. om måneden EFTER Skat

...uden at snyde størstedelen af det omgivende samfund.

Ingen mennesker er denne denne løn værd idag ..om de så er; så og så 'dygtige' !

Andre mere vigtige funktionærer tjener mindre end 50.000 kr pr. måned ...efter Skat!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-17 17:24

Vist skudt forbi?

Min teori var, at de der formår at snyde til statens kontrollerede eksaminer,
også senere vil kunne anvende denne viden i statens tjeneste,
til at bekæmpe økonomisk kriminalitet??

Noget skat ikke har kunnet, fordi de pågældende snydere er meget klogere end skat,
og det vil fremtidige kyndige internet eksperter måske kunne rette op på,
eksempelvis de dygtige, der lige nu formår at snyde til eksamen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-06-17 17:53

svendgiversen -> Læs:

http://politiken.dk/debat/art5972418/Jeg-vil-hellere-se-dine-rejsebilleder-end-dine-12-taller

..og mine kommenterer ..nederst!

osv.</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-17 18:23

Åh, ja vist skudt forbi

Jeg var lige midt i studenter halløjet, og var da godt nok ikke for kvik

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-17 18:45

Citat
også senere vil kunne anvende denne viden i statens tjeneste,
til at bekæmpe økonomisk kriminalitet??

alle stormagter bruger den slags kriminelle men tror næppe det er noget politikerne vil gå ind for - og gjorde de - så skulle der nok blive råbt højt.
Glistrup og Spies ´snød´ jo også Skat og Stat så det drev - men tvivler på at samme ville ansætte ham - dels pga løn og fordi han sikkert var hemmeligt blacklistet af det offentlige for den slags arbejde.

Hvem sætter en ræv til at vogte høns...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-17 19:25

Jeg er lidt ked af det,
og har lige fået et fur af min kone. Hun holder med jer.

Jeg har selv bestået flere eksaminer uden snyd,
men dengang havde man ikke de same muligheder.

Og vi slog op i logaritme tabeller, spild af tid.
I dag kan en lommeregner til under 80 kr. klare mere.

Jeg tror stadig at de få der kan omgå eksisterende økonomiske regler,
eksempelvis at snyde til eksamen uden at det opdages,
er så kloge, at det er nogle af dem vi skal satse på i fremtiden?

Og så skal de jo bruge deres viden i samfundets tjeneste,
ikke som Stein, og jeg kan godt nævne et par andre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-17 20:19

Skudt forbi, det er da vist dig svendgiversen, der har skudt forbi

Citat
Jeg har selv bestået flere eksaminer uden snyd,
men dengang havde man ikke de same muligheder.

Vil det så sige, at du også ville have snydt, hvis muligheden havde været der ?

Citat
Jeg tror stadig at de få der kan omgå eksisterende økonomiske regler,
eksempelvis at snyde til eksamen uden at det opdages,
er så kloge, at det er nogle af dem vi skal satse på i fremtiden?

De er så "kloge" at der vil gå år, før det bliver opdaget, at det var de forkerte, der blev satset på.

svendgiversen, hvor klog synes du selv du er?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-17 21:18

Klog nok til at indse,

at de der har snydt den danske stat for milliarder,
har haft en viden som vore hjemlige controlere ikke har haft.

Så må vi jo se at udbygge vor nye skat med mere kompetence,
og her ser jeg nogle af de, der kan omgå eksisterende eksamens regler, som nye emner.

De der kan undgå, her økonomiske, restriktioner,
er også dem der bedst ved hvordan man kan bekæmpe dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-17 22:16

Citat
Og de der kan omgå vore nuværende regler ved eksamen,
har egenskaber vi fremover kan udnytte,
de skal bare ansættes legalt, ikke kriminaliseres.

Hvem siger, at det er snyderne som har fundet "eksamens-fidusen"
Det er heller ikke sikkert, at det er skattesnyderne som evner at snyde.

Men det må godt nok være underligt, at rende rundt med hue som ikke er fortjent.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-17 12:45

Og jeg bliver stadig misforstået.

Måske er evnen til at finde nye forbudte adgange på nettet vigtigere end gammel udenadslære?

Vi har nu 55 års Jubi på Viborg Katedral Skole og de underviser fortsat mest i ting der er sket.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-17 19:50

Supplerende om Viborg Katedralskole,

jeg kom til at sidde ved siden af lidt yngre studerende fra fjerde mellem,
jeg var langt foran i de matematiske fag, men ikke i sprog.

Han havde en matematik lærer der fulgte med, og vi blev begge studenter.

Så studerede min studieven i Århus, fik en universitets eksamen og blev matematik lærer,
igen på Viborg Katedral Skole. Ren indavl.

Da jeg sidst var til jubilæum der, var der ikke sket nogen væsentlige fremskridt,
håber der nu sker et gennembrud, vi kan jo ikke overleve på historie og oldævl?

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-17 08:24

Når man skal bedømme studerende, er det uheldigt, at dem der har råd til bedste hjælpere, får bedste skriftlige karakter.

Må jeg foreslå, at man supplerer alle skriftlige eksamener, med en mundtlig, og på grundlaget af den skriftlige besvarelse.

Men omvendt er det ulogisk, at skolen kalder det snyd, når man benytte andres arbejde, for hurtigere at komme med til et resultat, på sin egen opgave.

Som ingeniør - med designopgaver på produktions olie- og gas-platforme - erfarede jeg at:
Af hensyn til service og vedligehold ønskede man anlæg ligner hinanden mest muligt.

Når og hvis der forekom nye ting i design - skulle man kunne begrunde - hvorfor man ikke bare gjorde som man plejede...

Svaret "At nyt design var udført fordi - man ikke vidste, hvad udstyr man plejede at bruge"

Så jeg lærte, at bruge 50% af min design tid på at søge og kopiere anlæg - i nærheden (helst samme platform) - mest mulig, og kun rette på, hvad jeg havde vægtige argumenter for at ændre på.

Det dyre var ikke udvikling af design tid men:
- Prisen for at have team, der havde viden om og kunne vedligeholde anlæg.
- Prisen for at have akut reservedelslager.
- Når samme komponent var genbrugt på flere anlæg, blev drifts prisen reduceret.

Så det rigtige design - var at kopiere andres arbejde mest mulig, også selvom, tog meget længere tid end at designe nyt, og det ofte ikke var det smarteste - i situationen.

Skolen straffer de "smarte" der kopiere - blot at genbrugt andres arbejde - hvor det er praktisk muligt .......

Upåagtet det er det smarteste i min "virkelighed".

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-17 11:22

Tak for svaret boyelauritzen.