/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Udregning
Fra : bodillouise
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 18-06-17 16:52

Hvis jeg skal finde gennemsnittet af vand i raps i alt, hvordan gør jeg dette ?
4 læs ;
35000 kg med 6,9.
25000 kg med 7,0.
6000 kg med 5,1.
12210 kg med 7,7.
Jeg vil mene at jeg ikke bare kan dividere vand% med 4 da det ikke giver det reelt billede da vægten ej er ens.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-06-17 17:07

Du regner ud hvor meget vand der er i hvert læs. Så lægger du alt vandet sammen fra hvert læs og du lægget alt Rapsen sammen totalt - og så dividere du total vand med total raps.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 18-06-17 17:17

Thomas jeg mener ikke jeg får det reelt billede, da læssede ikke er lige storer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-17 17:49

Jeg mener roligt du kan bruge Thomas_Mygind`s eksempel.

Du skriver jo netop at det er gennemsnittet, du vil finde.

Så er det jo uden betydning hvad hver enkelt læs vejer, eller deres vand %.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-06-17 18:54

6,9 + 7,0 + 5,1 + 7,7 = 26,7 (% samlet vand i alle læs)
26,7 : 4 (læs) = 6,675% (gennemsnit i ét læs)
(6,7% oprundet til en decimal)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-17 19:42

35000   0,01   6,9    2415
25000   0,01   7    1750
6000    0,01   5,1    306
12210   0,01   7,7    940,17
78210   0,01   6,9187699783 5411,17

altså 6,9187699783 %

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 18-06-17 21:08

Svendgiverden. Det lyder meget rigtigt, syntes jeg. Men kunne du lige sætte lidt ord på hvorfor 0,1 0g hvad betyder tal til højre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-17 21:50

Undskyld, jeg tog dine tal over i Exel og undlod overskrifter.

Søjlerne til venstre er dine vægte og summen af dem.
faktoren 0,01 er fordi du angiver vandet i %, altså hundrededele

så følge dine vandprocenter, og faktoren af de tre er vandindholdet, der også summeres,
summen af disse, delt med den totale mængde raps, omregnet igen til %, er facit.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-17 22:09

Citat
Så er det jo uden betydning hvad hver enkelt læs vejer, eller deres vand %.
det er helt forkert, hvert læs skal udregnes for sig træk vandet fra og læg alle læs tørstof sammen og læg alle læs vand sammen, derefter finder du gennemsnits vandprocenten ved at regne med de sammenlagte tal, udregnet som jeg lærte i folkeskolen:
35000 divideret med 106,9 og ganget med 100= er lig tørstof 32741 kg. og vand 2259 kg.
25000 divideret med 107 og ganget med 100= er lig tørstof 23364 kg. og vand 1635 kg.
6000 divideret med 105,1 og ganget med 100= er lig tørstof 5709 kg. og vand 291 kg.
12210 divideret med 107,7 og ganget med 100= er lig tørstof 11337 kg. og vand 873 kg.
læg alt tørstof sammen 32741 + 23363 + 5709 + 11337 = 73150 kg. raps uden vand
læg så vandet sammen 2259 + 1635 + 291 + 873 = 5058 kg. vand
læg så vand og tørstof sammen: tørstof 73150 + vand 5058 = 78216 total det er 2 kg. mindre end dine læs og det er fordi jeg bruger afrundede tal, det påvirker næsten ikke den endelige facit
vand 5058 divideret med tørstof 73150 gange med 100 = 6,9 %
som også svendgiversen kom frem til med en for mig uforståelig regnemetode
der er altid en usikkerhed, den prøve som er brugt til at udregne vandprocenten er måske kun en halv kg. af et helt læs og selv om man tager små portioner rundt i læsset er det ikke 100% nøjagtig, hvis det er raps til salg så vil du få et tørstoftillæg på læsset med under 6 % vand og et fradrag på de andre læs, så der er mange måder at regne på

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-17 23:27

Citat
så der er mange måder at regne på

Ja, det må man sige. Da der blev skrevet "gennemsnit" troede jeg det hele blev lagt i èn dynge.
Og så taget det store forkromede vand % af dette. Så har jeg helt misforstået betydning af ordet "gennemsnit". Beklager.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-17 07:56

Hvad får man når man blander pindebrænde og kartoffelmos ?

Splinterskid.....

Uanset om alle 4 læs havde samme vægt ville det give samme gennemsnit..
Har en fulderik på 122 kg en promille på 4,2 og en vissen fyr på 57 kg en promille på 0,8 er deres gennemsnitlige promille 2,5

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-17 09:08

Så er jeg i det mindste enig med dig, LuffeA.

Jeg var lige ved at tro, EU også havde været inde at ændre på regnings reglerne.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-17 11:21

Søjlen til venstre er dine samlede vægte og deres sum,
de 0,01 er fordi du angiver vandet i %, altså hundrede dele.

Søjlen yderst til højre er produktet, vandmassen, også summeret,
denne sum delt med den samlede sum, også omregnet til %, er facit.

Altså gennemsnittet for alle 4 portioner...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-17 11:27

Citat
Har en fulderik på 122 kg en promille på 4,2 og en vissen fyr på 57 kg en promille på 0,8 er deres gennemsnitlige promille 2,5
det er jeg temmelig sikker at den ikke er, alkohol promille måles i promille af alkohol i blodet, sværvægteren og splejsen i eksemplet har nogenlunde den samme blodmængde.
Man kan altså ikke bare lægge 2 procenten sammen og dividere med 2 og dermed regne med at det er gennemsnittet, resultatet vil være meget misvisende

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-17 14:05

Færdsels politiet lægger jo ikke de to fulderikker i den samme silo,
men det kan man gøre med raps,
og så er spørgsmålet om en fælles vandprocent vel relevant?

Undskyld min første manglende forklaring til meget enkle beregninger...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-17 16:48

Citat
og så er spørgsmålet om en fælles vandprocent vel relevant?

Sese, så er vi tilbage ved det, som jeg forstår ved begrebet "gennemsnit". Som er udtrykkeligt nævnt af spørgeren.

Og så lige til o.v.n.. Der ellers er meget nøjeregnende, men her tager cirka betegnelsen i anvendelse:
Citat
sværvægteren og splejsen i eksemplet har nogenlunde den samme blodmængde.

Nå.

Citat
Blodmængden er hos det voksne menneske 3,5-5,5 l, afhængig af køn og legemsvægt.

En divergens på en tredie del. Ikke så lidt endda.

http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:ef4cb254-a665-dd54-3d25-29627274f0ce

M.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-06-17 17:57

Hvad er gennemsnittet af min vægt(78 kg) og alle resten af jordens befolknings gennemsnitlige vægt (måske 60 kg).

Jeg vil fortolke det på den måde at min vægt ikke skal vægte så meget i det samlede gennemsnit, og at gennemsnittet må være omkring 60,00001 kg.

Det samme med rapsen, så hvis der står en helt 5. spand raps med 50% vandindhold ovre ved laden så skal den ikke vægte så meget. Dvs. At vandindholdet ikke skal være omkring (7+7+5+7+50)/5=15, men at vandindholdet ender omkring 7%. Derfor skal der udregnes et vægtet gennemsnit.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-17 18:18

Igen langt ude af tangenten...

Når I får vejet et læs raps er det selvfølgelige den totale vægt inklusiv vand og andet ukrudt.
Derfor er mine beregninger så enkle, og dem kan du roligt stole på.

Jeg har gennem tiderne lavet beregninger, der er langt mere komplicerede,
men som gammel bondesøn ser jeg ikke problemerne blæst op med alskins alkohol procenter.

Måske kan vi også hjælpe dig med slægtforskning?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-17 18:35

Citat
Igen langt ude af tangenten...

Det eneste tangent jeg kender, sidder på en klaver.

Er kun vant til lidt alm. regning incl.%, som håndværker.
Og nu skal jeg nok stoppe. Inden bodillouise, stopper mig.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-06-17 20:28

Bare et nyt eksempel...

Min far er 70
Min mor er 68
Min kone er 48
Jeg selv er 50

Hvad er familiens gennemsnits alder...?
Tjaaaaeeee 70+68+48+50 giver jo som bekendt 236
Vi er 4 personer i familien. Antallet af personer (4) divideres med 236...
ERGO, må gennemsnitsalderen i familien være....Tja daaaaaa.....59 år

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 23-06-17 22:08

Tak for svaret o.v.n..