/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tilfreds med Win 10 ?
Fra : molokyle
Vist : 461 gange
500 point
Dato : 29-05-17 13:51

Tjaeh... jeg har kørt Win XP Pro indtil for 4 mdr. siden.

Betalte næsten 2.000 kr. for en Windows 10 Pro licens (..til 3 installationer/computere på en memory-stick/USB-nøgle).

Kører sådan set Ok.

..bortset fra:

1.) Uden at spørge? ..installeres 'micro-opdateringer' (..som laver om på min egen opsætning).
2.) OPSTÅET FEJL: Vi genstarter for dig! (ØV!). Intet bruger-valg i dén forbindelse!
3.) Hænger i minutter uden, at man hverken 'fortryde' eller 'stoppe' hvad der er er 'gang i'. (Tastatur og Mus reagerer ikke ...før det er for sent!) Gælder f.eks. Downloads.

Har I samme 'problemer' med Win 10 ???

Min computer er kun en et år gammel stationær ASUS ..med specifikationer som langt henad vejen overtrumfer Systemkrav til Win 10.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-05-17 14:30

Nope. Min kører upåklageligt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-17 14:50

Citat
Nope. Min kører upåklageligt

Det samme her. Bortset fra.......den springer af Wi-fi (Bærbar) èn gang efter start. Sommetider lige efter start, andre gange kan der går en time inden. Når jeg så har klikket mig på igen, kan den køre i flere timer, inden det sker igen. Faktisk sker det ikke, før den har været slukket, og tændt igen. Så det kan jeg leve med.

Og så kan den ikke køre Google Earth ordentlig. Fryser delvis. Har af- og geninstalleret, utal af gange. Samme dårlige resultat. Det sjove er, at GE kører fint på både min gamle XP og win7 pc`er.
Google maps, kører den som smurt.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-05-17 16:04

Har en 8 år gammel Dell XPS Studio PC, og den kører super godt med Windows 10 64 bit 8 GB RAM, opgraderet fra Windows 7.

Lav et fuldt image af systemdisken. Download Wiondows repair tool fra Tweaking.com, og kør en fuld reparation. Repair programmet gennemtjekker hle windows installationen og retter evt. driver fejl, registry fejl, defekte windows filer og meget andet. Jeg har med succes kørt programmet på nu efterhånden 6-8 PC'er og de kører efterfølgene meget bedre og uden fejl.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-17 16:07

Er selv tilbage på Win7 da 10 ikke vil ´godkende´ visse af mine ældre programmer.
Og kan ærlig talt ikke se/ mærke forskel på de 2 systemer.
Det med opdateringerne findes der vist en løsning på:
http://kandu.dk/spg177921.aspx

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-17 16:53

Jeg er også lidt skuffet over indstilling af farver i Win10.

På min gamle stationær Win XP (Som jeg skriver fra nu) har jeg masser af forskellige farver, på rammer og bjælker. Også stærke farver på markeringer, så det er tydeligt at se.

Det kan jeg ikke rigtigt finde ud af, på den bærbare Win10. Især markerede filer i Stifinder, er vanskeligt at se, i Win10. Ville gerne have lidt mere kontrast, på de forskellige ting.

Men det er måske begynder vanskeligheder. Har ellers prøvet at eksperimentere lidt, med det.

Har kun haft min nye bærbare, med Win 10, siden januar anno 2017.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-17 16:58

Hva`mæ Papegøjerne, Molo. Du husker at holde vinduerne lukket.

M.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-05-17 17:30

If you are unable to open windows, join macOS

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-17 17:51

En virkelig god ting, i Win10, er søgefunktionen. Her kan man finde alt (næsten) hvad komputeren indeholder.

M.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-05-17 17:54

Har også ca. 6 stk. Win 10 pro computere i huset.

Ja, opdateringer er rimelig automatisk - og laves ikke altid når jeg selv har lyst til det.
Men der er en mulighed der hedder Defer upgraders som forhindre de fleste opdateringer. Derudover kan man på nettet finde flere muligheder for helt at forhindre opdateringer.

... En anden gang - så kan du købe en Win 10 Pro licens på Ebay for ca. 18-20 kr - og det virker fint !! Ja, jeg skrev 18-20 kr.

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 500 point
Dato : 29-05-17 19:55

Win 10 pro laver om på de opsætninger jeg selv forsøger at lave...ØV.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-17 20:56

http://www.thewindowsclub.com/turn-off-windows-update-in-windows-10
Den virker i win 10 pro
This maybe a bit to advanced for some user??? I don't know but did you consider this KB 939844:
https://technet.microsoft.c...
Section: Registry keys for Automatic Update configuration options
The registry entries for Automatic Update configuration options are located in the following subkey:
run> regedit> ok
Fold så dette ud
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

The keys and their values are listed in the following table.
I use the following Registry Keys:
NoAutoUpdate
NoAutoRebootWithLoggedOnUsers

Værdien skal være 1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-17 21:05

Til win 10 home

http://peecee.dk/upload/view/467146/full

Men allerførst skal der laves en backup på en ekstern harddisk, hvis der laves for meget rod.

Denne er god og gratis.

http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Du kan lave en rescue CD inde i programmet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-17 21:07

Ps. windows kommer snart fræsende med en helt speciel opgradering, hvor de kan styre alt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 21:38

Nemlig Eyvind:

Det er efterhånden Windows som styrer min maskine ..ikke jeg selv som har indflydelse på, hvad jeg ønsker slået til eller ej.

Funktionalitet man IKKE vil have? Bliver presset ombord på 'skuden' uden at Kaptajnen (...altså ikke brugeren: Kaptajn Tommy ) har 'noget' at skulle have sagt.

Præcis som da Apple stoppede for brugen af Java ..engang i 'tidernes morgen'.

Til jer andre: JA! Jeg har læst hvorledes man stopper for opdateringer generelt. Også hvorledes man med "hiv og sving" kan 'presse' Windows 10 til at 'fortælle': HVORFOR det er nødvendig at:

"Vi indsamler oplysninger og genstarter computeren for dig.." ..man kan dog alligevel ikke forhindre dette
Alternativet er at lukke computeren ...dog med en smule viden/information om hvorfor.

Det har været umuligt at finde ud HVILKE såkaldte 'oplysninger' der er tale om?

Min Windows 10 Pro installation er IKKE registreret med en Windows konto E-mail...eller andre ditto.

Så hvor havner "oplysningerne"?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 21:45

RETTELSE ...for forståelighedens skyld:

"Det har været umuligt at finde ud HVILKE såkaldte 'oplysninger' der er tale om? "

..skulle have været:

¤ Det har IKKE været umuligt for mig, at finde ud HVILKE såkaldte 'oplysninger' der er tale om? ¤

..altså!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 21:57

Nu vrøvler jeg sgu ..og læser ikke selv hvad jeg skriver

Jeg HAR fundet ud af at det er; Fejlnummer, memmory dump. MAC-adresse osv der hentes ...men hvad ellers?

Passwords? Indhold på periføre enheder? Adressebøger? mm.?

Det kan jo nemlig nemt tage mere end 2 minutter over en 1 Gbit forbindelse at overføre disse 'oplysninger', så det er ikke bare fejlkode og hardware hexadecimale strenge der er tale om!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 22:13

Mosebaek ->
Citat
En virkelig god ting, i Win10, er søgefunktionen. Her kan man finde alt (næsten) hvad komputeren indeholder.

Intet kan være mere forkert.

Søg f.eks. på: "Avancerede indstillinger" for Boot der ligger som separat [knap] under Boot fanen i Systemindstillingerne.

Finder du noget? ..for dét gør jeg ikke!

Til gengæld ved jeg i forvejen, hvor denne menu findes
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 22:25

Vi deler samme oplevelse Ammitz
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-17 22:54

Ja, måske var jeg lidt for rundhåndet, i min påstand. Beklager.

Jeg snakker ikke om det tekniske isenkram. (Såsom registreringsdatabasen m.vdr). Det holder jeg mig fra.

Nok derfor jeg aldrig har været i det store slagsmål, med nogle af mine komputere. Næh, jeg mener de daglige fornødenheder....Apps, system, oplysninger og indstillinger.

Det handler om at kende sine begrænsninger. Er min erfaring.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-17 00:11

Mosebaek -> Respekt for at du rundhåndet deler ud af dine begrænsninger ..istedet for erfaringer :D

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-17 09:56

Tja Molokyle - måske kommer du en dag til at holde af Linux styresystemer.
Faktisk var Linux ubuntu på vej til at voldtage brugeren, men er nu på vej tilbage, så alle uden videre kan skrue på dyret.

Denne computer er en windows 8.1 som der stadig kan skrues lidt på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-17 10:52

Molo, jeg "deler" netop ud af MINE "erfaringer".

Som jeg er enig i, nok kan kaldes begrænsede.

Hvorfor tror du, min XP komputer fra 2004, stadigvæk kører som smurt. Nok fordi det er en hp kvalitets maskine, OG fordi jeg har været "klog" nok, til ikke at rode i maskinrummet.

Jeg har et par stykker i min omgangskreds, der ca. en gang om mdr. skal have en ekspert til at genindlæse windows, eller reparere.

Jeg kan godt li`at "udforske" og lære nyt om Windows, men jeg er ingen chancerytter. Går ikke længere ind i det ukendte, end jeg kan klikke mig tilbage.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-17 16:50

Mosebaek -> Gi' mig din IP ...og jeg ska' hurtigt få dig på andre tanker !

Lad nu Tech-filosofferne filosofere. Det er jo dét... vi har dem til

Eyvind -> Jeg FRYGTER du har ret
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-05-17 21:15

Jeg har lige installeret Win 10 Creators update på en gammel Lenovo T530, godt nok på ssd, men den køre uden problemer. Lige nu har jeg kun 4GB ram, men det er stadig ikke et problem.

Jeg har også en Lenovo ThinkStation Edge 32 med 8GB ram, ssd og Xeon processor og den køre også som en drøm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-17 09:13

webnoob - Er der så nogle program begrænsninger, bl.a browser installationer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-05-17 19:41

Eyvind:
Ikke nogen jeg er stødt på. Jeg kan det samme i Windows 10 Creators update som jeg kunne i Windows 8.1 eller de tidlige versioner af Windows 10.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-17 19:54

Ok - men jeg har læst et sted at der bliver låst af for nogle browsere.
Derfor har leg udelukket auto-opdatering indtil jeg ser virkeligheden.