/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Renault 4 Twingo
Fra : Nul7
Vist : 352 gange
50 point
Dato : 18-05-17 13:56

Er der nogen der har en idé om hvornår man bør skifte Tandrem, og hvad det ca. koster?

Er 5 år gammel og kørt 50,000

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 18-05-17 15:10

Ved ikke med Renault. Men måske et fingerpeg:

I 2015 fik jeg skiftet Tandrem, vandpumpe og olieskift, på min Astra G. Det kostede incl. moms 4.400,-
Heraf var arbejdsløn ca. 1.800 + moms.

Jeg plejer at få skiftet vandpumpe også. Koster ca. 500,- En god ting når de er igang. Står den af, smutter tandremmen, som regel også. Så det synes jeg ikke er dyrt. Endda lavet ved aut. Opel forhandler. (Thybo-biler). Men de er sikkert dyrere, i de store byer.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-05-17 15:13

Glemte lige:

5 år gammel: Klog at få den skiftet.

50.000 km: Her burde den kunne køre dobbelt så langt.

Så det er en afvejning. Men for at være på den sikre side SKIFT.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-17 19:55

Jeg skifter tandrem og vandpumpe ved 80000 selvom Xantia citroén siger over 100000.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-05-17 06:13
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-17 10:13

Tja - det ligner også nogle quickke måske priser.
Men hvor står der hvornår remmen bør skiftes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-17 10:26

Citat
Er 5 år gammel og kørt 50,000

Så står (burde) det i din servicebog, sammen med alt andet der skal serviceres.

På min gamle bil står stod det ude i motorrummet, hvornår den var udskiftet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-17 10:31

Citat
5 år gammel: Klog at få den skiftet.

visse lavtydende biler/ motorer kan man vente til remmen knækker, da ventilerne aldrig kommer i nærheden af stemplet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-17 10:55
Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 21-05-17 11:41

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-05-17 11:52

Tja - det ligner også nogle quickke måske priser.
Men hvor står der hvornår remmen bør skiftes.

Tja, hvis der rulles ned, står der, som i siger

Kører en bil med tandrem skal den skiftes indenfor et bestemt interval, dette er typisk beskrevet i bilens servicemanual / instruktionsbog. Man skal altid lige bemærke at der er tale om vejledende intervaller, så man skal ikke vente til sidste øjeblik med at få den skiftet, fordi man risikerer at den springer og dette med motorhavari til følge.

Biler med tandrem har ofte en vandpumpe siddende inde bag ved tandremmen, denne bør altid skiftes sammen med tandremmen. En vandpumpe har sjældent længere levetid end det interval som tandremmen har. Biler der kører med kæde skal som regel ikke have skiftet denne, der kan dog være enkelte bilmodeller som slider kæden op og man får derfor en kraftig mislyd på motoren og man bør kontakte et værksted med det samme.