/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dårlig motorgang på plænetraktor
Fra : hojriiskim
Vist : 369 gange
95 point
Dato : 16-05-17 18:51

Har en ældre texas plænetraktor med en b&s motor, model 28m707.
Den er begyndt at køre lidt dårligt, trækker ikke så godt, går let i stå når knivene er slået til og laver en lyd som jeg vil beskrive som en mellemting mellem tikkende og bankende når den køre.
Den starter fint uden problemer.
Den bruger lidt olie, men sviner også lidt med det, så tænker der er en utæthed et sted.
Har haft karburatoren af den og synes ikke den ser sodet ud eller andet. Fandt en slange der gik fra mellem luftfilter og karburator over på selve motoren. Denne lækkede benzin. Jeg satte et spændebånd på. Det gjorde ikke noget for motorgangen.

Nogen ideer? Både til hvor de typisk er utætte med olie men også hvad jeg skal prøve med hensyn til motorgangen? Jeg kan se der er et par skruer på karburatoren, jeg gætter på det er til justering, men hvad skal jeg justere efter?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-17 19:25

Slangen memmem luftfilter og motor må være krumpaphusudluftningen. af miljømæssige grunde føres den tilbage til indsugningen. Det giver lidt lavere forbrændingstemperatur ,og derfor også mindte NOx. Der skal ikke være benzin i den.
det kunne tyde på at karburatoren løber over med benzin. Så får motoren også for fed blandingog trækker dårligt.

Fik du sat karburatoren rigtigt sammen med korrekt svømmerstand.
Nogle havemotorer er med meget simpel karburator uden svømmer.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-05-17 19:48

Der var en hvid 3/4 cirkel i koppen på karburatoren. Denne gik fint og fri, jeg mærkede ingen modstand eller noget.
Hvad er den korrekte svømmerstand?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-05-17 20:11

Citat
Hvad er den korrekte svømmerstand?

http://www.billig-scooter.dk/thread-4472.html

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-05-17 20:36

Det må jeg ud og prøve

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-05-17 21:17

Har lige afmonteret karburatoren igen. Den står så vidt jeg kan måle på ca 16-17mm.
Men jeg synes ikke jeg har nogen mulighed for at justere. Svømmeren er plastik og plastik ben derfra holder den 'blyant' der går i hul. Så der er ikke rigtig noget jeg kan bøje som beskrevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-17 21:54

Når svømmeren er løftet af benzinen bør den lukke for ventilen,
Hvis du i åben tilstand løfter ventilen kan du ikke puste i benzinindgangen.
hvis du vender karburatoren som den sidder på klipperen og du fylder benzin på bør du heller ikke kunne puste. (måske er det bedre at prøve med vand)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-05-17 22:17

Citat
Nogle havemotorer er med meget simpel karburator uden svømmer.

Korrekt. Har en alm. Stiga med træk. 5 hk B&S. Den er udstyret med en membran i karburatoren, og derfor ingen mulighed for justering af bensin / luft. Det går også vældig, indtil membranen bliver for blød. Så går motoren som du har beskrevet.

Men jeg tvivler nu på, din havetraktor er med membran, når, som du har beskrevet, der sidder indstillings skruer.

M.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-05-17 22:44

Jeg vil umiddelbart mene at når koppen (bundkaret?) fyldes med benzin, løftes svømmeren op og blynaten trækkes dermed ud af hullet. Er jeg helt gal på den?

Har fundet manual og part katalog på motoren der viser udseende og opbygning lidt bedre end jeg kan fotografere:

Manual https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/support/results/_jcr_content/par/productmanuallisting.downloadmanual.MS6331WST_LO.pdf.html

Part katalog https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/support/results/_jcr_content/par/productmanuallisting.downloadmanual.MS0152_A_LO.pdf.html

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-05-17 23:00

Det passer selvfølgelig ikke. Hvis den løftes af benzinen presses blyanten i hullet og lukker. Jeg tester i morgen om jeg kan puste igennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-17 10:03

Hvis du løfter svømmer og du ikke kan puste.....................ventilen er tæt.

Hvis der komme vædske ud når svømmerhuset er fyldt / du kan puste ............løftes svømmeren ikke højt nok op, og det er nok det mig-selv vil rette ved at bøje vippebeslaget en smule.

(lidt på samme måde som de gamle cisterneventiler)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-17 10:24

det er yderst sjældent at selve svømmeren driller, måske hvis den er utæt eller ny.
Hvis den er utæt, har jeg set nogle give den en klat tyggegummi - det skulle stivne og blive knald hårdt ved mødet med benzin.
Myte eller virkelighed, har ikke selv prøvet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 17:09

Har lige prøvet at puste ind der hvor slangen fra tanken går på. Den kan jeg ikke puste i med svømmeren løftet. Har endnu ikke lige prøvet det af med væske i svømmerhuset.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 17:47

Svømmeren lukker også fint af hvis jeg kommer vand i svømmerhuset.
Andre ideer? ??

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 17:48

Alle de spørgsmålstegn var en smiley inden jeg trykkede send.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-17 18:06

Citat
en mellemting mellem tikkende og bankende når den køre.

Hvis det er motoren du mener, så kunne det være en skæv/defekt ventil eller løftearm,

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-17 18:10

Citat
skæv/defekt ventil

Og hvis?? så kan du være uheldig med at det har ´spredt´ sig ned gennem motordelene = stempel/plejlstang/krumtap.
Brug et instrument til at måle kompressionen/ lånt et ved en mekaniker.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-2000016979/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-17 19:11

Som jeg husker det:

For lidt benzin - motor lyder nogenlunde, men kan ikke trække.

For meget benzin - motor pludrer og går ujævnt.

For lidt benzin - dysse er stoppet til / indstillet forkert
For meget benzin - dysse er indstillet forkert / luftindtag tilstoppet

Det er jo ikke svømmeren der mangler at lukke.

Her er en lille oversigt over tændrør. som kan fortælle om motorens tilstand.

http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm
Har du problemer med det Engelske - fortæl hvordan dit tændrør ser ud.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 19:13

Satte karburatoren på igen, justerede gas og choker kabel jf den beskrivelse der var i manualen fra b&s hjemmeside.
Skruede tændrøret af. Det var ret sodet. Brøstede det og monterede igen. Køre stadig ikke helt rigtigt. Ved ikke om banke/tikke er det rigtige ord, måske den mere skyder og knalder i det. Lyden kommer rigtig når man begynder at køre fremad.
Motoren går i stå hvis man prøver at sætte knivene igang mens man køre eller hvis der bare kommer lidt belastning på knivene.

Kan det være tændrør eller luftfilter?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 19:18

Bedste bud er mit tændrør så ud som den der hedder carbon fouled.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 95 point
Dato : 17-05-17 20:57

Mangler den luft bliver det en for fed blanding = for lidt luft eller for meget benzin.
Det passer også med at den ikke kan trække men starter fint (chokerstart er lidt federe)

Dit rør ligner en fed blanding. Hvad med luftfilteret...............er det tilstoppet.
Du har også en blandeskrue, altså justering af benzintilførsel skru den lidt ind mens den kører og du kan muligvis høre en pænere og ikke pludrende lyd.

Chokeren bliver vel sat helt fra når den er startet.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-05-17 21:35

Ja chokeren er helt fra.

Kan jeg teste luftfilterets evt indvirkning ved at prøve at starte uden?

Er den omtalte blandingsskrue mon den der i manualen omtales som tomgangsblandingsspjæld med begrænser? Har to skruer på karburatoren umiddelbart. Den ene begrænser hvor langt gasregulatoren kan trækkes om og den anden sidder umiddelbart under denne skrue. I manualen er den anden omtalt som tomgangsblandigsspjæld med begrænser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-17 10:38

Ja - start uden luft filter.................men ellers ikke køre uden luftfilter.

Jeg melder lidt pas omkring de to skruer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-05-17 12:04

Så vidt jeg kan se, har ingen nævnt Platiner. De kan få en motor til at skyde, og gå ad H. til.

Dem sleb jeg ret tit på min havefræser med B&S motor. Brugte fint sandpapir, eller hvis nødvendigt, en "fin" neglefil. Måske bedst med nye. Jeg ved ikke hvordan det er på en havetraktor (stor motor). Men på de mindre skal svinghjul trækkes af, for at komme til platiner. Men pas på med at sætte den lille kile, rigtig i noten på akslen. Ellers bliver der udu i tændingen. Ved samme lejlighed, rens magneterne med fint sandpapir, så smuds og støv er væk.

......kun som jeg har gjort det.

M.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 18-05-17 19:22

Har prøvet at optage motorlyden på video. Fil hentes her: https://wetransfer.com/downloads/c2fa8dd10e67208cf7650f8d9eee932b20170518171955/b4680b

Det gjorde ingen forskel at tage luftfiltret af eller at stille på de to skruer.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-05-17 22:00

Måtte opgive og overlade maskinen til en fagmand. Han konstaterede at der var en blokade i luftfilterhuset samt en ødelagt toppakning. Udskiftning af begge, samt nyt luftfilter har fået den til at køre dejligt igen.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 22-05-17 22:03

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-05-17 19:44

med det "nye" vidunder.