/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Meget standhaftig snavs i køleskabet?
Fra : storemolle
Vist : 307 gange
70 point
Dato : 06-05-17 08:11

Jeg købte et super smart Zanussi OZ Køleskab i efteråret 1999. Jeg altid veryet meget glad for det.
Men du slås jeg med Meget standhaftig snavs inde i skabet .

Køleskabet er lavet af hård plast undtagen hylderne og nogle andre ting.

Det ser gult ud men jeg ikke hely sikker på hvad der er for nogle rester inde i skabet.

Ja jeg ved godt jeg ikke har været særlig god til gøre rent i mine unge år så det derfor jeg må nu ha hjælp af dette forum.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 08:20
Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 08:22
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-17 09:40

Min første tanke er vækst grundet manglende rengøring.
Hvis du slukker for skabet i længere tid med lukket dør, vil du have meget svært ved at rengøre det senere.
Er overfladen slimet så vil jeg ikke spise noget der har ligget i det skab.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 09:52

det er rent men ser beskidt ud? skal jeg tage foto af det og opload dem til denne tråd?=

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-17 09:59

Der findes et udmærket rengøringsmiddel. Det hedder sæbe og må ikke forveksles med opvaskesulfo. Køb noget brun sæbe eller nogen sæbespåner, sluk og tøm køleskabet og rør den ene eller anden slags sæbe op med tre-fem gange så meget varmt vand. På med beskyttelseshandsker og smør den klistrede masse ud over de angrebne steder og lad det sidde en god spadsereturs tid. For at blege det gulnede kan man blande lidt vaskepulver til hvid vask med i klisteret. Tilbage fra spadsereturen efter en kop te eller kaffe kan man vaske af. Husk handskerne!
Bemærk, at "flydende håndsæbe" og den slags IKKE ER SÆBE trods navnet. Sæbe er fremstillet af fedtstof kogt med kalium- eller natriumhydroxid og er skrappe sager, derfor handskerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-17 10:00

Giv hylderne en omgang med samme middel, nu du er igang.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 10:52

Citat
Køb noget brun sæbe eller nogen sæbespåner, sluk og tøm køleskabet og rør den ene eller anden slags sæbe op med tre-fem gange så meget varmt vand.

Jeg kan ikke finde min flaske med brun sæbe så må bruge sæbespåner

Jeg forstår ikke det med op med tre-fem gange så meget varmt vand?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-17 13:09

Du skal ikke bare drysse spånerne på; de hverken renser eller ridser. Det er sæbeVAND, der gør rent med hjælp fra lidt knofedt og en svamp eller en blød opvaskebørste. Du skrev "flaske med brun sæbe". De allerfleste mærker af "flydende brun sæbe" er fup med en smule sovsekulør. Dog er Coops rimelig, hvis den ikke fortyndes yderligere, så godt som alle andre kan bruges uden gummi- eller plastichandsker, da mængden af aktivstof er meget lille. Du skal bruge noget i konsistens som tynd marmelade.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-17 13:15

Hylderne kan du lægge i en affaldssæk sammen med rengøringsmidlet, binde for åbningen og vende op og ned, så alt bliver dækket. De skal også have en omgang med svamp eller børste og har den fordel, at de til sidst kan skylles under bruseren. Tid og kemi kan gøre mange gode ting ved gamle belægninger. Det kan sagtens være, at en del af gulningen består efter rengøring. Det er en naturlig farve på "hvid" plastic efter 18 år. Blegemidlet i det anbefalede vaskepulver kan dog nok tage en stor del af det gule. Tag et foto før og efter og få syn for sagn.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 13:28

Jeg køber altid brun sæbe fra Irma af mærket Tusinfryd er det ok?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-17 14:43

Hvis det er den faste sæbe, er det OK. Du kan se på etiketten, hvor meget sæbe der i. Hvis den er flydende, skal der være 5-15 % sæbe eller mere. Men lidt "hvid vask" rørt i vil hjælpe med blegningen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-17 17:05

Wienerkalk er også godt:
https://www.google.dk/search?q=Wienerkalk&oq=Wienerkalk&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

jeg bruger til tider aske.. på en klud med almindelig opvaskemiddel - også godt for meget beskidte hænder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-17 17:07

Prøv også lidt tandpasta.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-05-17 20:47

Hvis først køleskabet har fået kedelig lugt, er den nærmest umulig at komme af med, da plast i skab har fået små huller, hvori "snavs", svamp og bakterier hurtig får fæste på igen.

En god strategi er efter rengøring, at vaske skab med yoghurt naturel.

Yoghurten lever - ved køleskabstemperatur - bedre i køleskabets revner og sprækker end svamp og bakterier - og den lugter ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-17 21:31

Hmmm, der er åbenbart mange meninger om rengøring.

Hvis det var mit køleskab, og Ajax ikke var nok, så ville jeg bruge klorin eller grundrens.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 06-05-17 23:28

Mit Køleskab lugter ikke : boyelauritzen

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-05-17 06:38

Jeg skrev ikke at dit køleskab lugtede.

Skriver blot at man kan reducere rengøring ved at tilstræbe at have miljøet i balance.

F. eks. er sterilt køleskab konstant surt rengøringsarbejde, da det er en ledig mark, for den bakterie, gærcelle, svamp der måtte komme først.

Og man kan ikke styre, om det pludselig er en uønsket bakterie, gærcelle, svamp der så eksplodere i køleskabet.

Hvorfor min strategi er altid, at have en naturlig kultur i køleskabet - overalt i hjem.

I mit køleskabet har jeg succes med at afvaske - det rene køleskab - med lidt yoghurt naturel.

Yoghurt kulturen hverken lugter eller farver, og forhindre at andre bakterie, gærcelle, svamp kulturer får ledig plads at gro på.

Jeg bruger stort set aldrig desinficerende rengøringsmidler - der er gift for naturen.

Og så den normale rengøring kan klares - stort set uden rengøringsmidler - ud over midler til vaskemaskinerne, vinduespudseren og personlig pleje.

Robotstøvsugeren klarer broderparten af al rengøring i huset, der er at få støv og snavs ud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-17 21:35

Citat
Jeg bruger stort set aldrig desinficerende rengøringsmidler

Gode gamle rengøringsmidler som brun sæbe og soda er strærkt basiske og slår også baktusser ihjel.
Klorin var meget brugt, men dels forurenede det som pokker, og dels gulner det plastic og hvide skjorter med kunststof i vævningen.
Sæbespåner er ikke ret basiske, det er nærmere ren fedt, men det i sig selv rengør også i og med det skummer kraftigt, effekten er nærmere plejende idet det efterlader en hinde som er smudsafvisende og imprægnerer uld og læder
Fast brun sæbe (krystalsæbe) kan gøres ret kraftigt med tilsætning af salmiakspiritus, men pas på da det er en god malingsfjerner, det nuppede også teflonbelægningen på en stegepande som jeg måtte smide ud ......... hul i det, jeg bruger kun støbejern nu til stegning.

Men et 17 år gammelt køleskab, er det overhovedet energimærket
I min lejebolig står et lille køleskab som er over 10 år, det bruger 3-4 kwh om dagen, ejendommen er nølende med at skifte det selv om den lille låge til frostboxen er utæt.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 14-05-17 22:25

Citat
Men et 17 år gammelt køleskab, er det overhovedet energimærket [Meget forvirret]
I min lejebolig står et lille køleskab som er over 10 år, det bruger 3-4 kwh om dagen, ejendommen er nølende med at skifte det selv om den lille låge til frostboxen er utæt.

Ja mit køleskab er energimærket A fra November 1999.

Det bruger ikke ret meget energi.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-05-17 13:43

Jeg slår ikke bakterierne ihjel, da det blot er konstant arbejde.

Fjerne blot synlig snavs og pensler "rent" køleskab med lidt yoghurt naturel i revner og sprækker,
så uønskede bakterier aldrig får fri bane.

Køleskabet er en fri banen for bakterier, når det har først har været decifenceret - hvor muligt.

NB: Støv der sætter sig på fugtig bagplade - når køleskab åbnes -, er rigelig næring for bakterierne.
Så det er ikke muligt at undgå at der er næring for bakterierne.

http://peecee.dk/upload/view/466890
http://peecee.dk/upload/view/466891

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-05-17 14:20

Citat
boyelauritzen. Jeg slår ikke bakterierne ihjel, da det blot er konstant arbejde.

Fjerne blot synlig snavs og pensler "rent" køleskab med lidt yoghurt naturel i revner og sprækker,
så uønskede bakterier aldrig får fri bane.

Køleskabet er en fri banen for bakterier, når det har først har været decifenceret - hvor muligt.

NB: Støv der sætter sig på fugtig bagplade - når køleskab åbnes -, er rigelig næring for bakterierne.
Så det er ikke muligt at undgå at der er næring for bakterierne.

http://peecee.dk/upload/view/466890

Mit køleskab er ikke besk
http://peecee.dk/upload/view/466891

Jeg tror ikke der nogen bakterier i mit køleskab, men der sat rester af forskelige madvare fast inde i mit køleskab i gemmen årene Dem vil jeg ger har fjernet.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-05-17 20:24

Må jeg frabede at blive citeret forkert: "Mit køleskab er ikke besk" har jeg ikke skrevet.
Hvis det ikke er en taste fejl, vil jeg bemærke til Storemolle at "Sarkasme klæder ikke debat".

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-05-17 23:07

Det er er en taste fejl.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-05-17 07:38

Ok.

Taste fejl, Det kan ske.

Uden at leve i en symbiose med bakterierne, gærceller, ... - som er overalt - også i køleskabet - kan vi ikke leve ret længe.

NB: Omvendt er det også bakterierne der kan slå os ihjel, hvis og når vi er svage.