/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor meget betyder blodsukker?
Fra : Martinhansen80
Vist : 162 gange
20 point
Dato : 02-05-17 14:40

Når jeg læser her: https://www.essentialfoods.dk/behavioural-optimizing-foods - lyder det som om at blodsukker betyder alt for en hund - kan det passe?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-17 15:37

Det er en hård kamp derude på fodermarkedet.. producenterne finder allesammen på "gode" argumenter for hvorfor vi skal købe lige netop DERES foder...

Silke har fået forskelligt foder i løbet af hendes liv. Al tørfoder består energimæssigt af fedt, proteiner og kulhydrater.
Hvis man skærer ned på kulhydraterne, så må man nødvendigvis skrue OP for proteiner og fedtstofferne.

Og der er mange hunde, der ikke tåler for meget protein. Det giver tit hudproblemer.
Og fedt i foderet kan belaste bugspytkirtlen og give smertefulde diarreer..

...så der er nødt til at være en balance mellem de tre energikilder.

...Silke tåler ikke protein, fordi hun er multiallergiker. Hun er reagerer med hud-og ørebetændelse på næsten alle animalske proteiner. Og også på en hel del vegetabilske proteiner.

Men hun har levet helt fint på et foder uden hele proteiner i de sidste 6 år. Nu er hun 15 år og har det stadig rimeligt fint, i betragtning af hendes alder. Vi mærker ikke ret meget til hendes allergi.. foderet indeholder aminosyrer, som Silke selv kan bygge proteiner af, helt fra bunden..

OM hun ville være blevet lige så gammel hvis hun havde fået meget mere protein og fedt og meget mindre kulhydrat, det er jo ikke til at sige.

Og kulhydrater findes forresten i to udgaver: de letoptagelige, der kan få blodsukkeret til at svinge op og ned. Også hos mennesker. Og de sunde kulhydrater, som man finder i grove kornprodukter.

Man skal ikke undgå kulhydrater. Kun udskifte dem med de grove og kornprodukter..
Hvis en vildhund eller en ulv spiser en fugl eller en hare, så vil rovdyret jo også spise tarmene, der er fulde af korn, altså grove kulhydrater..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-05-17 13:24

Blodsukkeret hos hunde, såvel som hos mennesker, er vigtigt for at kunne eksistere optimalt, for at kunne yde når det er påkrævet, ikke kun fysisk men også mentalt ved stillesiddende arbejde.
Vi kender sikkert alle sammen udtrykket "at gå sukkerkold", som er et stadie hvor ens blodsukker er i færd med at falde fra det normale, til et lavere eller værre, væsentligt lavere end normalt.
Man , og her taler jeg både om hunde og mennesker, føler sig svimmel, kaster måske op eller blot voldsomt utilpas. Det kan forekomme under belastning, hvis ikke man har fået fyldt depoterne op med kulhydrater i form af mad, proteiner, som findes i de fleste madvarer og som omdannes til kulhydrater der kan bruges hurtigt, hvis behovet er der. Diabetikere kan ikke selv producere den insulin der styrer blodsukkerniveauet og må derfor have medicinsk hjælp for at kunne styre tingene !
Så blodsukkeret er en meget vigtig ting for at kunne eksistere optimalt, det være sig under hvile og energiudfoldelse ved motion.
Hvis man, både hund og human, har tilbøjelighed til et lavt blodsukker, så hav altid noget sødt på dig, i form af f.eks æblejuice i brikker, chokolade eller anden form for slik - det virker, ved indtagelse, relativt hurtigt, således man kommer op på niveau igen.
Husk lige, at hunde ikke skal have for meget chokolade, men i en akut situation er det vigtigt at få dyret stabiliseret hurtigst muligt.

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-17 22:17

Hunde skal ikke have chokolade. Der er et stof i som er giftigt for hunde. En kiks er bedre. Også hundekiks.
Mel er fuld af kulhydrater. Og jo grovere det er, jo bedre er det til at stabilisere blodsukkeret.

Men hvis man lige har fået en meget lille ung hvalp, f.eks en chihuahua, der ikke rigtig vil spise og drikke og som virker sløv, så skal man give den sukkervand i en fart og tage den til dyrlæge. Det får blodsukkeret til at stige hurtigt nok til at det måske redder hvalpens liv. Man må give hvalpen sukkervandet med en pipette, for den vil sandsynligvis ikke kunne finde ud af at drikke det af sig selv.

I hverdagen skal man ikke give en hund hurtige, søde kulhydrater. Heller ikke kager og søde is. For "hvad der kommer let, går let" . Og hundens blodsukker vil stige og begynde at falde igen ret hurtigt. Det gør kun hunden stresset og urolig. Ligesom børn, der spiser meget slik bliver urolige og ukoncentrerede.
Fornuftig fodring med et godt foder på regelmæssige tider, holder blodsukkeret i ro.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-05-17 09:46

Omkring chokolade og hunde skriver jeg også, at det er i en akut situation det kan bruges !! Og skal man bruge chokolade, skal det være mælke/fløde chokolade, da det indeholder absolut mindst af det stof der kan give problemer, nemlig theobromin. Hvem spiser også mørk chokolade ? Theobromin påvirker centralnervesystemet, hjerte/karsystemet og nyrer. Så husk kun flødechokolade og i små mængder !!
Hunde der bruges til jagt, har et enormt behov for kuldydrater, da de belastes extremt meget gennem en hel dags jagt. Derfor er det en god ting at man til frokost, inden man selv indtager en sådan, sørger for at vovsen får et godt måltid, så den har "kul" på systemet til senere brug. Jeg ved udmærket, at mange jægere ikke deler den opfattelse, men praktisk erfaring gennem ca. 40 år med hundearbejde får mig til at løfte øjenbrynene når jeg hører ofte erfarne jægere udtale, at hunden bliver langsom m.v. når den bliver fodret under jagten - det er ganske enkelt noget sludder !!! De efterhånden mange hunde jeg har set, som ikke bliver fodret til frokost, går ofte kolde og kan ikke yde det ypperste når dagen går på hæld.

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-05-17 18:16

Hm.. jeg kan osse bedst lide mælkechokolade......

Men min velopdragne hund har aldrig smagt chokolade. Det ville nok være ret svært at få hende til at indtage det søde stads.. Men en skive brød ville hun til hver en tid kunne klemme ned.
Så hvis vi gik på jagt sammen, så ville jeg nok dele min egen madpakke med hende..

Nå... vi er nok begge for gamle til at begynde at tage på jagt. Heldigvis klarer hun sig fint med sit daglige tørfoder, der jo som det meste tørfoder indeholder en hel del kulhydrater. Men som langsomt optagelige kulhydrater, så blodsukkeret bliver holdt stabilt.
Silke går forøvrigt aldrig en hel dag igennem uden at få mad. Ikke fordi hun virker syg af sult, men fordi jeg synes at det er bedst for hende.
En golden elsker jo mad. Så det må være mig, der bestemmer hvor meget og hvor tit hun skal have noget.
Og det har vi det begge to godt med.