/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Klimaflygtninge til overbefolkning
Fra : boyelauritzen
Vist : 379 gange
300 point
Dato : 27-04-17 22:41

Ønsker vi at vores samfund skal nærme sig en bæredygtig udvikling.
Kræver det at vi forbruger, hvad vores land 50.000 km2 producere.
Mit overslag (baseret på mine gæt) er:
- Fødevare til en person kræver - mig bekendt - ca 10000 m2.
- En danske har et overforbrug på en gange 10. dvs. 10 dansker kan brødfødes pr km2.
- DK kan brødføde ca. ½ mill. danskere (med vores nuværende forbrug pr. dansker).

Nu ved jeg godt at vores vandareal også i væsentlig grad bidrager med areal.
Ligesom vindkræft, ... bidrager med areal.

men det er ulogisk, at man kan flygte fra f.eks. Afrika - der er tæt på at være i balance - til DK der er i voldsom ubalance.

Lad mig blive klogere.... tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-17 11:35

Hvor har du dine tal fra?
Fødevare produktion i Danmark kræver 2300 kvadratmeter til hver person hvis vi spiser 70% planter og 30 % kød, hvis alle kun spiste planter så kunne vi nøjes med 1300 kvadratmeter til hver person

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-04-17 15:41

Man kan slet ikke gøre "regnskabet" op på den måde, Danmark er ikke en øde ø, der selv producerer al maden.

Selv om vi eksporterer millioner af svin hvert år, er vi nettoimportør af kalorier, hovedsagelig dyrefoder til vores 12 mio svin, svarende til godt 3000 kg/år pr. menneske i Dk.

https://ing.dk/artikel/dansk-importfoder-udleder-lige-saa-meget-co2-som-18-millioner-biler-165881

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-04-17 08:27

Selvfølgelig kan jeg lave et bæredygtighedsregnskab på, som om DK var en øde ø.

Selvom vi ikke er en øde ø – eller har ønske om at være det – giver det god mening, som et pejlemærke for om vores kurs er rigtig.

Kroner er ingen målestok, fordi Naturen er gratis i kroner, upåagtet at vi alle dør, hvis den ikke virker.

Mit overslags regnskab måles i ”bæredygtighed”.

Bæredygtighedsregnskab - for hele jorden - bør være i balance - på lang sigt.

Det vi overforbruger i Danmark - skal "underforbruges" et andet sted på jorden.

Mine tal er et begrundede gæt/et overslag:

Gæt når vi ikke bruger fossile brændsel, og kun tilfører kunstgødning produceret med grøn energi, undlader miljøgifte som sprøjtemiddel, … og udbyttet må falde i forhold til i dag.

Dertil komme at vi skal producere energiafgrøder til opvarmning af vores huse, transport, rejser, …

Så det vi spiser, er under 1/10 af hvad vi bruger som dansker.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-04-17 15:50

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-04-17 23:56

Rigtigt - kære Stouenberg.

Mvh.

Tonganeseren ( behøver kun en flad tallerken, kniv, ske og gaffel og et stort glas vand ).

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-17 09:11

Citat
( behøver kun en flad tallerken, kniv, ske og gaffel og et stort glas vand ).
Jeg er godt nok mere til røde bøffer, sprut ad libitum, mokka og havannesercigar, samt en flot kælling på skødet.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-05-17 10:03

Det er også fint nok at Kaptajn-Tommy er mere til røde bøffer.

Men en stor bøf smager ikke dobbelt så godt som en halv bøf.

Og hvis der med en halv bøf, er bøffer til alle... hvad er så vores strategi?

I det mindste bør vi kunne Samtale åbent og ærligt om det:
Skal der være halv bøffer til alle,
eller hele bøffer til de heldige,
eller ....

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 300 point
Dato : 01-05-17 10:41

Problemet er overbefolkning af jorden - ikke mine røde bøffer.

I stort set hele afrikanske verden får hver kvinde i gennemsnit seks til syv børn, som familien ikke engang evner at brødføde. I visse arabiske territorier er fødselsraten 5,6 børn for hver kvinde. Det betyder jo kort og godt, at antallet af mennesker på jorden stiger med raketfart, og derved er kimen til ubalancen i bla. jordens ressourcer

Ovenstående problem er - sagt på den hårde måde - ikke et europæisk problem, men deres eget, og det kan kun løses ved at indføre "et barn pr. familie" politik.

At sende fødevarehjælp til områderne løser ikke problemet, men gør det værre.
De skal lære at klare sig selv - selvfølgelig med hjælp fra den vestlige verden i form af ekspertise.
Et kinesisk ordsprog lyder: "Giv en mand en fisk og han har mad nok til hele dagen. Giv en mand en fiskestang og lær' ham at fiske og han har mad nok til hele livet".

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-05-17 20:33

Når her læser modvilje, mod mit forsøg på et bæredygtigheds budget.

Tror jeg det skyldes en frygt for, at vi - sort set - alle sammen kommer til at ændre vores adfærd, hvis vi erklæres insolvente mht. bæredygtighed adfærd.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-07-17 20:39

Tak for dit ærlige svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-07-17 20:49

Velbekomme - og tak for pointene. Jeg bestræber mig altid på at være ærlig.