/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arvespørgsmål ?
Fra : hovsada
Vist : 254 gange
100 point
Dato : 25-04-17 11:33

Jeg har en syg ven, som giftede sig med en afrikansk kvinde får et par år siden ...inden han blev syg ( han er hjerneskadet efter flere blodpropper i hjernen ) han er ikke lammet eller uden tale, men meget træt og uarbejdsdygtig med bl. a. dårlig hukommelse.
Hans kone har endnu ikke fået opholdstilladelse, arbejdstilladelse og CPR.NR.
Hun har mere eller mindre mistet interessen for ham, men hjælper ham med mad og rengøring.
Han har en voksen datter i Norge , som han har en smule kontakt med (+ 2 andre voksne børn uden kontakt)
Han spekulerer nu på , hvem der arver ham og om konen automatisk arver det halve og om han kan sørge for at datteren i Norge får mest muligt ...og hvordan ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-04-17 11:36

Få fat i en advokat med speciale i arveret, mens han stadig kan tale og skrive sin underskrift.

Kommentar
Fra : Niller61

Dato : 25-04-17 16:33

Han skal blot kontakte en advokat som har styr på det med arveret, de findes i de fleste advokathuse, her skal han bede om at få lavet en testamente, det koster kun nogle få tusind kroner. Hvis han synes kan han her skrive at datteren som han har kontakt med skal have det meste, jeg tror dog at både konen og de to andre døtre har krav på 15% hver af formuen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-17 18:05

Da han har giftet sig, arver konen halvdelen af formuen.

https://www.familieadvokaten.dk/Emner/837.html

Men der findes muligheder, for at reducere denne.

Noget som vi benytter os af er at lave pantebreve.

Få hans datter i Norge til at investere og han må så betale disse investeringer for hende.
Så vil der være mindre til konen ved bodelingen efter hans død.