/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
Kabel til fastnet tlf.
Fra : Kathydora
Vist : 225 gange
50 point
Dato : 25-04-17 08:26

I et nybygget Fri Plejehjem er der 2 tlf. stik på stuen, men ikke trukket ledning til. Hvem skal betale kabel fra teknikrum til stuen?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-04-17 10:17

Det lyder som byggesjusk! Det må være den el-installatør som har stået for installationerne som skal færdiggøre sit arbejde.

Kommentar
Fra : Niller61

Dato : 25-04-17 16:38

I alt nybyggeri er der en gennemgang ved overleveringen, her er det jo et punkt som bygmesteren helt klart skal få ud bedret. Hvis ikke man opdagende det ved overleveringen er der vist også en gennemgang efter et år. Jeg tror kun det er en formssag at få dette rettet, det bør helt klar være elektrikeren eller bygmester der betaler for dette. Spørg lederen af friplejehjemmet om de er klar over dette problem han/hun bør tage sig af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-17 21:51

Det kan jo være fordi der ikke er bestilt/betalt for 2 linjer i rummet, og derfor ikke er koblet på i den store samleboks................altså hvis det er IP telefoni.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-17 22:46

Man trækker ikke tefonkabler der ikke skal anvendes...
Ny instalationer oprettes, og kabler trækkes når der oprettes abbonement hos en teleudbyder.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-04-17 22:50

Skal stikkene tilsluttes et omstillingsanlæg?

Kommentar
Fra : Kathydora

Dato : 26-04-17 10:20

Det er en plejebolig og han kan jo ikke tage kablet med når engang han flytter ud. Det er vel lidt det samme at der er strøm i stikkontakten.Spørgsmålet er bare skal han betale de godt 3500 kr for at have YouSee til at trække et kabel fra teknik rummet og til hans stue?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-17 11:09

Det kommer an på hvad der står i kontrakt....

Tele, antenne og internet, er blevet brugeres eget problem idag. Dette begrundet i at man ikke behøver kabelforbindelser til telefon,tv og internet...

Så hvis der ikke i kontrakt er anført at det skal være indlæg eller at lejemål indeholder er det brugerens eget problem at betale for etablering...

Din sammenligning med stikkekintakter holde ikke, da det er en anden lovgivning.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-04-17 14:41

Hvordan har i konstateret at der ikke er trukket kabel til telefonstikket? Den kan godt være skjult i vægen. Personligt synes jeg at det lyder meget mærkeligt at man har sat et telefonstik op uden at man også har trukket et kabel. Er det også sådan i de øvrige boliger?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-17 18:53

Tag et bilede af de 2 telefonstik.
De sidder nok i samme dåse. (er stikkene lige store)

Det ene er måske internet.

Det undrer mig at du regner med at der skal være hele 2 telefoner i samme stue.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-04-17 20:32

Jeg kommer til at tænke på at du har stillet spørgsmålet i kategorien ISDN. Et ISDN-telefonstik og et ethernetstik (netværk) er fuldstædigt ens, og der er somregel to ethernetstik i samme dåse. Er du helt sikker på at det ikke er ethernet? Du kan jo evt prøve at tage en bærbar, slå WiFi fra, og slutte den til stikket med et netværkskablet og se om du kommer på internettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-17 20:44

Ja Søren - jeg tænker også lidt derhen. Derfor spørger jeg om stikstørrelser og måske et lille billede.

Billede kan lægges gratis op her:

www.peecee.dk

Når du har lagt det op kan du bare lægge billedeadressen her i spørgsmålet.

Ps. Læg aldrig personlige oplysninger op nogen steder på nettet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-04-17 20:54

Ja Eyvind. I første omgang tænkte jeg på en stikdåse som jeg pillede ned her i stuen for nogen tid siden og som i tidernes morgen var sat op af TDC. Det bestod af både et gammedags trebenet telefonstik og et RJ11 stik. Men begge stik var tilsluttet den samme forbindelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-17 23:55

Citat
Tele, antenne og internet, er blevet brugeres eget problem idag. Dette begrundet i at man ikke behøver kabelforbindelser til telefon,tv og internet...

I ´gamle´ dage var det telefonselskabet (TDC med eneret ? Monopol) der skulle lægge kabler og stå for det hele, også tilslutningerne samt vedligeholdelse af samme - men der var alt indelagt i prisen på telefon forbindelsen.

har selv haft en fandens besvær med hvem der egentlig ´ejer´ står for min ledning ud til vejen ? og ALLE sender det hele videre til dem der kom efter TDC, og det er en kamp der har taget 20 år uden at JEG FATTER en telefon ledning.

Min Forsikring har dog skrevet til mig, at klipper jeg ´linien´ i jorden er det ikke min skyld, da grundtegningerne for længst er væk eller glemte (Fernado Møé´s Testamente).

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-04-17 00:05

Citat
Tele, antenne og internet, er blevet brugeres eget problem idag. Dette begrundet i at man ikke behøver kabelforbindelser til telefon,tv og internet...

Alt dette er fuldkommen irrelevant når vi taler om noget som SKULLE være installeret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-17 13:23

Sidder der stik er der også lagt kabel.
Der er ikke automatisk koblet til i den anden ende.
Det er slet ikke sikkert at det er TDC / yousee som har noget at gøre med det stik.
Mange nye ejendomme har såkaldt fælles IP telefoni fra et eller andet firma.
Så 3,500 for et kabel hos TDC/yousee er nok en gammeldags telefonforbindelse.
Ejendomsadministratoren ved helt sikkert hvilke telefonforhold der er på stedet.

Jeg mangler et billede af det dobbeltstik, så vi kan se hvad det er.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-04-17 13:52

Nu skal man nok passe lidt på med at anbefale dette, da dette firma forudsætter at man selv kan finde ud af at opsætte og konfigurere tingene. Men hvis det er netværksstik der er i stuen så kan man både få oprettelse, portering af nummeret og telefon m.m. for under det halve af de 3500 som TDC/Yousee skal have hos dette firma. Der er så tale om IP-telefoni d.v.s. at samtalen sker via internettet, men det mærker man intet til. Der behøver for eksempel ikke at være nogen computer tilstede for at det virker. Jeg har selv brugt dette firma i snart 10 år.

http://www.redspot.dk/Shop/