/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
For lang højtalerledning?
Fra : alimak
Vist : 399 gange
200 point
Dato : 21-04-17 10:24

Vi har købt nyt musikanlæg på mit arbejde. Det er en forstærker der er
på 1300w og vi skal kople på 6 højtalere. Et par af højtalerene er langt væk fra forstærkeren
Måske 70-80 meter. Er der nogen som kan fotælle om vi kan bruge
den forstærker ,eller om vi må have en kraftigere? Eller om vi må have ekstra tykke lædninger?

Alimak

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-04-17 10:37

Er det til et forsamlingshus eller sportshal? Det lyder meget langt, og et anlæg til hjemmebrug egner sig ikke til det formål.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-04-17 10:47

Det er et værksted.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-04-17 11:25

Der skal meget tykke ledninger til hvis du skal have noget ud af det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-17 11:47

Hvis det er 8 Ohms højttalere, dur det ikke. Hvis anlæg og højttalere er købt sammen til opgaven, går det fint med almindelig lampeledning (2 * 0,75 kvadrat) eller sværere.
vh
pbp
(gammel radiosmed)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-17 12:37

70 - 80 meter højttalerledning er det dæleme ikke hensigtsmæssigt at anvende. Man bør slet ikke anvende standard grej på sådan et værksted. Og 1300 W????? Er det Bilka Watt?? Altså sådan nogen der er skabt vha forbrug på 220W??

Den korrekte løsning hedder en 100V installation. Kort fortalt opererer man med langt højere spænding på udgang, og derfor langt mindre strømtræk. Ude ved de enkelte højttalere har man så en lille trafo og et dæmpnings potentiometer, og transformerer så ned ude ved brugsstedet. Så kan du pludselig anlæg pænt lange kabeltræk uden at spolere tilværelsen for forstærkeren, der ellers kommer til at leve et kedeligt og ugunstigt liv med at sloges med lange kabler.

Jeg anvender 6 kvadrat kabler til mine bundkasser, når de trækkes med en forstærker der kan føde dem med 2 x 1350 virkelige Watt. Dette ved ti meter kabler. Forstærkeren skal forsikres med mellem 16 og 20Amp, ved sådanne effekttræk.

Højttalerne kan være sådanne https://www.thomann.de/dk/jbl_c_26_ct100v.htm?ref=search_prv_7

Forstærkeren kan være sådan en https://www.thomann.de/dk/apart_pa2240bp.htm

Monacor har også en masse kram til installationslyd.

Må det intet koste, ville jeg placere forstærkere decentral og anvende balanceret kobling mellem lydkilde og forstærker. Så kan man anvende ting fra en anden prisklasse end 100V dimserne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-17 13:06

Da jeg skrev, at forstærker og højttalere skulle være købt til opgaven, mente jeg, at det skulle være til et PA-anlæg (Public Address) med 100 Volt linie. De højttalere, der hver har 70-80 meter lampeledning, vil ved den fordeling have 1 dB lavere output end dem med 0 meter til forstærkeren. Det kræver dæleme et godt øre at høre forskellen!
Da det nu er købt, så må man få det bedste ud af sagen, ellers ville jeg, som 3773 foreslår, have investeret i højttalere med hver sin forstærker og så sende et fælles input til hele flokken.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-17 13:33

Nemlig pbp. Men nu er skaden så sket. Jeg ville nok vælge mange coret 4 kvadrat kabel, hvis jeg var tvunget til at gøre sådan noget. Eller endnu bedre smide en forstærker ved de par højttalere der er længst væk. Afhængigt af hvad for noget apparatur der er tale om, vil jeg forsøge at lave en balanceret sammenkobling, eller som minimum en semibalancering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-17 14:18

Kære venner prøv at regne i stedet for de løse påstande .
1300 W i en 8 Ohm højtaler kræver en spænding på 100 V .
70 V hvis det er i en 4 Ohm højtaler. og en strømstyrke på ca 18 A i sidste tilfælde.
så hvis de 1300 W er korrekt, så haer det et 100V anlæg.

Noget andet er at man kan tvivle på det med 1300W. Hvad skulle man også bruge det til iet værksted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-17 15:35

...og hvorfor tror du vi ikke regner på det Transor? Og hvorfor tror du vi foreslår 100V anlæg? Og hvorfor tror du vi fraråder at trække højttaler kabler med benævnte længder? Og hvorfor tror du vi betvivler de 1300 W? Nok fordi kun proffesionelt udstyr er stand til at aflevere sådanne effekter. Og er du i tvivl om det kan lad sig gøre, må du gerne prøve at røre højttalerterminaler på min QSC klasse H forstærker. Kan garantere den kan smække nalderne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-17 17:18

>transor: Der skal trækkes 6 (seks) højttalere og som gammel radiomekaniker har det i mange år undret mig, at man kører med 100 V liniespænding, når lokale forstærker-/højttalerkombinationer generelt har været billigere og bedre. Det må være noget, der er udtænkt af elektrikere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-17 18:19

100V pa installationer har altid lydt grimt og kedeligt. Ikke mindst pga det tab du uværgeligt får i kabler og ikke mindst trafoer. Snakker vi rigtig PA, placerer du i dag altid amps lige bag højtalerne, idet der i dag anvendes uhyre effekt- og strømstærke forstærkere der i sagens natur slet ikke er venner med kabler der har bare en smule længde. LAB gruppen har nok noget af det kraftigste der kan erhverves og har spændinger på terminalerne, jeg ihvert fald ikke skal røre ved.

Optimalt er pbp's tanke om aktive højttalere og så naturligvis anvende en balanceret tilkobling, der som bekendt udmærker sig ved at anvende to ledere, en + og en - samt en skærm. Dvs indstrålet støj kan med rimelighed forventes at ophæve hinanden. Systematikken virker stadig fortrinlig på analogt proff udstyr, om end den digitale overførsel mellem scene og FOH i dag er mere reglen end undtagelsen. Med balanceret kabling har man i årevis kunnet overføre mellem scene + pa og mixerøen, uden nævneværdige signaltab. Skal man til at overføre effekter og lange afstande giver det sig selv der skal anseelige kabler til. Ikke mindst når den sidste omsætter har en impedans som et rusten søm.

Så Alimak, fortæl lige hvad i har købt. Så er det lidt nemmere at gætte.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-04-17 08:37

Det må jeg komme tilbage til på mandag da jeg har taget weekend.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 02-05-17 06:50

Tak for svaret 3773. Køber nye højtalere med forstærker i.