/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Fra golf til krolf
Fra : svendgiversen
Vist : 671 gange
90 point
Dato : 20-04-17 21:32

Efter en blodprop lider jeg af åndenød, og overvejer at skifte til det lidt fladere, kortere Krolf.

Jeg har super golfkøller i titanium og andet, som jeg så vil sælge,
men hvordan og hvor køber jeg krolf køller, hvilke?

Jeg så nogle billige hvide plastik køller, næsten som mine gamle kroket køller i træ,
men jeg vil gerne investere i de førende krolf køller på markedet, uanset pris?

Jeg betaler over 5000 kr for at spille golf og kan spille krolf for 150 kr. om året,
så uanset udstyr vil det være en besparelse.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-04-17 22:33
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-04-17 22:45
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-17 00:47

Kan du ikke høre? eller?

Citat
Jeg så nogle billige hvide plastik køller, næsten som mine gamle kroket køller i træ,
men jeg vil gerne investere i de førende krolf køller på markedet, uanset pris?

Man kan så håbe på at de ´klipper´ deres baner, så brugerne ikke skal have Kikkerter/ læsebriller med for at SE/ ramme hullerne.

Jeg så noget ved Blokhus sidste år der hed noget andet ??? det var bare for børn/ eller omvendt og vist nok en fod/ håndbold.

Men svært at forstå de NYE udtryk, som ellers kun de helt unge er med på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-17 00:48

Citat
Kan du ikke høre? eller?

The ´missing´ link:

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-17 00:50

Stakkels kandu er gået i stykker IGEN, håber links dukker op ad tågen...
https://www.youtube.com/watch?v=bGH7dpuCNn0

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-17 07:22

Og ved indendørs krolf om vinteren

Der må kun spilles med klubbens kugler, men gerne med egen Kølle.
http://www.sfs-sonderborg.dk/krolf.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-17 10:16

Nej, vi spiller i Gråsten, nærmere og billigere, men alle medspillere gamle seniorer.

Og igen er der kun vist den billige hvide krolf kølle.
Min makker havde en sort, der var tungere?

Og ja de klipper ikke deres baner ordentligt.

I golf har man jo køller med forskelligt loft, hæve vinkel. Selv putteren har lidt vinkel.
Den hvide kølle var helt flad og med for langt græs blev bolden hængende.

Jeg overvejer at købe en kølle, hvor jeg selv vil lave lidt loft i den ene ende, er det lovligt??

Også med hensyn til bolde er der flere slags og priser.
Hvad fordele har man ved at købe de lidt dyrere???
Det kan jo ikke være mindre luftmodstand eller side vinds afvigelse,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-17 10:32

Her både en hvid og en sort kølle:

http://www.krolf.dk/butikken/

hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-17 10:40

Og her er et lidt større udvalg:

https://www.presencosport.dk/fritid-bev-gelse/aktivitetsspil/krolf.html

savner stadig gode råd om indkøb af det rigtige...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-17 10:41

Tænker vi skal til at læse.
Starter her
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Krolf

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 90 point
Dato : 21-04-17 10:48

En krolfkølle har en max. længde på 85 cm inkl. køllehovedet. Materiale og facon er valgfrit.
2.2 Køllehovedet er max. 15 cm langt og max. 6 cm i diameter / diagonal.
2.3 En krolfkugle er min. 75 mm og max. 90 mm i diameter og har en minimumsvægt på 225 gr. Materialet er valgfrit.

Spillerne på hvert hold har forskellige farver på kuglerne.
Har flere spillere i et stævne samme farve kugle, skal der være specielle kendetegn, så kuglerne ikke kan forveksles under spillet.

http://www.aafi.dk/download.aspx?file=Regler%206.%20udg.%2026.11.2014.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-04-17 11:07

Kuglernes holdbarhed er fin, men pga. den lavere vægt end de andre typer kugler, hopper de mere på knolde og ujævnheder. Nybegyndere vil sandsynligvis ikke opdage forskellen.
Den lavere vægt gør også at der kommer mindre "rekyl" op i armene på spilleren.
http://www.krolfbutikken.dk/index.php?option=com_redshop&view=product&pid=15&cid=21&Itemid=101

http://www.krolfbutikken.dk/index.php?option=com_redshop&view=product&pid=43&cid=21&Itemid=101
En kølle (~700g) i den bedste kvalitet der findes på markedet plus en holdbar let kugle (220 g).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-17 20:33

Forstået, jeg skal have de tunge køller, og også de tunge pro kugler,
men hvor køber jeg dem her i Sønderjylland?

Og stadig ubesvaret, må jeg selv forbedre dem, lave lidt loft i den ene ende??

Og så betaler jeg 50 kr. pr md. for at se golf på TV.

Hvor kan jeg se Krolf? Hvornår?? På hvilken kanal???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-17 09:25

Køller
Man må kun spille med udstyr, hvor det er tydeligt for enhver, hvad der er køllehovedet og hvad der er skaftet.
Det er ikke tilladt at have nogen form for mekanik til at styre slagstyrke eller retning med.
Det er tilladt at skifte kølle 1 gang i en kamp.
I tilfælde af defekt er det altid tilladt at skifte kølle.
§ 8 Kugler
En krolfkugle skal minimum være på 78 mm og max. på 90 mm i diameter og minimumsvæg- ten være på 200 g. Der er ingen maximumsvægt og materialet er valgfrit.
Det er tilladt at skifte kugle 1 gang i en kamp, men kun ved færdigspillet hul. I tilfælde af defekt er det altid tilladt at skifte kugle.
Ved indendørs krolf er alternative kugler tilladt.

https://www.dgi.dk/media/14626/spilleregler.pdf

Her kan du vel forhøre dig om køller, kugler og priser
http://sonderborgkrolfklub.dk/køb.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-17 09:39
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-04-17 09:46

Der er ikke så mange muligheder
https://www.krolfexperten.dk/da/

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-17 10:31

Tak for svaret katekismus.