/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Start op dignose PC.
Fra : kai-d
Vist : 247 gange
300 point
Dato : 19-04-17 07:57

Jeg har en PC-er af ældre dato, i løbet af dagen virker den OK men om natten slukker jeg helt for den 220v er afbrudt. Ved opstart forlanger den looding af filer repair og det tager adskillige minutter, så virker den igen.
Og jo batteriet er udskiftet of dato og ur er rigtigt.
Hvad mon årsagen kan være ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-04-17 11:11

Hvor gammel er din harddisk? For mig lyder det somom at den nok er lidt slidt. Husk! en harddisk er en elektromekanisk enhed med en hurtigt roterende skive hvor alle dine data er opbevaret på en magnetisk belægning efter samme princip som en båndoptager.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 19-04-17 12:06

Det er sikkert rigtigt, harddisken PC-en er 10-12 år jeg må hellere udskifte den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-04-17 12:22

Sørg for at få lavet en komplet backup af disken inden. Og smid ikke den gamle disk ud før du er sikker på at du har fået det hele ud.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 19-04-17 12:35

Vær foresten også opmærksom på et par ting med den gamle maskine. Den nye disk på maksimalt være på 2TB da det er tvivlsomt at en så gammel maskine kan håndtere større diske. Check også om den gamle disk er af typen IDE eller SATA og om der er SATA-sik på bundkortet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-04-17 12:40
Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-04-17 14:06

du slukker vel ikke din pc ved at afbryde strømmen, for så for du de fejl som du beskriver

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 20-04-17 16:44

Hej Edison.
Jo jeg har faktisk al-tid slukket for 220v om natten, det må man da spar lidt strøm ved det.
Andre lader måske deres PC stå uden at slukke om natten, ville være et spørgsmål at høre om det ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-04-17 16:53

Du må IKKE bare slukke på kontakten, du skal lukke den ned, og så kan du slukke på kontakten, men jeg tror nu ikke, den bruger strøm, når den er slukket.

Klik på Startknappen, og vælg Luk computeren, og når du så kan høre, der sker ikke mere, så er den lukket kontrolleret ned.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-04-17 17:09

Jeg formoder at du først lukker Windows ned således som Bille1948 beskriver inden du slukker på for strømmen. De er den rigtige måde, ellers opstår der problemer. Jeg har selv været ude for at få smadret min Windows p.g.a. en strømafbrydelse hvor strømmen kom og gik et par gange inden den endelige afbrydelse.

Altså, først luk Windows helt ned, lad alt i maskinen stoppe, sluk så.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 21-04-17 18:39

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Mange tak.