/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Krydderurter vist Timian
Fra : svendgiversen
Vist : 341 gange
50 point
Dato : 18-04-17 16:20

Sidste år såede jeg forskellige krydderurter i vore højbede,
en af dem groede helt vildt og overvintrede næsten som ukrudt.

Her i foråret lod jeg en række stå, og så købte jeg igen lidt kryddeurtefrø.
Nu bare en enkelt pose, Timian, men da jeg sammenligne billedet på posen
med de velvoksne grønne planter fra sidste år, var de næsten ens.

Så jeg har timian i overskud, både nye og fra sidste år.
hvad bruger man timian til?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-04-17 16:29

Hvis du i Karolines køkken søger efter timian kommer der 37 retter frem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-04-17 18:00

Der er et utal af timiansorter, nogle kan dyrkes af frø, andre stiklingeformeres!

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/1154.html

En helt alm. timian kan bruges til mange retter, lige fra gulerødder stegt med timian til gule ærter!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-17 19:11
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-17 20:09

Det er sjældent jeg ikke bruger timian, særlig godt til alle former for kartofler. Brasede, små kartofler i ovn med timian og olie, godt til rodfrugter, kødsovs, i fars osv.

Så kort kan det skrives http://gloriamundi.dk/timian/

Timian giver god smag til bl.a. fjerkræ, fisk, grønsager, kartoffelretter og rodfrugter især bagte gulerødder. Også velegnet til vildt og marinader til fx grillkød.

Stænglerne på timian er så fine og urteagtige, at de sagtens kan hakkes med. Timian afgiver kraftig smag ved opvarmning og kan fint koge med. Den er derfor god til simreretter og supper.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 18-04-17 23:13
Kommentar
Fra : lgs

Dato : 18-04-17 23:17

Citat
hvad bruger man timian til?

Ud over de foregående gode forslag dette: når du som en anden Vorherre om aftenen går en tur i din have, så slå et smut forbi stedet, hvor du har din timian, knib en bette kvist af og nuller den mellem fingrene og nyd duften, der kunne vække drømme om en tur til Italiens land.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-17 09:04

Her er tilbehøret til aftensmaden oftest ovnbagte kartofler m.m.

Jeg skærer kartofler i både (kvarter), gulerødder flækkes på langs, løg skæres midt over eller i både, butternut-squash skæres i skiver, det hele vendes i lidt olivenolie og hældes ud på en ovn-plade, drysses med salt og timian. ca. en halv time ved 225 grader varmluft.

Timian er rigtig godt for luftvejene, og for første gang i mange år er jeg lige rendt i en omgang snot-forkølelse.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-17 17:31

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-04-17 21:35

Selv tak.
Du kan også komme den i snapse og vodka flasken.