/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandpumpe igen igen!
Fra : horseman
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 17-04-17 14:10

Fik for et par år siden gode råd her, når vandpumpen gik grassat: start-stop-start -stop osv.
Det har hjulpet et par gange at følge proceduren og tømme pumpen for vand og starte op igen.
Så i tirsdags fik jeg hjælp af min søn, der stod krumbøjet i kælderen og rakte spande med vand op til mig.
Det så ud til at virke, og pumpen kørte uden de sædvanlige hak!
Der gik et par dage; men efterhånden syntes jeg, pumpen kørte noget kort, og den kunne vel kun klare en halv liter inden den kørte.
Så her til morgen var det lige så slemt som før: hakkende Star/stop hele tiden!
Det kan næppe være sundt for pumpen?
Hvad kan jeg gøre. Det med at montere en ventil øverst på hydroforen, så jeg selv kan pumpe luft ind, overstiger mine evner!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-04-17 18:41

Der plejer at være en cykelpumpeventil og måske du skal pumpe mere luft ind i hydroforen.

Efter et par år kan alt luften være forsvundet - opløst i vandet og så kommer der start/stop hele tiden.

Alternativt kan du skille rælæet ad - her er der 2 skruer - en for tænd og en for sluk - dem kan man også justere på så den bliver mindre følsom.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-17 18:43

Så skal du have en ny hydrofor, da gummimembranen og/eller ventilen er gået i den gamle. Typisk for et lille husvandværk er, at hydroforen skal blæses op til et overtryk i nabolaget 1½ atmosfære, før den startes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-17 18:45

Alle dem, jeg har kendt, har haft en bilventil, som i Småland, hvor jeg har eget vand, er en standard-dims hos den lokale VVS-er.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-17 19:13

Min hydofor (med posemembran) har en automobilstørrelse luftpåfyldningsventil.
Den er 6 år gammel.

Start/stop i korte intervaller når der er hydroforbeholder regnes for såkaldt pjatkørsel.
Det er luftlommen i hydroforbeholderen, som gør at der længere mellem start og stop.

Som de andre siger - der skal mere luft i.

En ganske almindelig cykel/bildæk pumpe kan klare det.

Har du et billede af den hydroforbeholder - som vi må se.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 17-04-17 19:39

Jeg kan desværre ikke fylde mere luft på!
Det plejer da at hjælpe et stykke tid, når jeg har tømt pumpen. Bare ikke denne gang!
Jeg kan ikke tappe 2 cl vand uden det er galt!
Jeg har friske fotos, men hvordan kan jeg lægge dem ud?!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-17 20:32

Hvis du vil lægge et billede ud så alle kan se det,

www.peecee.dk
Hvis du vil kunne nedtage dit billede igen så skriv din email adresse.

klik på vælg et billed og find billedet
klik på åben
Klik så på opload ( nu kan alle og enhver se billedet )
Nu er der en adresse som du kan kopiere ind på siden her

Læg aldrig private oplysninger op.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 17-04-17 22:52

Tak, Eyvind, Jeg prøver.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 17-04-17 22:56
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-17 23:49

Prøv lige og tjek, om der ikke gemmer sig en bildæksventil under det øverste på hydroforbeholderen. Ellers ligner det noget, der kan skrues af og erstattes med noget med en ventil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-04-17 02:50

"Bildæks-ventilen" hedder en schraeder ventil og er nogenlunde kendt for at kunne svigte. Skift den og monter en hætte på den med en pakning. Når du er i gang, så læksøg med en forstøver med sulfo-vand i, er noget utæt, så pak det om/udskift.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 18-04-17 11:43

Tak venner! Smeden har lige været her og sat en ny ventil på, hvor jeg kan fylde luft på med kompressor .
Måske en gang årligt? Nanometeret bevægede sig virkeligt.
Og pænt tryk på vandet, som måske løb i 10 minutter, inden pumpen gik i gang!
Skulle have været gjort for mange år siden!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 18-04-17 11:44

Tak for svaret Eyvind. Tak for mange gode råd!??

Kommentar
Fra : Eyvind