/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samlemuffe/reduktion træmaskine/spånsug
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 525 gange
50 point
Dato : 17-04-17 13:45

Hej herinde.

Jeg har købt en bordrundsav. I samme moment fandt jeg en ganske lidt brugt spånsuger Scheppach HD 12 (Harald Nyborg model).

Til spånsugeren følger nogle reduktionsstykker.
Problemet er nu, at ind- og udvendige mål på studsen på bordrundsaven og spånsugeren er stort set ens (ca. 70 mm)
Det betyder jo så også, at studsen på spånsugerslangen ikke "går ind i" eller "går ud over" studsen på bordrundsaven, men blot støder op til afgangsstudsen.

Lige nu har jeg en "klaphatte"-løsning (det tør jeg godt skrive, da det er min egen løsning ) hvor jeg har taget et stykke plastpose og monteret med spændebånd på begge studser. Det virker, men nu har jeg også bestilt en tykkelseshøvl, så derfor vil jeg jo gerne kunne flytte spånsuget mellem maskinerne (plus den fungerer jo fint som støvsuger omkring bordet også. Så bliver det hele lidt "bøvlet". Kender ikke p.t. diameteren på studsen på tykkelseshøvlen - formoder, at det er den samme men hvem ved?!

VVS-dele synes, at være 40,50,75,100,110 mm m.v., men ikke 70 mm.

Er der nogle herinde der har en god løsning til min udfordring?

Jeg har hørt, at der skulle findes nogle reduktioner der har en trapez/konisk form som skulle kunne skæres i rette mål, men har ingen idé om hvad de skulle hedde.

Venlig hilsen

Claus

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-04-17 15:45

Jeg ville finde gammel gummislange - hos min mekaniker eller punkteret sækkevognhjul - der kunne bruges.

Og blot fastgøre slangen med nogle "strips", hvis nødvendig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-17 15:48
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-04-17 20:14

Metal eller plast?
Jeg ville save en rille tværs over røret og ´lodde´ det sammen - eventuelt med krympeplast.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-04-17 20:20

Jeg har brugt vulkaniserings tape til lignende, dog ikke lige denne, men en smallere som også kan købes samme sted:
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Tilbehor/Selvvulkaniserende-tape-2000035785/

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 18-04-17 00:12
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-17 01:33

Et lidt almindeligt problem. Der er faktisk en norm på området, men kinesere og emhættefolk gør hvad det passer dem. Ventilationsdele hedder normalt 50, 63, 80, 100, 125, 160 osv opad (afledt af ældre tomme mål. Så ligger der en farlig masse mellemmål, ikke mindst fra kinesiske apparater og emhætte folk, der hverken passer med det ene eller det andet. Skal du have noget der er nemt at skifte med, tager du studsene med eller måler dem med en skydelære indvendig og udvendig og går til et ventilationsfirma. Så kan de hjælpe med at finde/fikse diverse adaptere og slanger og så hekse det af den vej. Bruger du en stump slange som "adapter" kan denne normalt spændes lidt mere ind end den er autoriseret til. Kender udmærket problemet fra eget værksted. Har et Gram filter med passende normtilslutninger og en sav fra Bøndernes Paradis. Der måtte også hekses lidt. Men specielt til rengøring i værkstedet er det vildt lækkert med et kraftigt sug til at gøre gulvet rent. Man forstår godt at AT foretrækker man bruger sug, frem for fejning. Mit gulvsug er i øvrigt tryllet af VVS afløb, et gammelt støvsuger mundstykke + standard ventilationsslange, der så er spændt lidt ekstra ind.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-04-17 08:31

I byggemarkedet finder jeg flere fittings til kobling mellem alle dimensioner http://peecee.dk/upload/view/466379

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 21-04-17 22:12

Hej.
Vulkaniseringstapen kan jeg ikke umiddelbart se ideen i?!
Plastmo kædenedløbet ser ud til at give god mening. Jeg vil lige se om der er en i det lokale byggemarked.
Til mig-selv. Jeg har ikke tænkt mig at skære i min spritnye sav. Så finder jeg hellere en anden løsning.
Claus

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 22-04-17 16:07

Har p.t. købt en reduktionsmuffe hvor udvendig mål passer fint i indvendig mål på studsen til spånsugeren. Så må tape og kreativitet klare resten.