/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pudsit
Fra : kivi
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 16-04-17 10:16

på min nye pc hvor jeg har installeret google crom kan jeg pludselig ikke søge fra den siger ingen internet forbindsel men når jeg trykker på en af mine genveje så kan godt komme på nettet det samme gælder fra edge den kommer og siger at proxy er slået fra og jeg skal ændre indstilling men har aldrig brugt proxy , det er yousee jeg har som udbyder, jeg har prøvet slå proxy fra

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-04-17 10:35

Har du en firewall i stil med Zonealarm? Flere af den slags firewalls kan give enkelte programmer ret eller forbud mod at gå på internettet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-04-17 11:07

Citat
70 år og roder lidt med pcèr
Det er vist ikke helt korrekt. Du råder temmelig meget med PC.'r Lige et lille tip. Søg viden på nettet. Lær de grundlæggende ting om en PC's opbygning, boot osv.
Og en høflig henstilling. Når du søger hjælp her på Kandu vil det være en kæmpe fordel for os der prøver at hjælpe at du beskriver helt præcis hvad det du spørger om går ud på, samtidig med at oplyse hvilken hardware og software det drejer sig om. Jeg har lagt mærke til at en del af dine 'tråde' ofte starter med at der skal spørges ind til, hvad problemet omhandler. Det vil være betydelig lettere at hjælpe, hvis problemet er beskrevet meget nøje fra starten.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-04-17 11:16

Citat
den kommer og siger at proxy er slået fra og jeg skal ændre indstilling men har aldrig brugt proxy , det er yousee jeg har som udbyder, jeg har prøvet slå proxy fra

Der er altså et eller andet modstridende i denne formulering.
Citat
den kommer og siger at proxy er slået fra

Citat
jeg har prøvet slå proxy fra

Du burde måske prøve at slå proxy til?????

Hvorfor bruge proxy?? Igen søg viden på nettet, grundlæggende viden er ikke at foragte:

http://www.computerdk.com/Networking/internet-networking/71197.html#.WPM1VdSLRqM

Hvis ikke du besøger sider som er beskyttet via en proxy server, er det ikke nødvendigt at bruge proxy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-04-17 11:53

Ikke til megen hjælp, men fordi jeg skriver er at jeg har de samme "varer", som dig:
Win 10, Google Chrome og Edge. Den sidste bruger jeg dog sjældent. Men har lige afprøvet den.

Virker fint med Proxy slået fra. Det samme med Chrome.

Som Brassovitski skriver, der er masser af information om Proxy ved at google, som fremmer forståelsen. Bl.a. denne:

https://da.wikipedia.org/wiki/Proxyserver

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-17 11:54

Har du kigget på f.eks. STANDARD søgemaskiner ..som kan indstilles fra Chrome og flere andre browsere (IE11, Edge, Firefox mv.)?

..dette foregår under f.eks. Indstilinger/Settings/Options for nævnte browsere i selvsamme menu:

"Adminisration af: Tilføjelsesprogrammer"

Valg af STANDARD søgemaskine ...og alle andre 'ting' kan 'DE-/AKTIVERES' ..eller slås helt fra = AFINSTALLERING af nævnte: BING, YAHOO, GOOGLE ..mv.

Samtidig kan man via en menu 'forbyde' andre sites at ændre søgemaskine-indstillinger.
Du skal blot sætte 'fluebenet' ved denne mulighed!
PRØV DET!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-04-17 15:29

Geninstalere Crome.
så skal du se at den køre igen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-04-17 16:05

Citat
Hvis ikke du besøger sider som er beskyttet via en proxy server, er det ikke nødvendigt at bruge proxy.

Brassovitski måske du skal søge lidt på nettet også. Der er ikke nogen servere der beskyttes af proxy. Proxy bruges til at styre et netværks adgang til ressourcer på internettet. Fx kan en proxy server bruges til at blokere for facebook, youtube eller andre hjemmesider.

Til kivi vil jeg sige at du bør prøve og geninstallere Chrome.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 16-04-17 16:14

jeg har af/installeret crom men det var det samme på edge især når man kunne bruge de genvej som ligger på bogmærkelinien

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-04-17 16:24

Ok! Webnoob! Jeg udtrykte mig måske forkert. Nogle sider kan kun tilgås via en proxy server.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-04-17 17:22

Citat
Ok! Webnoob! Jeg udtrykte mig måske forkert. Nogle sider kan kun tilgås via en proxy server.

Stadig ikke rigtigt. Proxy server blokere for hjemmesider.
Et eksempel kan være at en arbejdsplads ikke vil have medarbejder er på facebook i arbejdstiden, så opsætter man en proxy server. Hvis man ikke bruger den proxy server så kan man ikke gå på internettet og bruger man proxy serveren så kan man ikke gå på facebook.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-17 17:51

Proxy server indstllinger gølder sjældent 'private' brugere ...medmindre din boligforeneing ..eller hvor du nu tilgår internettet har besluttet sig for at sætte en sådan op:

https://da.wikipedia.org/wiki/Proxyserver

Glem alt om PROXY ! Kig istedet på dine sikkerhedsindstillinger i en oprativsystem eller browser. Med andre ord NULSTIL til 'Standard' - instillingerne!

Internetindstillinger: Sikkerhed, GUI, mm.. ...hele baduljen ...og genstart din PC!

https://support.microsoft.com/da-dk/help/17085/windows-8-restore-refresh-reset-pc

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 16-04-17 17:57

er der nogen som kender den her har lige opdaget den tror at det er den laver ballade

http://searchly.org/router.pac

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-04-17 18:59

Citat
er der nogen som kender den her har lige opdaget den tror at det er den laver ballade

http://searchly.org/router.pac

Du har sikkert ret. Jeg kører selv med Windows 10, og selvom at jeg normalt bruger Firefox så har jeg også Google Crome og har brugt den nogle gange. Men router.pac findes ikke på min maskine. En søgning med Google giver nogle få relevante resultater hvor folk har problemer med deres proxyindstillinger og hvor denne fil er indblandet.

Men jeg har ikke set den fil før og ved derfor ikke hvad den er til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-17 19:29

I win 10 behøver du ikke at nøjes med Edge - Chrome - firefox osv.

Wind 10 har indbygget den gamle Internet Explorer 11
Og den ligger her:

Klik på startvinduet
Rul ned og klik på "Windows tilbehør"
Højreklik så på "Internet Explorer"
peg på "mere" og vælg så evt. "fastgør til proceslinje"

Nu kan du finde den nede på processlinjen.........det blå e med en gul ring.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-17 19:50

..og jeg benytter dels IE11, samt Opera, men min 'standard' browser er nu Vivaldi:

https://vivaldi.com/download/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-04-17 20:04

Citat
er der nogen som kender den her har lige opdaget den tror at det er den laver ballade

http://searchly.org/router.pac

ARGGGG!!!!! kivi du linker sgu' da ikke til noget du mistænker for at indeholde virus eller mal-ware!!!

Brug fx denne her til at test hjemmesider eller links.
https://www.virustotal.com/da/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-04-17 20:06

Tjahh! Her står altså at en proxy server kan blokere bestemte sider, men også give adgang til bestemte sider. En proxy server er altså en slags mellemled der bestemmer hvilke sider der kan tilgås.
Citat
En proxyserver bruges som en go-mellem for data fra browsere til hjemmesider på internettet . Der er mange fordele ved at bruge en proxy-server , både for brugeren og organisation, der tilbyder internetadgang til brugeren. I almindelighed er proxyservere bruges til at forbedre ydeevnen , øge sikkerheden , og skjule aktiviteterne fra andre. Adgang Blokerede websites
Når adgangen til bestemte hjemmesider bliver blokeret , ved hjælp af en proxy-server på internettet gør det muligt for brugeren at få adgang ved at kontakte proxyserveren som en mellemmand, der ikke er underlagt blokering
Lidt bøvet maskinoversættelse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-04-17 20:13

Det er korrekt, men det er en server man har stående på sit netværk til at give sine brugere adgang. Det er ikke en server som man sætter foran en webserver, det bruger man en firewall til.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-17 21:05

webnoob -> TAK for 'linket'. Det kendte jeg ikke

SUPER </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-04-17 07:40

jeg håber ikke at der er nogen som har trykket på det link som jeg sendte med for så er der to som skal enten sætte pc helt tilbage til 0 eller sætte pc tilbage til hvor den var inden man trykkede det var den lavede balladen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-04-17 09:39

Citat
jeg håber ikke at der er nogen som har trykket på det link som jeg sendte med for så er der to som skal enten sætte pc helt tilbage til 0 eller sætte pc tilbage til hvor den var inden man trykkede det var den lavede balladen

Jeg trykkede på den, men der skete ikke andet end at der kom et vindue frem hvor jeg blev spurgt om jeg ville downloade filen. Jeg har Zonealarm Extreme Security og den plejer at fange den slags.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-04-17 10:18

det var godt hvad det er for en ved jeg ikke men lavede rav i det her så jeg ikke kunne søge på google og edge

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 17-04-17 10:20

Proxy servere kan være lokal og ligge på LAN for eksempel til at blokere bestemte side som beskrevet.
Der findes også proxyservere på nettet, som kan bruges til at få en anden IP-adresse. Det kan være nødvendigt, hvis man vil se amerikansk tv. Så bruger man proxyen til at få en amerikansk IP. Det slås IKKE til og fra pp PCen.
Derudover ligger der en proxy på 127.0.0.1. Den er helt lokal - kan kun tilgås fra egen pc og bruges fx til Plex streaming mv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-17 10:21

Soren_Steen_Nielsen ->

Citat
Jeg har Zonealarm Extreme Security og den plejer at fange den slags.

Velkommen i 'Klubben'

..ligeledes Ccleaner Professional.

Sammenlagt: 20 Danske kroner om måneden de næste 2 år !!!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 17-04-17 11:02

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-04-17 11:22

Det var vel egentlig brugeren; "webnoob", som skulle have de til enhver tid 'ligegyldige' påængår?
Nåeeh.. men tak alligevel
Det vigtigste er; at DU fik løst dit 'problem'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 18-04-17 07:55

du har nok ret webnoob send