/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knastlak
Fra : MarIng
Vist : 369 gange
100 point
Dato : 15-04-17 15:23

Har noget udendørs træbeklædning, hvor malingen pletvis skaller af.

Det er trykimprægneret træ. Det er for 2-3 år siden er blevet behandlet med en tradtionel alkydmaling. Forinden er alle knaster blevet behandlet med knastlak. Og det er helt sikkert lakken der nu skaber problemet.

Det er en såkaldt "vandig knastlak" og vandet i lakken skaber problemer med vedhæftningen af den oliebaserede maling.I al fald tænker jeg det er sådan det hænger sammen.

Udfordringen er, at det er ru brædder og hvis jeg sliber alt for meget på dem, så tror jeg ikke det bliver pænt. Min umiddelbare slagplan er at fjerne det løse maling med en stiv kost og måske slibe forsigtigt på det. Herfra kan jeg vælge at male med acrylmaling (det vil jeg helst undgå) eller forsøge at genskabe vedhæftningsevnen og male med samme alkydmaling som tidligere. I sidste tilfælde er spørgsmålet om man kan opløse lakken med et eller andet eller behandle det på en måde så den anden maling vil hæfte?

Alle input er meget kærkommen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-17 16:52

Når malingen bobler op ved knaster skyldes det ydskilning af harpiks fra træet.

Det er ikke noget problem for træets holdbarhed idet harpiks i sig selv giver en bedre holdbarhed end nogen maling gør.
Men hvis du går mere op i glat udseende end i træbeskyttelse , kan du opløse harpiksen med sprit.
Væd den længe med en klud med sprit, fasthioldt med husholdningsfilm, som også modvirker fordampning. derefter fjernes overskydende harpiks let.
Traditionelt dækker man knaster med shellak. Men om det er bedre end andre midler ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-17 16:57

Lad være med at bruge plast produkter på trykgimpreneret træ.

Fjern al, knast, acryl, alkyd og lignende og erstat dem med gode olie baserede naturprodukter...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-04-17 19:57

For lige at komme "skrønen" til livs, om at oliebaseret malingen holder bedre end vandbaseret malingen..... Nej.

MarIng...Glem alt om knastlak eller shellak.... Produkterne har ingen virkning så længe træet ikke er udtørret helt. Du må bare se tiden an... For så længe der til stadighed forfindes harpiks i træet/knaster, kan du ikke undgå at reparer disse steder fremadrettet.
Så glem alt om at opløse malingen med dv.produkter, eller lave et kæmpe arbejde ud af din træbeklædning, da der ikke er nogen garanti for at malingen skaller af/bobbler op igen.

Min anbefaling i dit tilfælde er følgende:
1) Start med at give træbeklædningen: Mos- og Algefjerner med havesprøjte og lad det virke et par dage
2) Afvask herefter med højtryksrenser og skrab løstsiddende maling af med skrabejern/stiv børste
3) Lad træbeklædningen tørre
4) Plet herefter med vandbaseret grundingsolie der hvor malingen er skallet af, og lad det virke 1 dags tid.
5) Mal træbeklædningen med en vandbaseret træbeskyttelse 2-3 gange alt efter hvor sugende træet er.

McBobo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-17 23:12

Hvad er det med en skrøne om oliebaseret maling? Hvis ham der McBobo viser mig et acrylmalet vindue, som har originalmaling fra 1894 siddende fast, tager jeg hatten af. Men jeg læste en gang en rapport fra Teknologisk Institut om skader på trævinduer. Det viste sig, at alle de grimme skader var sket på vinduer behandlet med acrylmaling. Her i huset er vinduerne malet med linoliemaling bortset fra et par lag, der siden er faldet af. De har foreløbig holdt siden 1915, og jeg vil gætte på, de holder 100 år eller mere til, hvis de ikke bliver mishandlet med plasticmaling.

Til MarIng: Nu er ordene "traditionel" og "alkydmaling" ikke noget, der hører sammen, men du kan give din træbeklædning en afvaskning med grundrens og tilhørende afvaskning med vand. efter tørring kan du give det tre gange rå linolie, gerne koldpresset, med 2-3 % siccativ tre gange med to dages tørretid ind i mellem. Siden kan du færdigmale med en linoliemaling.

A propos det med vinduet fra 1894: det sidder i en krog, hvor solen aldrig skinner; det hjælper på holdbarheden. Men jeg skal ved lejlighed matslibe og give det hvid linoliemaling med titanhvidt som pigment i stedet for det lysegrå stads, der er i nu.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-17 23:16

Forresten: Vandet fra knastlakken er for længst borte (ellers savner dit hus konstruktiv træbeskyttelse). Op til 20 % træfugtighed generer ikke ved brug af linoliemaling. Men hvis nogen taler om terpentin i den sammenhæng, så flygt skrigende bort. Terpentin, fransk eller mineralsk, kan bruges til at rense friske pensler med, men hold det væk fra malemidlet.