/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kloge Debbie
Fra : svendgiversen
Vist : 448 gange
114 point
Dato : 13-04-17 19:30

Vi har en nu over 10 år gammel hund, der tilsyneladende forstår alt hvad vi gør og siger.

Når min kone tager sin taske med pung og kørekort, kommer den hen til mig og vil op at vinke.
Tilsvarende hvis jeg tager min pung oppe på skabet, så går den hen til min kone.
Eneste problem er når vi begge tager af sted.

Og den forstår også alt hvad vi siger,
Vil du med ud at G Å, har den også lært.

Den er helt vild med bolde og sidder ofte hende ved døren for at vi skal smide bolde.
Men lige før, da den også ville lege bold, sagde jeg, Tis SÅ, og Debbie gik hen og tissede.

Er der andre der har lige så kloge hunde som Debbie?
Og kan komme med tilsvarende oplevelser, eller endnu bedre??

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 114 point
Dato : 13-04-17 21:53

Ja... jeg har Silke. Hun er blevet døv på sine gamle dage. Men hun har lært tegnsprog fra hun var helt ung, så det har ikke været særlig svært at udbygge tegnsproget med tegn til "kom her" (klask på siden af lårene) eller "dygtig" (klappen med store bevægelser).

Når vi så går tur på engen, skæver hun hele tiden tilbage mod mig, for at holde øje med, om jeg kan følge med. Og for at "høre" om jeg siger noget.
Men hvis hun har sin egen ide om hvilken vej hun vil gå, så kikker hun ikke tilbage. Så traver hun bare rask af sted, så jeg lige netop ikke kan indhente hende. Og UDEN at hun kikker sig tilbage.

For HUN ved, at JEG ved at HUN ikke kan høre Så jeg må bare prøve på at følge med.. Og det ved hun også godt at jeg prøver på . Hele hendes krop ser ud som om hun griner af mig..

De er SÅ kloge, vores gamle hunde..
Hvor er vi heldige at vi får lov til at have dem så længe..

Silke blev 15 år d. 4. april..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-17 00:25

Har kun haft katte gennem snart 25 år - men de har altid siddet og ventet på mig / på en pæl/boks? i yderkanten af byen, og så skulle der ræses på 2 hjul hjem = og katten ? vandt altid og den ´overfaldt´ mig af glæde.
Samt mine har altid ADVARET mig mod ´uheld´ i hjemmet eller besøgende (OG DET lang tid i forvejen) - eller hvad men kalder den slags overtro nu om dage.

Mine katte har dog altid elsket - at tage GAS på naboernes - DYR og mennesker - uden gene for nogen, MEN B - øøøøøøø kan du så flytte dig.

Skrevet som ´æret være mine katte´.
Men man skal have et DYR før man tror på den slags..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-04-17 14:19

Dyr er fantastiske.......
mange af dem lever et helt liv uden at afsløre, hvor kloge de er...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-17 14:58

Vores vovse var ved at overfalde mig og min kone da vi lukkede yderdøren op.
Vi plejede at komme kørende hjem, når den var alene hjemme, men nu kom vi gående.
Den var aldrig aggressiv over for fremmede som ringede på døren.

Men denne ene gang havde den været alene hjemme sammen med vores to børn på 6 - 7 år.

Den så meget flov ud, da den opdagede, at det var os. Men vi roste den til skyerne, for den havde jo passet på vores børn........................... Den savner jeg stadig, selvom den døde i 79.

Ps. Den havde en svingende hørelse, som dog var bedst med en godbid i hånden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-04-17 17:38

"Selektiv hørelse" hedder det .. Det havde Silke osse engang.

Nu kan hun ikke engang høre en hundefløjte. Eller en dommerfløjte hvis hun er 5 meter væk og vender ryggen til..
Heller ikke selv om hun VED at fløjten betyder godbid...

Men så kommer hun bare hen til mig en gang imellem og kikker på mig og siger: "fløjtede du ikke, mor? Jeg er SIKKER på at du fløjtede, mor.. "

Og så får hun selvfølgelig en godte. HUN kan jo ikke gøre for at nogle af fuglene lyder som hundefløjter..

Jeg glemmer heller ikke de hunde, jeg har haft før. Silke er min nummer 7. Måske min sidste.
...men jeg glæder mig til at se hver eneste af mine hunde, når vi en dag mødes igen ved Regnbuebroen..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-17 17:21

Foreløbig tak,
min kone var nordpå et par dage og kom hjem her klokken 16.
Lige efter klokken tre sad Debbie hende ved døren og ventede...

Det overgås dog af min kones første hunde på en gård i Thy.
Hendes onkel kom jævnligt, men på forskellige dage i ugen.

Hver gang han kom sad hundene ude ved indkørselen,
og han boede på Mors, 40-50 km væk.

Der er mere mellem himmel og jord...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-17 21:43

Telepati
De kan noget, de hunde...

Jeg kan høre Silkes stemme, når hun tænker.. og hvad hun tænker...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-04-17 09:55

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-17 06:29

Tak for accepten af mit svar, Svend.
Og tak for den hyggelige tråd om vores kloge, gamle dyr.