/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
RUGBRØD
Fra : AG112
Vist : 449 gange
300 point
Dato : 08-04-17 09:33

VI BAGER TIT RUGBRØD MED SURDEJ.
PROBLEMET ER AT DET FALDER LIDT NED PÅ MIDTEN CA 1-1,5 CM NÅR DET BAGES.

VI HAR PRØVET AT SÆTTE DET I BÅDE EN KOLD OVN OG EN VARM OVN, BÅDE VED 180 OG
200 GRADER.

ER DER NOGEN DER HAR ET BUD PÅ HVORFOR DET SYNKER LIDT PÅ MIDTEN,
ELLER ER DET BARE NOGET VI MÅ LEVE MED ??

MVH AG112

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-04-17 09:40

Prøv lidt olie på kanten af formen
eller
for med bagepapir
er Randis råd.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-04-17 10:06

Måske hæver det for længe.
Dejen skal hæve, til den fylder 70 procent af formen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-04-17 10:14

FORMEN BLIVER SMURT MED SMØR INDEN DEJEN KOMMER I.

MÅSKE BLIVER FORMEN FOR FULD, DEN HÆVER TIL DEN ER OPPE VED KANTEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Løvinden

Dato : 13-04-17 15:55

Jeg lærte engang denne tommelfingerregel vedrørende rugbrødsbagning:

Dejen skal fylde ca. 40 procent af formen, når den lægges i. Nu skal dejen hæve, til den fylder 70 procent af formen. Til sidst, under bagningen, vil brødet fylde formen 100 procent.

Derudover trykker jeg dejen ned i formen med en spartel, for at undgå lufthuller.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 150 point
Dato : 15-04-17 19:25

Spændende med de næste du bager

. Rugbrød kan hæve for længe
http://politiken.dk/mad/madnyt/art5480312/5-tips-der-får-dit-hjemmebagte-rugbrød-til-at-lykkes

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-04-17 20:46

VI LÆGGER DEJ TIL RUGBRØD IGEN I AFTEN, SÅ MÅ VI SE HVORDAN DET GÅR.

MÅSKE ER DET FORDI, DER HAR VÆRET ET STK STANIOL OVER. NÅR DET BLEV SAT I OVNEN.

VI PRØVER UDEN OG MED DET I HAR ANBEFALET.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-04-17 07:44

HEJ IGEN

NU HAR VI SNART PRØVET DET HELE, LIGE MEGET HJÆLPER DET. MEN TAK FOR FORSØGET PÅ AT HJÆLPE.

HAV EN GOD SOLAKINSDAG
MVH AG112

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-04-17 08:41
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-04-17 09:10

Prikker i også dejen inden den sættes i ovnen?

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 03-05-17 10:35

Tak for svaret katekismus.

VI HAR EFTERHÅNDEN PRØVER ALLE MULIGHEDERNE. VI BAGER I EVA TRIO BELAGTE FORME.

SELV OM DET DESVÆRRE IKKE LYKKEDES TAKKER JEG FOR INTERESSEN, TIL JER ALLE.

HAV EN FIN DAG.

MVH AG112