/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hanen galer
Fra : jensviggo
Vist : 309 gange
50 point
Dato : 08-04-17 07:09

Ja det gør den om morgenen, og har gjort det siden 1998 her på min matrikel. I går blev jeg overfuset af en sindsyg genbo, der var blevet træt af at høre på det galen. Han sagde at han havde anmeldt til kommunen. Jeg tænker, hvad kan han få ud af det? En mindre hønsehold har jeg altid haft uden indblandinger fra naboer eller genboer.
Kan kommunen tvinge mig eller hanen til at få stoppet det?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-04-17 07:32

"Hønsehold

Normalt vil kommunen sætte en begrænsning for, hvor mange høns du må holde, typisk omkring 10 og højst 1 hane. Hvis du holder høns, er det dit ansvar, at det ikke er til gene for omgivelserne. En hane vil typisk gale meget tidligt om morgenen, og der kan derfor være regler om, at hanen først må blive lukket ud af det mørke hønsehus, efter at naboerne kan formodes at være stået op. Ved klager fra naboerne kan kommunen kræve forbedringer af hønsehuset eller slagtning af hanen.

I nogle områder kan der være bestemmelser i lokalplanen, grundejerforeningen eller andelsboligforeningen, som forbyder fjerkræhold eller evt. haner. I de tilfælde gælder de lokale regler frem for kommunens generelle."

https://www.bolius.dk/love-og-regler-om-dyrehold-ved-enfamiliehuse-18437/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-17 17:09

Han må sgu flytte ind på stenbroen hvis han ikke kan tåle lydene på landet.

Det er rendyrket brok, måske han skulle tale med sin læge om stress eller andet, langt de fleste mennesker sover ret tungt ved daggry så noget tyder på at han måske oså har stillet vækkeuret til kl 04 så han er vågen når hanen skal vise at den er on stage.
Spørg ham også om han her stereoanlæ i bilen.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 08-04-17 20:11

Lad du bare din hane gale, og nu må hønsene jo gå ude igen.

Så godt held med dit fjerkræ, du må bo et meget uheldigt sted hvis din nabo får ret.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-04-17 10:50

Det lyder da rigtig træls, at han skulle have anmeldt det inden, han taler med dig. Jeg spekulerer på, om det blot er en trussel.
Få talt med naboen og forhør dig om hvor stort et problem det reelt er for ham. Det er selvfølgelig ikke nemt, hvis han er så sindsyg

Bor du mon i byen eller på landet?
Og hvornår er der morgen for din hane?

https://www.bolius.dk/maa-du-holde-hane-i-haven-671/

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5643.0

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 03-05-17 05:46

Tak for svaret svendgiversen.