/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kørekort
Fra : jensviggo
Vist : 377 gange
100 point
Dato : 04-04-17 10:57

Torben har været hos lægen for at få forlænget sit kørekort. Har kørekort til lastvogn og alm. bil.
Historien er så, at han ikke kunne få forlænget til lastvogn men nok til personbil pga synet.

Ja det hørte jeg i går, men tror ikke på det. Kan det være sandt, enten kan man se eller ikke se mener jeg, lastvogn eller personbil er ligegyldigt? eller?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-04-17 11:01

Citat
ligegyldigt? eller?

Tjae... Det kan man jo spekulere meget over.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-04-17 11:25
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-04-17 19:56

Citat
Ja det hørte jeg i går, men tror ikke på det. Kan det være s5andt, enten kan man se eller ikke se mener jeg, lastvogn eller personbil er ligegyldigt? eller?

Den tror jeg heller ikke på. Der kræves et vist syn, hvis man fører køretøj der kræver kørekort.
Man kan heller ikke få et kørekort, det dækker højst kørsel, radius 5 km. fra hjemmet. Kender een der prøvede.

Jeg fravalgte selv bevis til lastbil, da jeg ikke har noget at bruge det til. (Erhvervet ved militæret).

M.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-17 05:06

Den er go' nok! I 2015, skulle jeg også have fornyet kørekortet. Da lastbil også giver ret til at køre bus, skal synet på bedste øje være 0,70. Umiddelbar havde min egen læge ved en alm. synsprøvde - den med at holde for det ene øje af gangen - skrevet 0,65. Medarbejder ved kommunen var så venlig, at ringe til mig om det, hvorfor jeg kontaktede min optikker, som sende mig en mail om mit syn, som var på 0,70. Min læge udskrev så en ny side, som kommunen fik, og jeg fik mit kørekort fornyet.
Det er alene pga. retten til at køre bus, der var anledningen fik jeg af vide! Jeg har retten til alle kørekort, minus MC.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-17 09:01

Til erhvervskørekort kræves en vandret udstrækning på mindst 160O dog således, at der både til højre og venstre er mindst 70O. I lodret ud- strækning kræves mindst 30O op og ned. Endelig skal synsfeltet i alle retninger inden for de centrale 30O være uden udfald.

http://www.vos.dk/wp-content/uploads/2012/11/Trafiksyn.pdf

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-04-17 11:13

Citat
Den tror jeg heller ikke på.

Så må jeg jo også bøje mig. Lyder egentlig logisk nok, det med bussen. Men jeg har aldrig vidst dette.
I mit kort vat der også anmærket bus. Selvfølgeligt ikke til erhverv.

I det hele taget, er kørekort fornyelse en jungle, at bevæge sig i...alt efter hvornår man er fyldt 70.
Nogle får den i fire år, andre to, incl. mig selv. I 2016, fik jeg fornyet igen. Havde regnet med to år.
Nu gælder den pludseligt til 2019. Altså tre år.

LA vil helt have ordningen afskaffet. Det kan der så siges både for og imod.

M.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 03-05-17 05:47

Tak for svaret alka.