/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Tekst ved siden af billede
Fra : o.v.n.
Vist : 477 gange
200 point
Dato : 03-04-17 11:59

Til en fest har jeg taget en masse billeder som jeg vil vise på computer og TV skærm, jeg har billeder af alle par og singler og det er de sidstnævnte billeder jeg gerne vil tilføje en tekst, værterne havde printet et hæfte med navne og en beskrivelse ud for hvert navn om hvor de har mødt personen, hvem personen er kæreste eller gift med og så videre, billederne af parrene står på højkant så der er god plads til en tekst ved siden af, men det driller jeg kan ikke få det til at virke, jeg havde ellers lige fundet noget brugbart i Paint, når jeg indstiller størrelsen på billedet til 15% kan hele billedet vises I Paint og jeg kan trække en en tekstboks ud fra siden af billedet og kopiere fra dokumentet ind i denne boks, jubii jeg har fundet løsningen men nej det ser fint ud på computerskærmen men når billedet vises på min 42 tommer TV er opløsningen helt forkert og billedet meget utydelig, det samme sker hvis jeg efter at have sat billedet til 15 % forsøger at gemme til noget nær den originale størrelse.
Kan min ide' med tekst ved siden af billede og gemme det hele som et billede lade sig gøre?
Jeg går ind for gratis programmer og ønsker et svar på hvordan og med hvilken program tricket kan udføres

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-17 12:10

Grunden kan være at du ikke bi-beholder størrelse på billedet - trækker du billedet til den ene side ændres højden.
At det ´pixelerer´ kan være fordi du gemmer i for lav opløsning, gem i bedste kvalietet.
Gratis programmer:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=photoshop+alternative+free&*
Denne er Dansk:
https://inkscape.org/da/about/features/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-17 12:15

Det bedste er at ligge teksten direkte i billedet, men det ser aldrig godt ud.
Har du prøvet med PowerPoint? hvis du har det.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 210 point
Dato : 03-04-17 12:20

NB
Angående Paint - har du prøvet at åbne billedet i Paint og KOPIERE det - åbn ny/ tom Paint og UDVID den tomme boks og så indsætte billedet OG eventuelt nedskallere det ved at markere billedet - ikke boksen og indsætte teksten ved siden af billedet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-04-17 14:38

"Kan min ide' med tekst ved siden af billede og gemme det hele som et billede lade sig gøre?"

Det har jeg lavet i 30 år, men jeg har jo også stået i lære Molo...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-17 17:19

I open office > Impress kan du næsten gøre hvad du vil.
http://peecee.dk/upload/view/466022

virker næsten som PowerPoint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-17 18:51

Filer > udskriftindstillinger styrer sideindstillinger
Indsæt > billede > fylder hele siden > kan formindskes fra hjørnerne så højde bredde bibeholdes
klik oppe på det store T eller indsæt > tekstfelt
Et tekstfelt har 2 tilstande > skrive i feltet eller rette størrelse, alt efter om der klikkes på midten eller i kanten af skrivefeltet, og størrelse / faver > marker tekst > formater tegn
Højreklik ude til venstre > nyt dias
Det hele kan gemmes som PDF

Jeg har ikke prøvet at køre som diasshow i dette program, men under gem som er der under filer muligheden for at gemme som powerpoint win 97-2000 som alle kan læse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-17 19:59

Som jeg forstår problemet? er det når billedet skal vises på TV at det går galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-17 21:05

Ok migselv - det er det nok.

Når det jeg viste gemmes/eksporteres som PDF, er det i virkeligheden blevet til et billed.
Og så bør intet flytte sig i forhold til hinanden......................tror jeg nok.

Jeg har eksporteret PDF til GIF og lagt det op, men baggrunden blev sort
http://peecee.dk/upload/view/466023

Nu er det eksporteret som JPEG fra openoffice impress
http://peecee.dk/upload/view/466024
så burde det bare være et billede som ikke ændrer sig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 00:08

Citat
Ok migselv - det er det nok.

Citat
Og så bør intet flytte sig i forhold til hinanden......................tror jeg nok.

Skal ikke kunne sige det - MEN, jeg ved det gør sig gældende ved film der er blevet ´røvrendt´ af udgiverne = originalen SKAL respekteres og kan ikke fylde et 40+ TV ud, men skal lige en film der er optaget med et dårligt kamera ? med sorte bjælker over alt:
https://www.dropbox.com/home/Hj%C3%A6lp?preview=Xmedia+Recode+-+Besk%C3%A6r+en+film.mp4

Jeg har på ´fornemmeren´ ovn´s problem er i samme stil ? = DOG tror jeg der gemmes i for dårlig kvalitet = men prøv at find et ?? format der passer i stil med 16:8 eller 1980x1080P.
Selv bruger jeg Microbløds Picture Maneger (2003) til at redigere mine billeder - den findes vist ikke i nyere udgaver og kan ikke installeres seperat - derfor jeg til tider holder mig til gamle programmer og Win7

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-17 00:11

NB
Brugeren ? (ingelin) havde samme problem for XXX antal måneder siden, prøv at spørg om hun fik løst problemet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-17 01:40

Tak for alle forslag problemet er måske at billederne fylder temmelig meget og dermed er ret store bredde 4000 pixel og højde på 6000 pixel og jeg skal bruge en vanvittig stor skrift når skærmen tilpasser billedet så hele billedet vises, jeg bør måske få billederne gemt i en mindre størrelse og så tilføje tekst, hvilken størrelse vil være passende for en 42 tommer skærm? Det er meget gode og tydelige billeder og det skal de helst blive ved med at være

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-17 02:15

Jeg tror jeg er på sporet nu, tak til mig-selv her:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=177751#2031172
jeg kunne godt vise et eksempel men jeg har ikke spurgt personerne på billedet om de vil vises på Peecee så jeg finder et landskabsbillede eller andet at vise jer.
Billederne er nu 600 X 900 pixel og ser fine ud på TV skærmen med let læselig tekst

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-17 12:43

Tak for svaret mig-selv. det lykkedes og jeg har lavet en film af billederne med Movie Maker, dem som har set filmen siger det ser godt ud