/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
En vejs relæ
Fra : Gizmo-man
Vist : 381 gange
100 point
Dato : 01-04-17 14:47

Hej

Jeg søger efter et relæ, hvor man kan sende 230 volt ind fra en side og det kommer ud på "den anden side", men sender man strøm ind fra den forkerte side, sker der intet...

Hvad kalder man den type relæ og ville være godt hvis i evt kunne komme med et link.

Håber i forstår hvad jeg mener og på forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 15:22

Mener du en diode.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 15:30

http://www.fysik7.dk/index.php/1080-vi-bruger-elektricitet/1085-ensretning-af-vekselspaending/1085a-sadan-virker-en-diode
Citat
En populær måde at forklare diodens virkemåde er ved at betegne grænselaget som en ventil. Når strømmen går fra P mod N løber den frit og uhindret.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-04-17 15:56

Takker, det er lige det jeg skal bruge, det er altid en stor hjælp at kende det rigtige navn

Men kan man få sådan en til 230 volt vekselstrøm, har ikke rigtigt haft noget held med google, dem jeg har fundet er til jævnstrøm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 16:19

Det eneste jeg kender til dioder er dem med lys i, og at de bliver brugt til ensretning af strøm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-17 16:37

Til jænstrøm kan bruges dioder til at spærre / styre.

Vekselstrøm skifter hele tiden retning og kan ikke umiddelbart spærres ledes med dioder.

Man kan lave mange styringsformer og blokeringer med vekselstrøm og der er relæer et godt bud.

Men hvad er det helt præcis du vil lave / styre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-17 16:38

jænstrøm > jævnstrøm

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-04-17 16:50

Jeg har et master/slave relæ der sender strøm til en rundsav (master) og støvsuger (slave), jeg har så sat en kontakt ind før master/slave relæ, hvor jeg bestemmer om strømmen skal gå til relæ eller kun til støvsuger.

Det virker sådan set fint nok, men hvis jeg skifter hurtigt på kontakten fra relæ til støvsuger, så når relæet ikke at lukke og strømmen går baglæns ind i relæ via slave udgang og holder det åbent.
Jeg vil så sætte en diode på relæ slave udgang for at løse problemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-17 17:19

Du kan bruge et relæ med 2 skiftekontakter.

Den ene skiftekontakt tænder for rundsav

Den anden skiftekontakt tænder for støvsuger

Din mellem kontakt tænder for støvsuger via brydekontakten til støvsuger altså når relæet er afbrudt.

Relæer har det med at ikke at ville bryde hurtigt nok.
Der bruges mindre strøm til at holde end til at tænde/trække.

Jeg kan evt lave en tegning af systaemet

Pas på ikke at gå udenom nødstopafbryderen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-17 18:20

Sådan en master/slave forlænger har jeg også. Du vil have det sådan, at du kan støvsuge uden at saven kører.
Fint, du bytter bare om på stikpropperne til master og slave og kan kun tænde saven, når støvsugeren kører!

Pas bare på, du ikke ender på samme måde som jeg, hvor saven kørte uden at spånerne blev suget ud. Heldigvis havde jeg ikke smidt min gamle sav ud endnu, og jeg går og leder efter et kugleleje for at få den gode sav op på dupperne igen.

Jeg vil foreslå, at du skaffer en ekstra støvsuger og lader sav og suger om altid at spille sammen!

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-04-17 18:48

Eyvind >>> Jeg tror måske du har misforstået lidt hvad jeg mener, her er et billede af den midlertidige kabelføring, og jeg går ikke uden om noget nødstop. Denne master/slave switch registrere strømforbrug på master og hvis det er tilfældet så sender den strøm ud i slave. Jeg bruger stadig de originale start/stop knapper på sav og suger.

https://drive.google.com/open?id=0B-3YjhuaJEn1Mmt6d3BEaG9QSnM

php_et >>> Ja, kan godt se hvad du mener, men så går fidusen lidt af at have en master/slave switch, da du alligevel skal starte maskineriet to steder.
Hvis jeg fjerner kontakten fra min opsætning så virker det fint nok, grunden til kontakten er at jeg vil have muligheden for lige at suge lidt rundt om saven efter arbejdet, uden risiko for at få startet saven ved en fejl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-17 19:15

Hold da op - jeg er rystet i min grundvold.........................den gulgrønne må ikke være der.
Gul/grøn er kun til stel/jordforbindelse, af hensyn til din sikkerhed.

Du vil nok ikke starte saven uden støvsuger
Men gerne støvsuger uden sav.

fra den sorte ledning til dit "relæ"
Brun til midterste L (line in)
Blå til N (nul)

Fra slave device
Brun fra L til støvsuger
Blå fra N til støvsuger

Fra master device
Brun fra L til Afbryder og videre til rundsav
Blå fra N til rundsav

Når du tænder for den sorte ledning
vil støvsuger starte
vil rundsav starte hvis din afbryder er tændt

Du kan slukke og tænde afbryderen til rundsaven
(det forudsætter at rundsaven ikke bruger mere end 10 amp)

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-04-17 19:38

Som jeg sagde "midlertidig" kabelføring.... De steder hvor der er brugt brun og blå er de jo også sat rigtigt, jeg havde ikke mere af de rigtige kabeler, så brugte jordledning til afprøvning... Som jeg ser det er der intet galt med denne opsætning, udover selvfølgelig at jeg brugte jordkabel til de to stik, hvilket jo vil blive skiftet ud.

Det lyder lidt som om du forklare mig hvad det er der foregår her, hvilket jeg er klar over!

Det mit spørgsmål går på er, hvordan jeg forhindre strømmen i at gå tilbage til relæ gennem slave udgang, når jeg trykker på kontakten og afbryder strømmen til relæ og føre det direkte til støvsuger-stik?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-17 19:48

Ok med den gul/grønne så

Men jeg mener stadig at det er rundsaven der skal koble til og fra ...............ikke støvsugeren som jo altid skal køre når der sættes strøm til den sorte ledning.

Derfor er det rundsaven der skal kobles til og fra.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-04-17 20:02

Ja, men det gør den jo også her.

Min støvsuger er altid tændt, når jeg så trykker på start knappen på min sav, så får støvsugeren også strøm.
Mener du at jeg skal flytte kontakten over på master kablerne? Det kan jo give samme problem, med at strømmen kan gå tilbage i relæet og holde det åbent...

Hvis du kan male en hurtig tegning i paint over måden du ville lave det på, så må du gerne prøve det, hvis du selvfølgelig har tid og lyst

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-17 20:47

Jeg gentager forslaget: Skaf en støvsuger mere (Min værkstedssuger er et containerfund). Så undgår du mit problem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-17 09:44

Jeg er blevet lidt usikker på, hvad der sker i den master/slave - så jeg trækker mig tilbage.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 11-04-17 18:05

Fandt en løsning, så det virker nu.
Desværre kan jeg ikke give jer point, da i ikke kom med et direkte svar på mit spørgsmål. Men jeg takker for jer tid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-17 19:15

Hvad med at tegne løsningen - så vi alle kan lære lidt.