/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En svunden tid
Fra : svendgiversen
Vist : 290 gange
100 point
Dato : 28-03-17 20:14

Min kone ser lige nu optakten til en galla middag med det belgiske kongehus,
et lille land, men en stor handelspartner, og trods at de også kan fransk, meget undrer mig?

Talrige fra livgarden, der jo skal forsvare dronningen, stod stadig med de hvide bånd,
der hvor man jo skal sigte, hvis man vil nedlægge dem,
noget der jo forlængst er erstattet af slørede kampuniformer.

Og prins Henrik glimrede ved sit fravær, i stedet så vi en højtravende prins Joakim,
der ikke som de andre tog glorie fjerene af da, han kom ind.

Prins Henrik tog det mere afslappet, og mon ikke der sker ændringer, når han bliver konge??

Og hvem betaler, efter min mening spild af penge???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-03-17 21:14

Citat
Min kone ser lige nu optakten til en galla middag med det belgiske kongehus,
et lille land, men en stor handelspartner, og trods at de også kan fransk, meget undrer mig?
Hvaeeeee......undrer du dig over det belgiske kongehus kan tale fransk..?
Jamen, er du da ikke klar over, at den belgiske dronning bor på et slot nord for Bruxelles og selve kongeslottet ligger lige øst for centrum - så kan det vel ikke komme bag på nogen, at det belgiske kongepar kan fransk - især ikke - når man tænker på, at i Bruxelles er det franske sprog tæt på at dominere totalt.

Visse steder i Belgien tales der også tysk.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-03-17 21:23

Citat
Prins Henrik tog det mere afslappet, og mon ikke der sker ændringer, når han bliver konge??
Hans drøm om at blive Kong Henrik, kan han stikke skråt op i hans kongelige popo.

Citat
Og hvem betaler, efter min mening spild af penge???
Måske, måske ikke. Jeg synes at Kongehuset er en bedre repræsentant for Danmark end en præsident ville være.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-17 21:31

Nej det var ikke, at belgiere kan tale fransk, der undrede mig,

men vor galla livgarde, i kraft af tidens terror, sidst i London,
en eller flere teorister, der sneg sig ind,
kunne skyde hele dronningens vagtparade på få sekunder.

Det var også at vor fransk talende prins gemal ikke var til stede,
her kunne han jo rigtig hævde sig.

Og så hele opbuddet, med kors og bånd og stjerner på, en svunden tid.

Og alle de flotte dragter og dyre vogne, hvad har det ikke kostet og hvem betaler?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-17 21:58

Rettelse, selvfølgelig Frederik ikke Henrik.

>Prins FREDERIK tog det mere afslappet, og mon ikke der sker ændringer, når han bliver konge??

Og mon ikke det snart er på tide at dronningen overdrager tronen?
Så det ikke går som i England, hvor prinsen risikerer at blive senil før tronen.

Og måske er vort kongehus billigere end skiftende præsidenter?? Det sås også i det gamle Rom.

Men så må udgifterne frem i lyset og vægtes som alle andre stats omkostninger,
og her kommer galla middage vist til kort???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-17 22:43

Lad dog de Kongelige være i FRED, de giver jo Danskerne en masse læse/ brok - stof.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-17 23:12

Jeg synes simpelthen Prins Henrik (Ifølge Ekstra Bladet, Kong Henrik) er direkte pinlig. At rejse til udlandet, når vi har statsbesøg. Fuldstændig blottet for takt og tone. Han ydmyger da også Dronnigen, i den grad. Helt igennem en arrogant, uforskammet franskmand. Det eneste han orker, er jagt selskaber. Og ja, Prins Jokke (også EB) er lige så tåkrummende. Begge ringe respræsentanter, for Kongehuset.

Kan "oplyse" at Belgien er tre-sproget: Flamsk (nederlandsk) tysk og fransk. Kan huske der var store uroligheder, for år tilbage, netop på grund af sproget.

Kongen holdt tale, på alle tre sprog, ifølge konen. (Min altså). Jeg så det ikke, holdt mig til en god western.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-17 23:45

Citat
Kan "oplyse" at Belgien er tre-sproget: Flamsk (nederlandsk) tysk og fransk. K

Belgien er forsætligt ikke det eneste stedafhængige lokale hvor der tales flamsk, det samme gøres der ii Ildlandet.
Hvis nogen skal have opfisket andres geografikologi kan jeg til min behagelighed oplyse at er det ?? et forblæst indholdsområde den sydligste del af Sydamerika.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-17 11:02

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-03-17 18:12

Selv tak, Svend.

M.