/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Varm turbolader - hvor længe??
Fra : jegersolen
Vist : 182 gange
40 point
Dato : 26-03-17 19:49

Har en Kia Ceed Diesel med turbolader.
I kabinen er der en advarsel om at lade bilen gå i tomgang i 60 sekunder før man slukker motoren. Så turboen kan nå at blive kold.
Det er utrolig lang tid, især hvis man ikke har nogen pakkenelliker man lige skal samle sammen.

Er det nødvendigt med så lang tid til nedkøling. Og hvad hvis man lige har været en smuttur i Brugsen, skal den så også bruge et minut til at køle ned?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-17 21:46

Det har jeg aldrig hørt, men er opmærksom på hvis jeg kører lidt hårdt, eller efter motorvejskørsel, at give den tid, og det er også for at smøringen sker medens turboen er kommet ned i omdrejninger. Men din bil kan jo godt være skruet anderledes sammen. Hvad det så er for en, men jeg ville da nok lige tale med værkstedet, når nu der er en lampe der siger det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-17 21:50

Undskyld jeg så ikke at det var en Kia. Jeg har tidligere kørt i Hyundai i30, det var en årg. 2008 med 115 HK motor, og der var ingen lampe, det var på gefulen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-17 22:38

Citat
Er det nødvendigt med så lang tid til nedkøling. Og hvad hvis man lige har været en smuttur i Brugsen, skal den så også bruge et minut til at køle ned? [/CITAT
En turbo kører med uhyggelige mange omdrejninger, og er den først blevet varm og ikke kan køle ned? olie mangel eller andet - så ville jeg tage den advarsel meget alvorligt.
[CITAT] advarsel om at lade bilen gå i tomgang i 60 sekunder før man slukker motoren

Sikkert for at være sikker på at den er tilstrækkelig kølig - til at den virker ved genstart af bil/ turbo.
Hvis lejer/ andet i turbo bare bliver sat til køling? med fejl på, som du skriver - så kan de blive deforme og smadre turbohuset - næste gang der kommer tryk på den

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 27-03-17 08:34

Det er rigtig.

Fra driftschefen fra Danmarks Lodstjenester, har jeg at man installerede at lodsbåd motorer ikke kunne standses, før turboladeren var tempereret.

Og det for at reducere udgiften til konstant nye turboladere, fra når motor blev stoppet umiddelbart efter, at have ydet max.

Ligesom motoren - af hensyn til økonomien - aldrig blev belastet mere end 95% af maks ydelse.

NB: I stedet for tomgang i et minut, kunne du måske også kører forsigtigt - det sidste minut - (Er mit gæt).