/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Arduino og bootloader
Fra : nyfigen
Vist : 213 gange
300 point
Dato : 24-03-17 09:37

Jeg har købt en GEMMA 2 (den har sort PCB) fra Adafruit.
Jeg har installeret Arduino IDE (aktuel version) på min bærbare, der har Windows 10. Min bærbare har 3 USB-stik.
På GEMMA 2 er der to knapper (reset og tænd/sluk).
Når jeg resetter eller tænder ser jeg, at der kører et forudinstalleret program på GEMMA 2, der får en lille rød lysdiode til at blinke i nogle sekunder.

Som board i Arduino IDE har jeg valgt 'Arduino Gemma' og som programmer har jeg valgt 'USBtinyISP'. Med Arduino IDE har jeg skrevet et lille testprogram (kopieret fra hjemmeside), der får den lille røde lysdiode på GEMMA 2 til at blinke hele tiden.

Mit testprogram bliver kompileret uden fejlmeddelelser. Da jeg i første omgang kompilerede tog det meget laaaang tid. På højre side af min bærbare er der to USB-stik, hvor det ene bruges til trådløs mus og i det andet havde jeg sat GEMMA 2. På et tidspunkt byttede jeg om på de to ting, vupti: kompileringen gik nu meget, meget hurtigere!!!

Den meddelelse, som jeg får, når jeg uploader er:
"
Arduino: 1.8.2 (Windows 10), Board: "Arduino Gemma"

Sketch uses 372 bytes (7%) of program storage space. Maximum is 5310 bytes.
Global variables use 9 bytes of dynamic memory.
avrdude: Error: Could not find USBtiny device (0x2341/0xc9f)
"
Ovenstående er åbenbart en meget almindelig fejl, for den er nævnt på hjemmesiden med denne forklaring:
"That means the bootloader wasn't active. Make sure to press the button on the Gemma to activate the bootloader before clicking the Upload button."

Jeg læser det som om det er reset-knappen på GEMMA 2, der skal trykkes på, men det har jeg prøvet uden resultat.

Med venlig hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-03-17 10:06

Jeg kigger lige med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-17 10:23
Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 24-03-17 12:37

HEJ, NU HAR JEG LØST DET FØRSTE PROBLEM, DER GAV FEJLMEDDELESE.

Jeg havde overset, at der til Windows (men ikke til MAC og Linux) skal installeres drivere.

Jeg hentede Adafruits Board Drivers ved at downloade adafruit_drivers.exe

MEN NU KOMMER DER EN NY FEJLMEDDELELSE OM NOGET MED TRANSMISSIONSFEJL og der står, at jeg skal dobbelttjekke forbindelsen - men USB-kablet har virket fint hidtil, så hvorfor skulle det lige være gået i stykker.

Mvh nyfigen

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 24-03-17 16:24

HEJ IGEN

Jeg har nu skiftet USB-kabel, men får stadig den samme fejlmeddelelse:
"
avrdude: Version 6.3, compiled on Jan 17 2017 at 12:00:53
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

An error occurred while uploading the sketch
Using Port : usb
Using Programmer : usbtiny
avrdude: usbdev_open(): Found USBtinyISP, bus:device: bus-0:\\.\libusb0-0001--0x1781-0x0c9f
AVR Part : ATtiny85
Chip Erase delay : 400000 us
PAGEL : P00
BS2 : P00
RESET disposition : possible i/o
RETRY pulse : SCK
serial program mode : yes
parallel program mode : yes
Timeout : 200
StabDelay : 100
CmdexeDelay : 25
SyncLoops : 32
ByteDelay : 0
PollIndex : 3
PollValue : 0x53
Memory Detail :

Block Poll Page Polled
Memory Type Mode Delay Size Indx Paged Size Size #Pages MinW MaxW ReadBack
----------- ---- ----- ----- ---- ------ ------ ---- ------ ----- ----- ---------
eeprom 65 12 4 0 no 512 4 0 4000 4500 0xff 0xff
flash 65 6 32 0 yes 8192 64 128 30000 30000 0xff 0xff
signature 0 0 0 0 no 3 0 0 0 0 0x00 0x00
lock 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
lfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
hfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
efuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
calibration 0 0 0 0 no 1 0 0 0 0 0x00 0x00

Programmer Type : USBtiny
Description : USBtiny simple USB programmer, http://www.ladyada.net/make/usbtinyisp/
avrdude: programmer operation not supported

avrdude: Using SCK period of 10 usec

avrdude: error: usbtiny_transmit:
avrdude: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.

avrdude: error: usbtiny_transmit:

avrdude done. Thank you.
"
Der er sket det, at i menuen 'Værktøjer', hvor man kan vælge 'Port' kan man ikke mere vælge 'Port'.
På et tidspunkt kunne man vælge COM3, og så gjorde jeg det sådan "i blinde". Nu står der nederst på Arduino-vinduet: "Arduino Gemma on COM3" og jeg aner ikke hvordan jeg skal ændre det. Jeg har prøvet at tilslutte GEMMA 2 til alle tre USB-porte. Med det samme nedslående resultat.

Mvh nyfigen