/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svar omkring varmegenvindingsanlæg søges
Fra : Djkruntz
Vist : 218 gange
200 point
Dato : 22-03-17 00:07

Hej

Jeg har lige købt er hus men et nilan comfort 300 anlæg.
Styrepanelet til anlægget sidder i bryggers og jeg syntes at kunne læse mig frem til at anlægget
Måler rum temperaturen via denne.
Mit spørgsmål er så om placeringen af denne er særlig smart nå jeg i samme rum har en kondenstørretumbler med varmepumpe teknologi?

Forestiller mig at den ville være bedre placeret i alrummet.
Hører gerne om jeres erfaringer.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-17 00:33

Du kan i styringen vælge hvad den skal regulere efter. Klogeste er fast indblæsningstemperatur. En Comfort 300 er for sølle til at have noget magt til rumregulering. Så lad den sidde hvor den sidder og brug regulering efter indblæsning.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 22-03-17 13:10

Tak for svar 3773

Ok, så sætter man indblæsningstemperatur højt om vinteren for at få den til at genvinde om meget som muligt og Sætter den lavere om sommeren eller hvordan gør man det smartest?

Er det et dårligt anlæg eller er der noget specielt jeg skal forholde mig til på et nilan comfort 300?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-17 17:51

Næ. Stil den til 20°, du får alligevel ingen overtemperatur om vinteren. Og vær lige sigger på man ikke har monteret et elvarmelegeme, for så bliver du straffet hvis du vælger for høj indblæsningstemperatur. Om sommeren justerer du den ned til 15° for at få lidt glæde af nattekulden.

Sørg for det er ordentlig indreguleret (det er det normalt aldrig, idet selv firmaer som Airtjek der laver mange anlæg, sjusker helt enormt, eller ligefrem ikke har sagerne til det og slet ikke know-how'en).

Skift filtre foreskriftsmæssigt. Henvend dig ved et ventilationsfirma og køb et par m². Det er billigst. De færdigklippede er for dyre. Sluk ikke for anlægget, så får du skimmel og kondensvand i kanalerne.

Godt/skidt: Tja jeg ville ikke have det, idet jeg ikke vil eje et anlæg med plasticveksler. De fabriksmonterede filtre er alt for ringe efter min smag. Genvex Energy er et langt mere gedigent anlæg.