/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
HDMI splitkabel / boks - grafik
Fra : Jazz82
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 12-03-17 14:39

Hej !

Håber der er nogle der kan oplyse mig lidt. Jeg har en gammel (3 år) laptop med et HDMI stik. Jeg vil gerne tilslutte 2 skærme via af et HDMI kabler. Jeg har set, man kan købe en HDMI splitbokse (https://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/hdmi-4k-high-speed-splitter-1-til-2-sort.html), men er der nogle forringelse af billedkvaliteten ved dette og kan laptoppens grafikkort komme på overarbejde eller noget andet ?

Håber nogle kan svare på dette.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 15:21

Denne vil jeg tror kan bruges. Dit grafikkort bliver ikke mere belastet end med en skærm.
https://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/hdmi-4k-high-speed-splitter-1-til-2-sort.html
Men hvad er ideen med 2 skærme der viser det samme??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 15:24

Hvis du har 2 skærmudgange på din laptop f.eks. en HDMI og en DVi eller VGA, kan du koble en skærm til hver, normalt vil du i skærm indstillinger så indstille om du vil udbrede skrivebordet til dem begge, eller de bare skal vise de samme begge 2. Dette kræver selvfølgelig at de grafikkort understøtter dual skærm opsætning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 15:25

PS dit link ender blindt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 15:26

Citat
PS dit link ender blindt.
Nok fordi parenteserne er med i linket.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-03-17 18:28

Citat
Hvis du har 2 skærmudgange på din laptop f.eks. en HDMI og en DVi eller VGA, kan du koble en skærm til hver, normalt vil du i skærm indstillinger så indstille om du vil udbrede skrivebordet til dem begge, eller de bare skal vise de samme begge 2. Dette kræver selvfølgelig at de grafikkort understøtter dual skærm opsætning.

Af en eller anden grund bliver kvaliteten forringet hvis jeg beder mit eget grafikkort vise det samme på begge skrærme, men ikke hvis jeg breder skrivebordet ud over de to.

Da HDMI er en digital standard så tror jeg ikke at kvaliteten forringes når man bruger splitteren.

Kommentar
Fra : Jazz82

Dato : 12-03-17 19:04

Super ! Tak for svarene. MEN kan jeg ikke vise to forskellige ting på skærmene hvis de har samme HDMI stik ? Troede man kunne dele signalet ligesom laptoppens egne skærm som primær og en ekstern som sekundær !

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-03-17 21:23

Citat
Super ! Tak for svarene. MEN kan jeg ikke vise to forskellige ting på skærmene hvis de har samme HDMI stik ? Troede man kunne dele signalet ligesom laptoppens egne skærm som primær og en ekstern som sekundær !

Jeg tror ikke at det er muligt. HDMI-stikket er reelt en digital udgave af SCART-stikket. Det vil sige at der gennem dette blot flyder en strøm af billeder og lyd. Jeg har læst om at der også skulle være mulighed for internet gennem HDMI-kablet, men aldrig set det. Der er flere digitale forbindelser gennem HDMI, men jeg har for nyligt erfaret at der, ihvertfald i mit TV, er tale om een forbindelse til hver af primærfarverne (rødt, grønt, og blåt) samt lyd.

Kommentar
Fra : Jazz82

Dato : 12-03-17 21:34

Ok... tak

Så kan det jo ikke lade sig gøre, det jeg havde i tankerne. At tilslutte 2 eksterne skærme til min laptop og derefter bruge dem seperat til forskellige programmer. Så for at havde tre skærme i alt (2 eksterne + laptopskærmen) skal man havde 2 HDMI eller andet skærmstik ud fra laptoppen ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-03-17 21:55

Måske kan du bruge dette USB-grafikkort, dette giver mulighed for at have en ekstra skærm med et separat program:

https://www.avxperten.dk/usb-til-hdmi/?gclid=CJONjans0dICFUFmGwodxrcKZg

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 21:58

Hvis der er 2 skærmstik i din laptop kan du max. udbrede skrivebordet til de 2 eksterne, det giver jo ingen mening at udbrede skrivebordet til at omfatte laptop skærmen og en ekstern skærm. I nyere laptops er der 2 hdmi, eller en kombination af 1 hdmi + en display port.

Kommentar
Fra : Jazz82

Dato : 13-03-17 11:56

Der er kun ét HDMI stik i laptoppen men jeg ønsker 2 eksterne skærme (større skærme) tilsluttet. Det kan så ikke lade sig gøre, hvis jeg forstå dig (Brassovitski) rigtigt (?)

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-17 12:06

Citat
Der er kun ét HDMI stik i laptoppen men jeg ønsker 2 eksterne skærme (større skærme) tilsluttet. Det kan så ikke lade sig gøre, hvis jeg forstå dig (Brassovitski) rigtigt (?)

Næppe med det eksisterende HDMI-stik. Men med et ekstra grafikkort til USB kan du. Jeg har lige givet dig et link.

Godkendelse af svar
Fra : Jazz82

Dato : 13-03-17 14:10

Tak for det !

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-03-17 20:41

Kode
Denne vil jeg tror kan bruges. Dit grafikkort bliver ikke mere belastet end med en skærm.
https://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/hdmi-4k-high-speed-splitter-1-til-2-sort.html
Men hvad er ideen med 2 skærme der viser det samme??
. Jeg tror faktisk godt du kan udvide skrivebordet med denne splitter, prøv at kontakte av-cables, de kan sikkert forklare hvordan det virker.