/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er det skimmelsvamp angreb bag køleskab?
Fra : boyelauritzen
Vist : 263 gange
200 point
Dato : 10-03-17 08:42

Mit gamle byhus fyldt med skimmelsvamp, er netop malet med Bekkers hvide plastik malling.

Bag køleskab - der ikke har været tændt - ser jeg fugtproblemer på maling der kun er 1-3 mdr gammel.

Er det skimmelsvamp angreb, eller er det ...?

For at undgå gentagelse af problem, etablere jeg friskluftindtag under køleskab, der står 10 cm over gulvniveau.

Måske bør jeg og etablere friskluftindtag - rør D=150 mm - fra lyskasser ved kældervinduer og til op under vask, opvaskemaskine, ... ?

http://peecee.dk/upload/view/465581
http://peecee.dk/upload/view/465582

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-17 08:57

God ventilation under , bag og over køleskab og alle møbler tæt ved væggen er ikke at foragte i gamle huse. Du skal nok tjekke, om huset er regntæt, og om der stiger fugt op igennem soklen. Derudover er 5 minutters gennemtræk to gange i døgnet heller ikke at foragte. Ventilation om opvasker, vask med videre: Kig og snus!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-17 08:59

Der skal altid være luft omkring et køleskab.
Du skal også sikre, at afrimnings afløbet lander ovenpå kølemotoren hvor varmen fra motoren får vandet til at fordampe op gennem udluftning over køleskabet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-17 09:02

Med hensyn til maling: Hold dig til noget, der kan ånde. Den væg, du viser, ville have meget bedre af hvidtekalk! Hvis du også har malet byhuset udvendig med plasticmaling, har du bedt om problemer, for så kan det ikke komme af med fugten. Pudsede, kalkede og vedligeholdte huse holder i århundreder. Begynder man at smøre plastic på, begynder også problemerne.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-03-17 10:55

Tak for foreløbige råd, med hvad er udtrækningerne?

Fugten stammer fra vandforsyningen utætte rør i gaden i +10 år, og eller naboers utætte stikledninger.

Skimmelsvampe angrebet i hele huset har gjort det uegnet til beboelse, skimmelsvamp der ikke lod sig nedkæmpe fordi vandforsyningen - via utætte rør - konstant pumpede vand ind under huset.

Vandet løb nærmest gennem kampesten i sokkel / kældermur, uden at ville tage ansvar som skades forvolder.

Den megen vand i huset har medfør skimmelsvamp overalt i huset og har gennemrustede søm og så 100 år gamle skifferplader i gavl falder ned, ligesom styrken er væk i murværk, hvor der har været anvendt kalk i mørtel. Murværk der blev bygget over jordoverfladen en nu 1 meter under jordoverfladen.

Efter vandforsyningen juni - maj 2014 etablerede nye rør og stikledninger i gaden, er udtørring af mit byhuset mulig.

Naboerne har haft fyldt deres kældre og forsøgt at holde vand ude med vandtætte gulve, ...

Det betyder at vand - ophobet under deres huse - kun kan fordampe gennem min kældre mure.

Hvorfor jeg stadig har fugt op gennem vægge :-/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-17 11:52

Fordi der stadig er vand under dit hus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-17 13:11

Invester i en affugter placeret i kælderen. Den bruger ganske vist elektricitet, men fra de bedste af slagsen får du 4-5 kiloWatt varme for hver forbrugt kiloWatt. Hjemme i det byhus, jeg bor i, er kælderen det tørreste og varmeste sted i huset i vinterhalvåret.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-03-17 17:24

Ud fra dine billeder ser det også ud til du har saltophobninger i dit mureværk, på grund af fugt gennemtrækninger (mureværk smuldre).
For at undgår disse problemer i fremtiden, skulle du måske overveje om ikke det er på tide at få lavet et omfangsdræn og faskine rundt om huset, før du overhovedet begynder andet renovering/malearbejde indvendigt.

Om ikke andet skal du først og fremmest sikker dig at vandet bliver ledet væk fra huset, før du overhovedet begynder at udtørre mureværket, med affugter, varmekanoner, blæser m.m., da det kan gå hen og blive en meget dyr fornøjelse i form af EL.
Især, alt efter hvor medtaget og hvor meget fugt der er i dit hus, kan der gå måneder hvor affugter kører i døgndrift.

Ud fra din beskrivelse og uddybning, kan det gå hen og blive en meget dyr omgang.
Umiddelbart kunne det tyde på et forsikringsspørgsmål, sagsanlæg, som kan trække ud i årevis, hvis ingen vil tag ansvar.

Hvad med at start med at få fat i en byggesagkyndig (syn og skøn) og få en udredning på hvad der skal lavet/pris og herefter lavet et sagsanlæg.

McBobo

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-03-17 19:43

Ja, uha det lyder ikke godt. Har du ikke haft nogen til at kigge og rådføre dig med, således du kender omfanget af skimmelsvampen og muligheden for at slippe af med den?

Tænker du kan få lidt info på denne side
http://www.sbi.dk/indeklima/fugt-skimmel/anvisning-renovering-af-bygninger-med-skimmelsvampevekst/sammenfatning-renovering-af-bygninger-med-skimmelsvampevekst

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-03-17 22:38

Tak for kommentar: "saltophobninger i dit mureværk, på grund af fugt gennemtrækninger (mureværk smuldre)."
Hvis blot det er saltudtræk gennem plast maling pga. fugt. Er jeg rolig.

Da jeg er ved at etablere friskluftindtag under køleskab og under opvaskemaskine, så fugt fra naboer kan fordampe.

NB1: Et byhus er et rækkehus - bestående af forskellige huse, så omfangsdræn er ikke muligt.

NB2: Måling af omfanget af skimmelsvamp koster +50.000 kr, og uden at have udsigt til at vinde retssager, er det blot penge ud af vinduet. Men overvejer stadig småsag med ejerskifteforsikringen der blot nævner: "Almindelig fugt".

NB3: Har netop hørt Webinar fra IDA om skimmelsvampe sager: En advokat udtaler at det er et "tagselvbord", for advokaterne, rådgivere, mm...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-03-17 00:35

Okay boyelauritzen. Noget af et projekt du kan se frem til.

Nu ved jeg ikke, hvor meget handy-man du er som husejer, men hvis du vil saltophobninger/saltudblomstringer til værk 100% skal du i gang med mur hammer, murfræser eller andet værktøj, og få fjernet alt puds/maling fra alle ydervægge så de står fuldstændig rå og kan ånde frit. "Det gælder selvfølgelige også vægge med skimmelsvamp". På vægge med skimmelsvamp er det vigtigt at svampene bliver slået ihjæl inden nedtagning af puds/maling med f.eks klorin, rodalon eller andet professionelt svampemiddel, så man ungår at skimmelsvampen sætter sig/gror andet sted i boligen. For at være 100% sikker på at skimmelsvampen er død, kan man påføre svampemiddel af 2 omgange med et par dages mellemrum med en havesprøjte.

Samtidig med denne proces kan man etableres udluftningskanaler i studsfuger med studsfugerør/gitter på udvendig murværk, så der skabes ventilation i hulmur. På den måde skabes muligheder for vandafgivelse ved fordampning fra de indvendige murflader.

Herefter er det bare at vendte og sikker sig før næste byggeprocessen/fase, at årsagen til fugten er/bleven fundet/stoppet og måle fugtindholdet/procenten løbende i murværk. (er den opadgående/nedadgående, kold, klam fugtige)
Der findes forskellige fugtkriterier, alt efter om det er Beton, Gasbeton, mursten m.m.

Derefter kan man så enten pudse væggende op igen, eller opsætte gibsvægge med dampspærre og ny isolering.

Om ikke andet, start med at kontakte en byggesagkyndig, så du kan få dig et overordnet billede af skaderne omfang..... Held og lykke.

McBobo

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 13-03-17 06:20

Tak McBobo
Jeg er påbegyndt installation af friskluftsindtag bag køleskab og bag opvaskemaskine, så jeg får udtørret mur.
Har opgivet at dræbe skimmelsvampen i huset - der er overalt - men håber at kunne standse vækst, ved udtørring med almindelig ventilation gennem nye friskluftindtag, f.eks. hvor køleskab og opvaskemaskine står op ad væk til nabo's fugtige hus.
Boye