/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer slukker og starter
Fra : o.v.n.
Vist : 342 gange
200 point
Dato : 06-02-17 12:50

En af mine computere er begyndt med at selv at slukke uden varsel mens jeg bruger den, den forsøger selv at starte igen men kun i nogle sekunder så slukker den igen og forsøger at starte, jeg gættede på strømforsyning og i aftes satte jeg en ny strømforsyning på og havde computeren kørende flere timer til jeg selv slukkede, her i morges opdagede jeg at computeren kørte eller rettere den var startet men før jeg fik tændt skærmen genstartede den igen.
Jeg bruger kun computeren til at surfe på nettet + at der er en harddisk i som jeg bruger til fil backup fra de andre computere så varme kan vist godt udelukkes, den er blæst ren.
Det er efter min bedste overbevisning en hardware fejl men hvad er der galt?
Styresystemet er Linux Ubuntu 16.04LTS
Kategorien PC'er er valgt fordi jeg tror det også kunne ske hvis der var Windows på computeren

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-02-17 14:57

Der er mange muligheder, men som du selv er inde på er det nok en hardwarefejl.
Prøv dette:
Åben maskinen træk alle ledninger/stik ud af fatningerne, en efter en, og sæt dem på plads igen, et par gange af og på. Det samme med RAM-mene.
Dette kan muligvis afhjælpe en halvdårlig forbindelse.

Hvis dette ikke hjælper så, prøv evt. at skifte RAM, eller kør et RAM tjek program.

Sæt overvågning på diverse temperaturer, CPU, GPU osv. og tjek om der er noget mistænkeligt.
Selv om maskinen er ren, kan CPU køleblæseren være beskadiget så den ikke kører på fulde omdrejninger og dermed ikke køler nok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-17 20:48

Hvis den kun surfer så ville jeg lige lægge en ny ubuntu på og vælge overskrive den eksisterende.
Måske en mindre krævende udgave eks. Lubuntu.

Jeg har set det på en HP computer som har haft lidt vrøvl - selv efter geninstallation med originalt sæt fra HP lavede den genstart. Måske på grund af opgradering til win 10.

Læste jeg rigtigt, at du bruger samme harddisk til backup og surfing.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-17 15:28

Frem med støvsugeren! (Manuel rens!)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-02-17 23:31

Tænkte også på blæseren - men prøv at se efter i BIOS, der kan du se forbrug og varme - eventuelt sæt Bios højere i TEMP? hvis den er for lille, ved ikke hvad den skal være, men mellem 0 og max 100* nogle har temp på over 110 hvilket sikkert ikke er godt for en CPU, min egen ligger som regel på 50-70* men stiger betydeligt når den kommer på arbejde, dog aldrig over 90*

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-17 01:26

Det har ikke noget med varme at gøre det er helt udelukket, hvordan skulle varme få computeren til at starte af sig selv midt om natten for at genstarte i en uendelighed uden nogensinde at brugeren er logget på?
Det jeg skrev var at computeren kørte perfekt efter at have fået en ny strømforsyning indtil jeg selv slukkede, en gang i løbet af natten gav den sig til at starte og slukke utallige gange helt af sig selv, nu kan jeg ikke holde liv i computeren så længe at log ind siden kommer den genstarter før.
Jeg bruger ikke samme harddisk til backup som styresystemet ligger på, der er flere harddiske i alle mine computere undtaget den bærbare

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-02-17 06:29

Har du prøvet det jeg skrev 06022017?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-17 12:09

Nej jeg har ikke afprøvet nogen af forslagene, jeg har flere computere så den her får lov at vente til jeg får tid engang i weekenden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-17 12:57

Lige nu er jeg på med problem computeren, den har kørt nogle minutter og opdateret uden problemer, måske genstarter den lige pludselig.
Det der undrer mig mest er at computeren forsøger at starte selv om jeg har lukket ved at klikke på Luk ned, jeg slukker ved kontakten indtil mysteriet er løst.
Jeg tror ikke på at der skulle være et problem med varme, rummet er computeren står i er ikke opvarmet så temperaturen er cirka 10-12 grader og der er ingen sider på kabinettet endnu, CPU blæseren kører og computeren er rengjort

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-17 14:12
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-17 02:22

Tak for link som jeg afprøver sidst på weekenden, der er travlt på jobbet så i hører ikke så meget til mig et par dage

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-03-17 01:19

Tak for svaret molokyle. Jeg tror det er en fejl på harddisken at disken simpelhen går i stå men du gjorde flere forsøg så point til dig

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 01:33

En harddisk der går i stå for ikke computeren til at starte af sig selv midt om natten. Er der en reset knap på maskinen, så kan det være en løs forbindelse til den, eller en dårlig forbindelse tal tænd /sluk knappen.