/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Anti-virus.
Fra : Mosebaek
Vist : 492 gange
300 point
Dato : 27-01-17 11:22

Vil gerne høre hvilke anti virus programmer, i kan anbefale.

På min nye bærbare, med Windows 10, er der installeret McAffee. Betalings ver. Men der er kun få dage tilbage af virkning. Den billigste koster noget med 220,- årligt. Er den pengene værd ???

På vores Win7 og WinXP maskiner, bruges der "kun" AVG free. Det har virket udmærket.

Jeg har endda set en liste, hvor denne AVG free, lå helt i toppen. (Nej, det var ikke en AVG reklame)

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-01-17 11:27

Har selv brugt AVAST i den gratis udgave i mange år med fremragende resultat.
De har samtidig en masse gode værktøjer oven i købet...

https://www.avast.com/da-dk/lp-ppc-windows10?device=c&gclid=Cj0KEQiA_KvEBRCtzNil4-KR-LIBEiQAmgekFw2Z1ptAsWKDTSPpYgh9Bw0SYK2GlgFI6KJMDONq_UIaAmeQ8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 11:40

Er du tilfreds med AVG så hold fast ved det, Virus er ikke det store problem for almindelige brugere, det er Spyware der er den værste synder, og der er Malwarebytes det bedste også i gratis udgaven.
Spørgsmålet kan så være om din Firewall er god nok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 11:45

Bruger selv AVG og ´bytes´ AVG har gennem de sidste par år fanget et par enkelte ting - som ´bytes´ opdagede på samme tid.
Eneste forskel på begge gratis udgaverne er at de ikke er uptodate før en uges tid efter købe udgaverne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-01-17 11:59

Et interessant kommentat:
Citat
Vi har her i familien kørt 6 år med 5 Windows 7 bærbar PC online 24/7 - vi bruger kun Windows 7 indbyggede "defender" og "firewall". Med Windows 7 opdatteringer slået fra.

Ikke ét eneste problem har vi haft. Konklusionen er klar, det kan ikke betale sig at bruge antivirus programmer. De fylder op på disken, bruger CPU tid, og indfører blot flere problemer end de løser - hvis de overhovedet løser nogen problemer. Tværtimod stoppede alle problemerne ( altid fiktive) da vi smed al antivirus ud af vores maskiner.

Er man i tvivl kan man bruge Bitdefender free online scanner, eller andet af og til for at sikre sig man er OK - og man er OK.

Antivirus programmer er salgsgas der spiller på brugernes skræk.

Hvad er bedre til at beskytte Windows end Windows selv ?

Fra: http://www.computerworld.dk/art/236634/stor-sikkerhedstest-her-er-det-bedste-antivirus-program-lige-nu

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-17 12:11

Den største risiko i dag er det såkaldte "ransomware" hvor du kan nakke din computer med et enkelt klik, på en tilsyneladende uskyldig side / mail.

Det eneste der hjælper mod ransomware er total backup på en ekstern harddisk.

Avast og AVG regnes for at være gode begge to.
Jeg bruger selv Avast og Zonealarm på forskellige computere .......................gratis.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 27-01-17 12:45

Det er en ´hellig´ ting blandt brugerne - lidt som købe ny bil.. - nogle anbefaler mens andre hakker det ned.
Jeg har som skrevet selv AVG og det gennem 10 år snart og det passer sig selv, og bruger ikke synderlig kræfter på samme.
Dog har jeg lige skiftet tilbage til den ældre udgave, da jeg ved sidste store opdatering fik ny brugerflade, som jeg syntes var helt hen i vejret at bruge især Firewall, men det kunne jeg sikkert også vænne mig til.

Bare ærgeligt at alt skal laves helt umuligt at bruge når der er opdateringer til programmer, man skulle jo tro at programørerne syntes det var nemmere med et par enkelte klik med musen var at foretrække frem for at skulle bruge 10 klik - men nej, man skal efter hånden klikke en evighed for at komme frem til det man skal bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-17 13:48

De "stakkels" programører skal nok helst vise, at de laver noget, overfor firmaet.

På denne computer har jeg vist glemt at lægge noget antivirus ind, opdager jeg, så jeg prøver lige AVG.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-17 14:00

Jeg ER blevet angrebet med AVG installeret i et par perioder hvor jeg ikke lige havde råd til at købe.
Typisk er det 3 angreb på een gang, malware og hijacker, den gratis AVG snupper de to, hvorefter der står i programmet at hvis man køber er det en udvidet version som kan fjerne resten.

Det damned salgspis gider jeg ikke, og ved næst givne lejlighed køber jeg Kaspersky som har egen firewall der slår den i Windows fra .......... en krone om dagen for at være ordentlig beskyttet er mindre end net og strøm koster, den sætter også ekstra sikkerhed ind i det øjeblik jeg skriver kodeord på Nem-ID
McAffee hører jeg nu ikke om skulle være dårlig, og 220 kr er ikke så dyrt som Kaspersky.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 27-01-17 14:04

min erfaring er det bedste og billigste ( gratis ) er bitdefenders og den findes også i en ransome version

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-17 14:05

Citat
Tværtimod stoppede alle problemerne ( altid fiktive) da vi smed al antivirus ud af vores maskiner.

Hmm, Norton var notorisk kendt for at sløve og svært at afinstallere.
Tit sker der også det at når man skifter AV bliver det gamle ikke renset helt ud, og så sløver det, samt at hvis det er længe siden at computeren er blevet geninstalleret fra bunden er den sandet til, det sløver alt sammen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 27-01-17 14:06

glemte lige at sige at avg sælger mail adresserne

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-01-17 14:13

Foreløbig tak for indlæg. En gammel Thybo "sejer": Det var det, smedens kat døde af. (Tak altså).

Her på min XP komputer, har jeg AVG zen. Der kom en opdatering i går, som den ikke kunne forløse.
Derfor måtte der en større reparation til, som også lykkedes.

Apropos denne fra kommentar feltet, længere oppe:
Citat
Med Windows 7 opdatteringer slået fra.

"Slået fra"!!! Flere år siden jeg fik opdateringer til denne her WinXP. Har aldrig kørt bedre.
Men det er nok ikke noget, man skal anbefale. På Win10`eren, har jeg da også tænkt mig, at holde det ved lige.

På Win7 bærbar, er opdatering SLÅET FRA for tiden.
Der kom en opdatering hver gang vi slukkede. Lydende således:
"An update is available that adds South Sudan to the list of countries in Windows".

Jeg mener ikke at have noget med Syd Sudan at gøre. Men de er vanskelige at slette. Molo gav mig en anvisning, på et tidspunkt. Men jeg har ikke fået det gjort endnu.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-17 15:10

Tja så kom den avg lige ind.
Det fik også lidt at lave...............
Den kører her på min nyerhvervede Toshiba !7" (gratis) med ny win 8.1 (400 kr)
Der gik total kludder i opgradering til win 10 ...............................så fik jeg den.
Bare det nu ikke kommer til at gå for hurtigt - så jeg ikke kan følge med.

Ps. Mosebæk - De der Thyboere flytter de sig når man dytter, eller skal jeg montere mit vildtgitter, når jeg skal ræse rundt i Thy til sommer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-01-17 17:09

For en sikkerheds skyld, må du hellere montere giteret. Og gerne en skibs sirene. Så sent som i aftes, havde jeg nær kørt en kvinde ned, der kom gående, i HØJRE vejbane. For at det ikke skal være løgn, havde hun en LØSGÅENDE hund med, der sprang over vejbanen, lige foran mig.

Kun ved resolut indgriben af motorvogns føreren, undgik man en fatal påkørsel.
Der lå så en bil mere ret tæt bag ved mig, ellers havde jeg lige holdt, og ønsket hende tillykke med, at hun stadigvæk var i live.

Her, lidt inde i landet, forsøger vi, så vidt muligt, at overholde færdselsloven. Men kommer du i nærheden af Hanstholm, skal du regne med de har deres lokale færdselslov: Den der kommer først, har ret. Gælder også parkering. Her holder man gerne, tværs over 2 båse, hvis det varer for længe at styre ind i èn.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-01-17 18:31

Jeg har i flere år brugt Zonealarm Extreme Scurity http://www.zonealarm.com/
Det er både en ganske god antivirus baseret på Kaqspersky's software (har scoret topkarakterer i flere år) og et af de allerbedste firewalls som findes. Den indeholder også en mulighed for at kunne spore sin bærbare hvis den skulle blive stjålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-17 21:25

Tja - så blev den AVG afprøvet...............................og smidt ud igen.
Det kan godt være den er god - men for mig var den alt for agressiv, og ville hele tiden have mig til at installere og afprøve noget mere, og købe købe købe.
Så her holder jeg mig til Avast og Zonealarm.

Nå men hvis det viser sig at den har ryddet for meget op, har jeg en nyere total backup klar.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-17 23:49

Virus er ikke den største trussel uden på det store stygge internet, lige for tiden er det som allerede nævnt ransomware som kan låse alle filer på computeren.
Jeg er gået fra de gratis antivirus og betaler nu for Internet security
Programmet hedder Bitdefender og det koster under 1 krone om dagen at beskytte op til 3 computere, programmet er helt i top i alle tests de senere år, jeg begyndte med den gratis Bitdefender men har taget skidtet videre og købt programmet som skulle kunne beskytte filer fra ændringer der kommer udefra, jeg har heldigvis aldrig været angrebet at noget så jeg ved ikke om der er noget om snakken at filer ikke kan krypteres af et udefra kommende program:
https://www.bitdefender.com/solutions/internet-security.html
programmet er på engelsk og kan ikke sættes til dansk men det ser jeg ikke som et problem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 10:16

Men det største "sikkerhedshul" er så absolut brugeren.
Ransomware bygger på brugerens klik-aktivitet, og det er svært at sikre sig mod klik.

Så den eneste sikkerhed er totalbackup af harddisken ud på en ekstern harddisk / memorystick.
Og så at gemme filer billeder mail osv. på ekstern medie.

Det tager kun en lille time at lave total backup og en lille time at lægge tilbage igen.
Men det kan tage flere dage at genoprette eks. win 10 og fremskaffelse af alle programmerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-01-17 12:00

Citat
Men det største "sikkerhedshul" er så absolut brugeren.

Helt enig i, også hvad angår virus. Derfor besøger jeg heller jeg aldrig "de grå sider".

Citat
Så den eneste sikkerhed er totalbackup af harddisken ud på en ekstern harddisk / memorystick.

Hvordan er det nu li`e, man gør det ???????????????????????????

Citat
Og så at gemme filer billeder mail osv. på ekstern medie.

Det har jeg gjort i mange år. Og for at være idiot-sikker, har jeg det på 3 - 4 identiske USB`er. Så hvis een strejker.......
Men selve systemet, har jeg aldrig prøvet at ta`backup af. Selv om jeg har haft komputere, siden de hed 80386. (Min første, bortset fra Commodore 64).

Er en bangebuks, når det drejer sig om system-filer.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 14:29

Jeg anbefaler ikke decideret dette system. (så ovn behøver ikke at mene noget andet)
Men jeg bruger det system som hedder AOMEI backupper.

http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Og vælger den gratis udgave (standard)
Jeg installerer den, og den er klar til at tage en backup af dele eller hele harddisken.
Tilslut harddisk eller memorystick og lav en mappe med dato (normalt godt nok med 32GB)
Start Aomei
vælg backup
vælg Disk backup (hele harddisken)
vælg din harddisk (step 1) som er Disk 0
klik på harddisken så den er markeret ok klik på add
vælg hvor backup skal ligge (stedp 2)
Find dit eksterne medie og åbn din mappe (den med datoen)
Så er du klar til at lave backup.................................som tager et stykke tid
start back up
Når den er gået i gang kan du sætte hak i sluk computeren når den er færdig.

For at kunne genskabe på en anden harddisk er det bedst at bruge en LIVE cd som laves ved hjælp af Aomei programmet.

Start Aomei
vælg utilities
klik på create bootable media
sæt prik ud for windows pe
next
vælg så den med UEFI boot mode
nu kan du vælge og gemme til senere brug som iso fil
eller på en CD
eller på en memorystick

Grunden til at jeg vælger hele harddisken er at nyere computere bruger GTP i stedet for MBR,
som giver plads til flere primøre partitioner hvor fabrikanterne kæder partitionerne sammen for at kunne lave genoprettelse......................undtagen når harddisken er gået helt ned.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 14:34

den smuttede lige

så next
læg en alm Cd i og luk skuffen.

Så burde du være rustet til en total backup.

Når du vælger harddiske til sådanne operationer er det vigtigt hele tiden at vide hvilken harddisk du peger på i programmet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-01-17 19:52

Tak Eyvind. Det varer vist lidt, inden jeg får det ind under huden. Jeg skal først have købt mig en ny stick.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 20:44

Ok bare giv dig tid.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-17 10:32

Tak for svaret mig-selv. Jeg vil også installere AVG, når det inden længe bliver aktuelt.
Lige et tillægs spørgsmål: Hvordan går man tilbage, til en ældre version.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-17 10:55

Citat
Hvordan går man tilbage, til en ældre version.

Ældre version af hvad.