/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Pensionsopsparing - spørgsmål
Fra : mabou
Vist : 361 gange
100 point
Dato : 21-01-17 23:11

Hej.

Er der nogen der har en ca. % sats for pensions indbetalingen fra arbejdsgiveren.

Grunden til jeg spørger er fordi jeg var på arbejdsmarkedet i 6 år inden jeg forsatte min uddannelse

I de 6 år havde jeg en gennemsnitlig løn på ca. 25.000 pr. Mdr. før skat.

I alle 6 år blev der indbetalt til min pension af arbejdsgiveren.

I år tænkte jeg at jeg hellere måtte prøve at logge på min konto og se hvor meget jeg egentlig havde fået sparet op i sin tid.

Det viser sig jeg kun har 10.900 kr på min pensionsopsparing. Dette overrasker mig, da jeg troede jeg havde mere end det.

Mit spørgsmål er om det virkelig kan passe der er blevet indbetalt så lidt igennem 6 år?

Har ingen lønsedler fra mit tidligere arbejde, så kan ikke checke op på det.

Et andet spørgsmål er om det ikke vil være bedst for mig måske at investerer i nogle aktier istedet for at have dem stående hos PFA pension.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-01-17 23:43

Det er godt nok ikke meget. Typisk 8% fra arbejdsgiver og 4% fra dig selv burde give meget mere.

Kan du se bevægelser på kontoen?

De skal også have noget for at administrere kontoen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-17 23:54

www.pensionsinfo.dk og snak så med din fagforening. Du er vist blevet snøret.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-17 06:24

Der kan være mange årsager til det lille beløb, et pensionsselskab som har været dålig til at investere, og så er der jo stadig krise, samt at gebyrer svinger fra selskab til selskab.
Jeg har en i PFA, den gav godt under hele krisen, en anden hos Danske bank tabte jeg 25.000 på i starten af krisen, men det var en stor kapital og Danske bank tabte færrest for deres pensionskunder under krisen i forhold til et par andre banker,det kan jo ikke undgås at næsten alle taber under en hård krise hvor aktierne rasler ned og afkast bliver små, det mest sikre er realkreditobligationer, men der er ingen salgsgevinst (fast kurs på hver enkelt serie) og renterne er små.

Tal med din bankrådgiver, de ved hvem der er dårligst til at investere, små løse pensioner som din kan blive ædt op af gebyrer, og der er flere muligheder.
Du kan ophæve den og få pengene ind på en anden konto som indestående, men du skal betale over 50 % i skat da den er ophævet før tid, den må jo ikke hæves før pensionsalderen, så der bliver trukket en ekstra strafskat på 20 % idet både du og arbejdsgiveren har skattefradrag for indbetalingen.
Hvis banken mener at den kan beholde værdien (afhængig af kommende aktiekriser) kan du lade den stå, eller lade den overgå til bankens anbefalede som kan blive deres egen, men i givet fald vil jeg anbefale fortsat indbetaling som er fradragsberettiget, hvis du kan klare en hund om måneden er det måske nok, og står kapitalen i realkreditobligationer er der stadig gebyr, men tab bliver der ikke.
Når kapitalen vokser igen kan du vælge at investere 25 % af den i "usikre aktier" de giver mest i gevinst, men man kan også tabe dem...........det kræver lidt is i maven, men hop ikke på den første anbefaling fra banken hvis de pludselig kontakter dig for at købe aktier, de arbejder lige så meget for dem selv, klart.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-17 06:54

PS

Kapitalen kan du overføre til en ny konto hvor indbetalinger og investeringer hviler, den vil trække almindelige renter, men kontoen er låst, dvs at det er dine egne penge, men du kan ikke hæve dem umiddelbart, og de kan ikke kræves af kongens foged eller foranledige modtræk hvis du skulle ryge på kontanthjælp, nedre grænse er 50.000 kr før skattetræk, som først kræves hævet et halvt år på kontanthjælp ...... folk skal ikke røvrendes fra dag 1, men mange er blevet tvunget efter 2 år på a-kasse dagpenge, noget pis for folk som har arbejdet i mange år, det går også ud over de syge.

Min kapitalpension hos Danske Bank bestod fra starten af 2 konti, den første til de månedlige indbetalinger som blev overført til investeringskontoen når beløbet voksede.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 22-01-17 09:50

Min arbejdsgiver har indbetalt hver måned som de skulle. Arbejde på Danmarks bedste arbejdsplads.

Fejlen ligger ikke hos dem, men snarere hos PFA.

Kan de bare investere mine penge og tabe dem alle sammen uden mit samtykke?

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 22-01-17 09:53

Har læst jeres 2 gode forklaringer/ svar.

Men har utroligt svært ved at overskue hvad jeg skal gøre nu.

Hvad ville i gøre hvis i stod i min situation..

PS jeg kommer først i arbejde om 3 år, når jeg er færdig med mit studie.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-01-17 09:56

Når penge tabes spørger de IKKE om dit "samtykke"

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-01-17 10:23

Det er du ikke den eneste der er overrasket ov - at der står så få penge på "kontoen"! Du skal imidlertid være opmærksom på, at der i stort set alle pensionsaftaler af den type, indgår person-risikoforsikrionger, som fx erhvervsudygtighed (som er meget dyr) og risikoforsikring ved død, samt "sygedomsforsikring".
Disse tre forsikringer betales af den til enhver tid indbetalte præmie, og udgør en ikke så lidt del af det indbetalte beløb, hvorfor selve pensionsdelen skrumper en del ind!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-17 12:31

I de fleste pensionsopsparinger bestemmer man delvis selv hvordan pengene skal investeres, og har så eget ansvar, det kræver så at man følger med både i politik og på børserne og har fornemmelser.

Banken har intet ansvar, kun hvis de har anbefalet temmelig dårlig investeringer, der har været sager hvor banken er blevet dømt, men de skal være grove.
For 20 år siden ringede min bankrådgiver og spurgte om hun måtte ivestere 30-40.000 i japanske aktier, ingen firmaer nævnt da de som regel ligger i puljer sammen med andre opsparere, i min bank heder det Danske Invest, men lige i de dage skete der ting og sager hurtigt i Fjernøsten hvad fremgik i nyhederne, så jeg anede uråd og takkede nej, og sagde til hende at jeg havde fulgt med i verdenspolitikken såjeg synes at det gik for hurtigt op .............. jeg fik ret, de røg hurtigt ned igen lidt under det investerede.
Børsmæglere er drevne rotter i faget, men de har jo også computere til hjælp, og kan købe og sælge de samme aktier på få minutter.
Arbejdsmarkedspensioner med løbende udbetalinger (tillægspension) som ATP og dem der er tegnet via lokale overenskomster har du ingen indflydelse på da de er kollektive, der kan så være en engangsudbetaling af en mindre forsikringssum til en ægtefælle når man dør, og de kan mere eller mindre være sammen med andre aftaler, en livsforsikring, helbredsforsikring eller fritidsulluýkkesforsikring, det er helt op til fagforeninge og deres medlemmer at finde den rigige sammensætning, ulykkesforsikring bør man altid have privat ved siden af for at dække sin familie.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-17 12:41

@alka

Jeg var et par år under overenskomst hvor pension blev indbetalt til PFA, da jeg blev fyret lod jeg den stå da hovedkapitalen var fin og var til kontant udbetaling, den blev 3-doblet på 6 år, men småstumperne af forskellige tillæg gled ud da de var kollektive
Nå, jeg hæver hele skidtet, eller noget af det til januar 2018, jeg har 3 kontante pensioner, men er hæmmet af sygdom så der bliver nok ingen udlandsrejer ........handicaprejser gider jeg ikke, jeg er ikke et børnehavebarn og vil selv n´bestemme netværket.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 23-01-17 16:04

Tak for svaret LuffeA.

Tak til jer alle for de fine svar

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-17 19:25

Selv tak