/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Arbejde eller uddannelse
Fra : wezzler
Vist : 425 gange
160 point
Dato : 26-06-03 09:19

Jeg står pr. 01.08.2003 som uddannet kontorassistent indenfor regnskab/logistik og skal flytte til Århus med kæresten.

Problemet er at jeg endnu ikke ved hvad jeg vil - arbejde eller uddanne mig videre. Ang. arbejde så
er det nok inden for logistik el. salg/marketing det helst skal foregå. Indenfor uddannelse har jeg b.la. søgt
ind på Handelshøjskolen med den nye BA i marketing og markedskommunikation. Så alle muligheder er
sådan set åbne, hvilket vel kun er positivt.

Spørgsmålet: Hvad er jeres erfaring - er det nemt at få arbejde efter længere uddannelse? Er det nemt
at få arbejde som nyuddannet kontorassistent? Eller SKAL man bare prøve studielivet? I Århus vel og mærke.
Det skal så siges at jeg er 25 år og jeg mener selv det er ved at være sidste chance, hvis jeg skal have en
højere uddannelse - omvendt vil man jo også igang med "erhverskarrieren"

Jeg ser frem til jeres svar

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 170 point
Dato : 26-06-03 09:42

Hej wezzler

Vi er vel nok mange der har stået i den situation du står i idag. Jeg husker tydeligt, hvor usikker jeg selv var da jeg sku' vælge.

Det værste der kan ske er vel at du en dag som 90 årig kigger tilbage og siger, hvorfor tog jeg ikke den uddannelse !!
Personligt er jeg glad for at jeg valgte, studievejen. Det var en tid med masser af nye venner, masser af nye udfordringer, fælles meninger og uenighed.

Rent fagligt har du flere "hyller" at vælge på, hvis du tager den uddannelse. Finder du en dag ud af at kontorassistent ikke er dig alligevel, ja så har du meget nemmere ved at sadle om. Den bagdør er guld værd syntes jeg.

På det personlige plan vil du møde en større koncentration af forskellige mennesker med fælles og forskellige holdninger og du vil sikkert ændre syn på nogle af de ting du tidligere tog for givet. Det bliver en tid med masser af lektier, men også en tid med masser af fest og farver.

Som jeg læser dit indlæg, er du ikke 100% sikker på om kontorassistent er dig. Det i mente, syntes jeg du skal hoppe på en uddannelse. Det kan være den åbner døren for netop det job du brænder for.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 26-06-03 09:46

Jeg har ikke erfaring indenfor kontorfaget, men hvis jeg var dig ville jeg gå i gang med erhvervskarrieren nu, og evt. tage videreuddannelsen op på et senere tidspkt. Du skal tænke på din alder,så bare gå til den og held og lykke med det......

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 26-06-03 09:46

Jeg har ikke erfaring indenfor kontorfaget, men hvis jeg var dig ville jeg gå i gang med erhvervskarrieren nu, og evt. tage videreuddannelsen op på et senere tidspkt. Du skal tænke på din alder,så bare gå til den og held og lykke med det......

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 26-06-03 10:11

Min datter på 23 har en kæreste på 25, der nu har læst ét år på RUC. Det ser ud til at fungere meget fint. Kæresten blev for 1½ år siden færdiguddannet som butiksassistent og har ellers arbejdet fuldtid og deltid som postbud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 10:31

Hej wezzler!

Min søn på 25 år læser på Handelshøjskolen. Han har ingen erhvervsuddannelse. Han er meget glad for sit studie, mange nye oplevelser og nye venner, som han deler med sin kæreste. Samtidig har han et deltidsjob, det har intet med uddannelsen at gøre. Til august rejser han til Barcelona for at studere der i ca. 7. mdr. Der er mange muligheder for de studerende i dag.

Jeg syntes at du skulle starte på Handelshøskolen. Du har jo en uddannelse at falde tilbage til, samtidig med at du studerer holder du dig jo a´jour med udviklingen, så jeg tror ikke at du får et problem med at få arbejde senere.

Held og lykke for din fremtid.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 26-06-03 15:10

I har alle gode forslag og eksempler - tak for det

Indtil videre vælger jeg nok og sende uopfordrede ansøgninger ud og ser om det giver resultet.
I så fald, kan man jo se hvad det byder og tage det derfra. Jeg vil så ikke sige man har studie som
en reserve - men derimod et valg man kan opveje med et evt. jobtilbud.

I øjeblikket står jeg fifty/fifty.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 15:54

Du kan være heldig at få et job, som har relation til den uddannelse, som du ønsker. Måske kan det kombineres, så du samtidig kan studere.

Håber på at du finder en god løsning.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : cabochon

Dato : 26-06-03 16:39

udannelse er aldrig spildt - det at du har en kontoruddannelse og dermed erhvervserfaring er en fordel hvis du skal til at studerer.

hvor du vælger at starte en erhvervskarriere skal du være forberedet på at du ikke undgår at skulle studere alligevel. det vil i så fald være ved siden af dig arbejde enten om aftenen eller en hd som er hver lørdag med udtagelse af ferie. det er værd at have med i baghovedet hvis du søger job. find du af hvad den pågældende virksomheds holdning er til uddannesle af medarbejder, nogen har ingen interesse og andre ser det som en stor fordel at have en veluddannet medarbejderstab og er der for ville til både at betale og give fri i forbindese med eksamen o.l . Andre steder går den endnu længer og rådgiver deres medarbejder i hvilke valg der kan være fremmende for deres karrierer.

Kommentar
Fra : cabochon

Dato : 26-06-03 16:39

udannelse er aldrig spildt - det at du har en kontoruddannelse og dermed erhvervserfaring er en fordel hvis du skal til at studerer.

hvor du vælger at starte en erhvervskarriere skal du være forberedet på at du ikke undgår at skulle studere alligevel. det vil i så fald være ved siden af dig arbejde enten om aftenen eller en hd som er hver lørdag med udtagelse af ferie. det er værd at have med i baghovedet hvis du søger job. find du af hvad den pågældende virksomheds holdning er til uddannesle af medarbejder, nogen har ingen interesse og andre ser det som en stor fordel at have en veluddannet medarbejderstab og er der for ville til både at betale og give fri i forbindese med eksamen o.l . Andre steder går den endnu længer og rådgiver deres medarbejder i hvilke valg der kan være fremmende for deres karrierer.

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 01-07-03 13:47

Tak for svaret srhansen.

Som sagt kan alle svar bruges, men jeg kan godt lide du trækker på egen erfaring.

Indtil videre vælger jeg nok og sende uopfordrede ansøgninger ud og ser om det giver resultet.
Men der er ikke tvivl om, at når de fleste svar hælder til de fordele der er som studerende kan
det ikke undgå påvirke en. Så jeg tager det med i posen

/Wezzler

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 13:53

Velbekomme ! og held og lykke med karieren fremover

Kommentar
Fra : lars_kristensen

Dato : 06-05-04 19:55

Hej,

Der er et par gode links, som du måske skulle se på. Der tror jeg du kan finde nogle svar:

http://www.merc.webbyen.dk

http://www.candmerc.webbyen.dk

mvh
Lars