/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
elpærer
Fra : ebg_888
Vist : 400 gange
200 point
Dato : 14-01-17 21:45

I sengelamperne har jeg i et års tid haft halogenpærer på 42W (55W) - gevind E14.

Nu har jeg imidlertid opdaget, at der i lampen står "MAX 11W", og jeg har derfor prøvet at finde en pære på max 11 W og E14.

Forgæves - det mindste jeg kan finde med E14 er 18 W.

Er 18 W mon for meget at bruge?

Hvad kan der ske, når man bruger flere W end det angivne? - kan pæren springe eller kan lampen blive ødelagt?

Når der nu engang er angivet et antal W i lampen, der har med en halogenpære at gøre, er det så kun den slags, som man må bruge - eller må man godt sætte en gammeldags glødepære i på for eksempel 40 W?

Det var mange spørgsmål, men jeg håber, at der er en af jer, der har check på elpærer

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-01-17 21:49

Det er af hensyn til varmeafgivelse at der er angivet et maks Wat for glødepære.

Sæt en sparepære eller LED pære i de afgiver næsten ingen varme.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 14-01-17 22:08

"af hensyn til varmeafgivelse"? - vil det sige, at man risikerer, at lampen bryder i brand, hvis man bruger for mange Watt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-01-17 22:10

Eller fatningen smelter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-17 00:07

11 W er ikke ret meget for en traditionel lampe,
Jeg vil tro at den er "født" til en sparepære, hvor 11 W er en gængs størrelse.

Det kan være at soklen ikke kan tåle mere varme .

Men check ile om du læser rigtigt og om de 11 W står tydeligt .

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 15-01-17 00:49

Ja, transor, det er korrekt med 11 Watt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-17 01:21

Så er den kun beregnet til sparepærer . De kan fås med begge størrelser gevind.

Det er ved at blive mere brugt med diodelamper, som også kan nøjes med en lille effekt, men lyskvaliteten af dem kan være meget svingende. Jeg ville ikke bruge sådan en som læselampe.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-01-17 09:36

Du kan sagtens finde el pærer på 10W med E14 sokkel, både LED og glødepærer.

Feks. denne LED:
http://dkbelysning.dk/shop/paere-e14-10w-2793p.html

Eller denne glødepærer:

https://www.broggerbelysning.dk/lyskilder/gloedepaere/10w-klar-parfume-paere-1420?gclid=CIKE-eDdw9ECFUoW0wodcNsMRg

Jeg ville nok personligt vælge en LED pære, men vær opmærksom på at der stor forskel på hvilket lys de frembringer.
Denne fra Ikea, er faktisk ikke helt dum, til en fornuftig pris:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90325330/

Har selv lige købt 2 stk. og var lidt bange for farven på lyset, men er faktisk helt ok (bruges i en stue)

MVH

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-01-17 13:11

Sengelampe på max 11 W, har jeg aldrig set/mødt før

Lamper og MAX Watt, kan handle om 2 tiing
Ved 230V eller uden transformer, så handler det varmen en x Watt gløde/halogen pære afgiver
Med transformer, så handler det om hvad den kan trække.

Så en sengelampe på max 11 W med E fatning, ville hos mig bive udskiftet.
Selv en IKEA 4W led lampe giver mere lys.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-17 22:37

Jeg ville passe særdeles godt på? hvad der smides i ´fatningerne´ har selv haft et par gulv lamper der i teorien skulle tage Halogen/ 11W men 2 af lamperne smeltede selve huset = plastik? ved ikke om de ikke kunne komme af med varmen, men det så ikke pænt ud, de dryppede plast på gulvet og jeg troede jeg havde ? tabt en smøg på gulvet, godt jeg havde en kat der ikke kunne lide røgen... - den sidste jeg har tilbage, prøvede jeg med LED pærer, men de virker ikke til min lampe - mener det har noget med transformeren at gøre = men spørg andre? der kender til den slags - her inde.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-17 11:24

Har har en grund regel om lamper og halogen
Halogen & Plastik passer ikke sammen, med mindre der tydeligt står på dem at Halogen xxx pære skal bruges, så som i Bilen.

Det er værre med de nyere LED pære, da de også kan blive meget varme.

Vi mangler simpelthen en bedre standard på pære og lamper, for de watt som der står, er misvejledende, og bør ikke stå alene.

Altså.
- Hvor meget Varmestråling må pæren afgive, uden lampen tager skade ("skærmen")
- Hvor varm må pæren blive, uden lampen tager skade (sokkelen)
- Hvilken Farvetemperatur er lampen tiltænkt/designet til (eks. Kelvin/K)
- Hvilken Lysvinklen/Udstrålingsvinkel er lampen tiltænkt
- Hvilken Sokkel/Fatning (og hvis pære ikke er udskiftbar skal det står tydeligt)
///
- Hvilken Lysstyrke har pæren ( eks. Lumen)
- Hvilken Farvetemperatur har pæren (eks. Kelvin)
- Hvilket Farvegengivelses-index har pæren (eks. RA eller CRI)
- Hvad er pærens Energiforbrug ( KUN HER KOMMER WATT IND, har intet med lysstyrke at gøre)
- Hvad er pærens Energieffektivitet, altså hvor meget lys giver den ud fra forbruget
--> Dette er hvad jeg kalder hvor energi rigtig er den (Her udregnes antal lumen pr. watt (lm/watt eller LM/W )
- Hvilken Lysvinklen/Udstrålingsvinkel har pæren. (grader)
- Hvor Dæmpbar/Dæmpbarhed er/har pæren
- Forventet levetid (konstant tændt & antal tænd/sluk)

Samme problem har vi med EU energimærkningen, den ændre sig over tid, og siger derfor kun lidt om dengang produktet blev lavet.
For lyskilder er LM/W en meget bedre indikation, altså "energi rigtig", for ellers kan vi blive ved med at tilføje plusser på A++++++, eller ændre skallen igen og igen.

Der findes flere gode guides/vejledninger online, bl.a. denne fra Batteribyen
https://www.batteribyen.dk/led-belysning-information
De skal bare holde alle disse "svarer til" særskilt, for det ændre sig over tiden.

For at holde os til ?, pt. normalt hvis der kun står "MAX 11W" på lampen, betyder det en 11W glødepære så som denne https://www.helmholt.dk/details/H13512/kronepaere-230v-11w-e14-sokkel-klar-79-lm, som din lampe er tiltænkt

Problemet er de værdier fortæller intet om hvor varm den bliver, hvorfor man skal passe på ved skift til Halogen eller kraftige LED pære.

For mig er en 11W glødepære lampe ikke en sengelampe der kan bruge til at læse med, for lyset er alt for svagt, det er mere så man kan gå rundt /tænde uden det signere eller vækker nogen.
Så hvis du vil kunne læse må du ha en ny lampe.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 22-02-17 00:53

Tak til alle for gode svar.

Jeg har købt mig fattig i diverse elpærer, og fandt også en glødepære på 11 watt.
Men den gav for dårligt lys.

Så jeg endte med en almindelig glødepære på 40 watt, der giver OK belysning, og ikke har lugtet svedent.

Men jeg synes, at det er for dårligt at sælge en sengelampe, der ikke må have pærer i, som kan give ordentligt læselys.