/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Opgradering af Fynske malere
Fra : svendgiversen
Vist : 444 gange
166 point
Dato : 11-01-17 19:50

Jeg har har et Brænde Kilde maleri, som min kone for mange år siden købte for 55.000 kr.
Efter gebyr og moms står det mig i næsten 80.000 kr.

Nu senere, er min nye kone kunstmaler, og hun har flere malerier end vi har vægge til,
så jeg vil gerne sælge mit Brænde Kilde maleri: En lille pige der fodrer høns.

Vi ser hver dag Brun Rasmussen sælge malerier, budaer og andet, til flere milioner,
men der er ikke i flere år udbudt noget fra de før meget kendte fynske malere.

Lige som man kan påvirke aktier, hvordan øger jeg værdien af mit Brænde Kilde maleri?
Ud over min lille hund er det det eneste jeg har med fra mit første ægteskab...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-17 21:08

Jeg ville starte med at få billedet vurderet hos et eller flere auktionshuse, så du har en fornemmelse for hvad det er værd, nu!

Antik og kunst svinger meget, noget af det hotteste for tiden er kinesiske antikviteter, de går for meget høje priser, kineserne vil have deres kulturarv tilbage.

Jeg tror ikke du på nogen måde kan påvirke prisen på din Brendekilde, jeg har også et, det blev købt for få tusinde kr for en 7-8 år siden.

Men det kan da være, at der kommer en større efterspørgsel efter de gamle og socialt engagerede malere, som malede bønder, fiskere og bondepiger i stedet for herskabsfruer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-17 00:44

De kendte kunsthandlere og auktionshuse varierer ikke så meget i dagsprisen, skulle lige være hvis man henvendte sig til et udenlandsk.
Men Bruun-Rasmussen sælger også masser på en onlineside hvor de byder fra hele verden uden at tingene kommer auktion hvor der er mennesker til stede, der skal jo sælges masser for at opretholde den store sag med 3 butikker, og når de kun tjener ca 15 % skal der noget til.
Du kunne også prøve Svendborg auktioner, der sælges mange ting på temaauktioner, og ikke bare hele lageret på en gang når der er samlet til bunke af lommemarked og dure malerier.
Sæt en mindstepris efter auktionaris anbefaling, og sig at det skal trækkes hvis budene ikke kommer i nærheden (du skal af met et geyr i givet fald), men når du får det hjem igen kan du risikere et par år efter at han ringer og siger at en liebhaver har husket at det har været til salg og gerne vil byde igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-17 01:00

PS
Hvordan gik det det med din Royal palisander vægreol, pt køber japanerne dansk teak og palisander med arme og ben, tyskerne købte en del teak for 10 år siden men det er nedtonet.
Min gamle tante har en i teak, men jeg er ikke blodsbeslægtet da min onkel er død så det bliver hendes familie som tager sig af hele boet.
Jeg skal af med et tungt skrummel af et design spisebord i år, det var umuligt at sælge i 2011 selv om jeg kravlede ned under mindsteprisen.........jeg har set et tilsvarende kravle i vejret hos Bruun R, men skal lige ud af kontanthjælp først så jeg beholder pengene, det sker senest til december.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-17 11:00

Vagn kan du ikke sætte dit Brændekilde til salg
for eksempelvis 100.000 kr, og derved påvirke priserne.

Og Luffe, jeg kender godt Svendborg auktionerne,
men lige som Laurits er det kun småpenge,
de rigtige dyre ting sælges i Bredgade...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 166 point
Dato : 12-01-17 13:00

Citat
Vagn kan du ikke sætte dit Brændekilde til salg
for eksempelvis 100.000 kr, og derved påvirke priserne.

Familiemottoet lyder " We are buyers, not sellers", men hvis jeg troede det var realistisk at få noget der nærmer sig 100.000 kr for Brendekilde, kunne jeg blive fristet

Det er et billede fra Jyllinge, hvor Brendekilde malede en del.

Hans O. Brasen, som jeg har to billeder af, malede så meget i Jyllinge, at sognerådet byggede et skur/atelier til ham lige ud til fjorden (altså så lige ud at det blev oversvømmet de fleste vintre, og nu hver gang der er storm)!

"Skuret" købte mine forældre for 60 år siden, jeg har tilbragt mange sommerferie der, begge mine Brasen-billeder er malet i, eller lige ved siden af "skuret"!

Hverken Brendekilde eller Brasen kommer til salg, så længe jeg lever

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-17 13:00

Okay, Svend, din hustru gør nok også.
Lauritz har fumlet så meget at de aldrig får tilliden tilbage.
Og i Svendborg sælger de nok mest når byen er belejret af tyske sejlere.

Bruun R residerer også i Aarhus, jeg ved dog ikke hvor mange auktioner der er der.......vel nok kun danskere som melder sig og så udlændinge på telefoner under auktionen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-01-17 15:26

Da jeg lige googlede Brasen, dukkede dette billede af skuret op, skal man tættere på vandet skal man have en båd

http://kulturarv.roskilde.dk/jyllinge-kulturarv/bygninger-jyllinge/ved-klinten-brasens-atelier

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-17 09:44

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-01-17 14:00

Tak, svendgiversen

Og så er jeg helt enig med LuffeA, vedr. Lauritz.com

Jeg har flere gange været ude for, at kort efter jeg havde budt højest på noget, tæt på auktionens sluttid, dukkede der lige nogen op, der ikke havde budt tidligere, og jobbede priserne op, sådan i denne stil

http://politiken.dk/kultur/art4890445/Snyd-med-auktionsbud-hos-Lauritz.com

Jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende hos Brunn-Rasmussen, eller på Auktionshuset i Hørsholm.

Jeg har netop i dag hentet et flot Tranekær-kontorsæt med skrivebord, skabe (et med køleskab) mv, købt for mindsteprisen i Hørsholm.

Det er tungt som et ondt år, den kvalitet laves ikke i dag!

Det kostede mindre end et hæderligt skrivebordssæt med skabe fra Lars Larsen, men holder min levetid, og mine kommende børnebørns, ud

Nå, som de sagde i de gode gamle film, Roger, Over and Out

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-03-17 22:25

"Ud over min lille hund er det det eneste jeg har med fra mit første ægteskab..."

Kære Svendgiversen. Vel nok det mest rørerende statement i nyere tid. Smukt!!

Kan lige se og høre det. Svend på vej ud af døren - i baggrunden en ophidset snart X. "Så tag dog for H...... maleriet - og tag så lige din fordømte køter med dig.

Har selv være der - Kære Svend.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-18 09:00

Hej svendgiversen

Politiken har i dag en halvlunken anmeldelse af en bog om Brendekilde, forfattet af Ralph Sonne, til 329 kr.

Jeg venter til jeg kan låne den på biblioteket!

Så kan vi jo håbe bogen øger efterspørgslen efter Brendekilde, og prisen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-18 12:20

Endnu en opfølgning på Brendekilde:

Dagens Politiken efterlyser museumsinspektør Birgitte von Folsach et billede malet af L.A. Ring, Brendekildes bror, som de gerne vil have på udstillingen.

Udstillingen starter i Randers og senere kommer til Nivå, hvor jeg skal se det!

Måske er det et godt tidspunkt at sælge jeres maleri nu