/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Mere eller flere?
Fra : mig-selv
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 09-01-17 22:53

Jeg har til tider undret mig over ' udtalen ' på TV hvor de altid siger flere end ? et eller andet.
Da jeg lærte Dansk og det kan jeg ikke huske da det kom ind med ´modermælken´, hed det MERE og ikke flere.
Har Danskerne ændret den form for udtale - eller er den betinget af indvandring eller hvad.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-17 23:29

Godt observeret, men trods DR, er mere end er altid rigtigt, og stadigvæk det mest almindelige.

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogbrevet-dr/sprogbrev-nr-1/flere-end-og-mere-end

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-17 09:58

Der er flere æbler end der er pærer.................flere end
Der er mere mad end der plejer at være..........mere end

De er vel rigtige begge to.

Ps. Under rundvisning i DR-byen fortalte rundviseren, at taleundervisning er sparet væk i DR.
Det ville da nok være mere nødvendigt end alle disse jingels.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 16:09

Hvis der er er tale om antal, siger man "flere end", og sådan har det altid været.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-17 16:44

Fra linket:
http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogbrevet-dr/sprogbrev-nr-1/flere-end-og-mere-end

Citat
Udtryksmåden flere end 20 mennesker i stedet for mere end 20 mennesker kendes ikke kun fra DR, men her er den næsten enerådende.

I DR er man så glad for flere end at man bruger det lidt for ukritisk.
Jeg har hørt det udtalt mange gange, næsten dagligt og i mine ører lyder det som øregas - eller en udlænding der ikke er inde i det Danske sprog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 16:49

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/svarbase/SV00000054

>og sådan har det altid været...

Indtil for nylig, hvor den angelsaksiske påvirkning har taget over,
de dumme englændere kan jo kun sige "more then",

og tyskerne er ikke meget bedre: "mehr als",
men de kan dog sige "weniger als", og det opfatter jeg som et tælleværk?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 16:52

174.000 svar i bing, så helt afgået dansk kan det vel ikke være??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 17:18

Mere eller mindre, kan jo være alt muligt.
Flere eller færre, er kun noget man kan tælle, og brug så dog disse mere præcise udtryk...

Godt at vi har et så nuanceret sprog, hvor vi stadig kan sige: "Flere end".
I modsætning til vore større naboer. PS, nuanceret er vist heller ikke oprindeligt dansk?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-01-17 19:52

Citat
Hvis der er er tale om antal, siger man "flere end", og sådan har det altid været.
Det er vidst ikke helt rigtigt. "Jeg har ikke fået mere end to glas rødvin"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-17 20:10

jeg har fået 2 glas flere end dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 20:17

En talrække begynder først efter 4-5 cifre.

Jeg har fået flere end 7 glas rødvin...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-01-17 20:39

Citat
Jeg har fået flere end 7 glas rødvin

- Og jeg har ikke drukket mere end 10 glas rødvin.

Vi er vidst ude i akademisk flueknepperi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 21:02

Ja, et fantastisk nationalt spørgsmål, der er blevet stillet her.
Jeg prøver kun på at forsvare gamle danske sproglige goder, mod nutidens indblanding udefra.

More then I can get/have or something else...

Og bliv ved med at sige "flere end" på dansk, når det drejer sig om antal, ikke mængde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 21:26

Og så her det ent gyldige bevis, eller hvad det nu hedder på syd dansk:

Vi spillede pakkespil nytårs aften og min kone fik flere seksere end hendes nabo.
Ikke mere seksere, end hun eller ham.

>Mere end er altid rigtigt...

Nej, der er eksempler på hvor vi stadig må bruge flere end.
Eksempelvis så simpelt at slå med en terning...

Hav en fortsat mangfoldig aften med flere muligheder...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-17 21:49

Mere 5 ere end 6 ere går jo heller ikke i Ludo.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-17 22:27

Jeg har bare på fornemmelsen at det er visse tv værter der elsker at bruge ordet ´flere´.
Syntes bare det lyder underligt, når man ikke er vandt til at høre det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-17 07:39

Der mere af ...NOGET.

Der er flere af ...NOGEN.

Så nemt er det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-17 09:09

Den holder ikke Tommy.

Citat
Jeg har ikke fået mere end to glas rødvin dit citat her

Jo du har fået mere end 2 glas rødvin, for du fik jo også en cognac og tre whisky sjusser.

Det var jo mig som fik regningen på flere genstande end jeg havde penge til.

Ps. Det var en mægtig opvask, da jeg skulle arbejde regningen af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-17 09:37

Man skal bruge flere end om talrækker og mere end om masser/volumina/værdier etc...

Hun slog mange seksere, flere end femmere.
Man kan godt sige en sekser er mere end en femmer, men så tænker man på værdien.

Og ja der findes lignende ord, nogle og noget er nævnt.
Andre er mange og meget.

Vort barnebarn fik mange gaver, flere end os voksne.
Han fik også meget sovs, mere end vi voksne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-17 11:17

NOGET ..giver mere. (DET/DER) Ubestemt antal.

NOGEN og NOGLE ... giver flere. (DEM/SOM) Bestemt antal.

Så simpelt er det.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-17 11:36

I en sætning vil jeg mene det kommer an på genstandsleddet.

Er det et navneord (substantiv) FLERE

Er det et tillægsord (adverbium) MERE

Ikke så simpelt. Tag et ord som MAD:

En mad, maden, flere madder alle maderne.

Mad. mere mad, mest mad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-17 11:40

Eyvind -> Tommy fik FLERE genstande, men han fik ikke MERE rødvin

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-01-17 11:41

..eller FLERE glas rødvin

Genstandsleddet ...igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-17 14:24

Nej Molo, den holder ikke,
i mit sidste indlæg er vort barnebarn jo helt identisk placeret i begge sætninger.

En mad, maden, flere madder alle ma(d)derne.
Mad. mere mad, mest mad.

Den første drejer sig om antallet af madder, derfor flere,
den sidste drejer sig om mængden af mad, derfor mere.

Noget jeg hele tiden har forsøgt at forklare spørgeren, mig-selv...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-17 18:31

Tænk jer bare - det er slet ikke sikkert, at mig-selv drikker rødvin. I så fald du'er disse forklaringer slet ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-17 19:28

Misforstået, hvis mig-selv drikker flere glas rødvin end kaptajnen,
så er det et antal, og man siger flere end.

Selv drikker jeg pap vin i 3 liters kartoner, og så siger man mere end.

Håber I snart har forstået det?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-01-17 21:29

Citat
Så simpelt er det.
Blink </MOLOKYLE>

Citat
Tænk jer bare - det er slet ikke sikkert, at mig-selv drikker rødvin

Næ tak - det giver mavesyre på 2 minutter og hovedpine et par dage = rører /eller skulle der måske stå FØLER kun på øl og genstande over 40%.
Citat
Håber I snart har forstået det?

Nope..
Når selv godtfolk ikke kan finde ud af det - må det jo være et LILLE problem - selv for professionelle (svære ord) jeg finder frem til.

Men finder i selve livets gåde - så skriv endelig - gerne med STORT.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-17 06:45

mig-selv ->
Citat
Men finder i selve livets gåde - så skriv endelig - gerne med STORT.

Der er ingen gåder, men her kommer svaret:

MENINGEN MED LIVET? ...ER MENINGEN.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-17 21:54

Citat
MENINGEN MED LIVET? ...ER MENINGEN.

Vrøvl og papir - sætningen giver ikke mening - for mig altså - lige som at spørge hanen hvorfor hønen lægger på æg.............? og så videre/ tilbage til ?.

Og så, så jeg forresten et par klip mere fra DR - denne gang var det FÆRRE eller MiNDRE, og det var KONTANT (om internet svindlere) - altså det jeg så/hørte, og jeg studsede stadig over udtalen da hen brugte begge om det samme, nå men det jo uploades, hvis...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-17 07:24

mig-selv -> Så er det fordi du ikke forstår meningen. Hvad er meningen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-17 09:51

Det kan da være ligemeget om der er en mening med livet................så længe det er der.
Fortiden er også ligegyldig - så længe vi ikke ta'r ved lære af den.
Fremtiden kommer af sig selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-17 09:02

Mening opstår af kausalitet: Årsag og virkning. Der findes ingen årsager (handlinger), som ikke giver virkning. Ligesom der ikke er virkninger (effekter), som er uden årsag. Dermed kan man forklare 'meningen' livet.

At gennemskue livet er dermed en meget kompliceret opgave. Der findes forskning i dette fænomen. Det hedder studiet af 'Complexity'. Denne forskning beskriver hvorledes selv mikroskopiske årsager kan give uventet store virkninger. Et eksempel er ' The butterfly effect': En sommefugls basken med vingerne i Australien kan resultere i oversvømmelse af New-York.

Fårstår du det nu mig-selv? Jeg skal gerne give henvisninger til den faglige litteratur om denne forskning, men jeg advarer : Det er meget stingent matematik og er svært tilgængelig litteratur for lægmand. Det involvere forståelse for kvantemekanik, 'emerging behaviour' og generiske algoritmer.

*IMHO* </MOLOKYLE>