/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vølund Diplomat 1500 Quattro vaskemaskin
Fra : guenter
Vist : 311 gange
200 point
Dato : 08-01-17 12:37

Min mere end 10 år gamle vaskemaskine vil nu ikke dreje tromlen rundt. Maskinen tager vand og sæbe ind, men når den skal til at køre rundt kommer der en form for advarselslyd og maskinen standser. Hvis jeg forsigtig drejer programmet lidt videre, så fortsætter den, men stadig uden at tromlen kører rundt. Maskinen er fra før den tid hvor alt nu bliver lukket inde og digitaliseret, så hvis jeg kan få lidt hjælp, kan dens sikkert hjælpes igang igen eventuelt ved at købe reservedele hos nettoparts.dk Jeg har tidligere fået hjælp her til at få vandet pumpet ud, så nu håber jeg på hjælp igen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-17 13:01
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-17 13:49

Det kunne være blokeret hovedleje eller slidte motorkul, eventuelt blokerede motorlejer. Du skal have den frakoblet elforsyningen og bagklædningen af og så prøve at dreje tingene med håndkraft. Hvis tromle og motor ret let lader sig dreje med håndkraft, skal du tjekke motorkullene og i givet fald skifte dem.

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 09-01-17 14:49

Tak for svaret pbp_et. Efter at have afmonteret remmen kunne tromlen fint dreje rundt, men motoren var helt låst. Da det er en gammel maskine vil jeg ikke købe en ny motor, så jeg har i dag været ude og købe en ny vaskemaskine.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-17 16:17

Måske en lidt forhastet beslutning. Hvis motorviklingerne ikke var brændt af, kunne en rensning af lejerne (sandsynligvis glidelejer af sintermetal) nok have reddet dagen. En tur på 24-48 timer i varm petroleum (vandbad!) efterfulgt af lige så lang tid i varm vaselinolie er et forslag.

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 09-01-17 21:10

Maskinen er ved at ruste op, da den står i badeværelset. Jeg har lige købt en affugter, så den nye maskine ikke kommer til at lide samme skæbne.